رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114607

نفخ شایع ترین اختلال گوارشی

img alt="نفخ شایع ترین اختلال گوارشی" src="http://vista.ir/include/articles/images/d0671fc581a8a3f3498d7d278e338ad3.jpg" />

شایع ترین اختلال گوارشی در افراد ، نفخ معده است . در واقع نفخ حالتی است كه در معده با ناحیه شكم احساس پری و سفتی ناراحت كننده ای به وجود می آید . اگر چه این احساس گاهی اوقات بر اثر شكل گیری یك تومور ، ابتلا به سندرم روده تحریك پذیر ، انسداد یا دیگر علایم مهمی كه اعضای گوارشی را تحت تاثیر قرار می دهند ، بروز می كند ؛ اما به گفته متخصصان ، شایعترین دلایل بروز نفخ عبارت از خوردن بیش از اندازه و افراطی ، بلعیدن هوا بویژه هنگام غذا خوردن ، یبوست و یا عدم تحمل قند لاكتوز یا آلرژی غذایی هستند .
نفخ دستگاه گوارش می تواند باعث احساس ناراحتی شود كه گاهی اوقات در این حالت دفع گاز دستگاه گوارش ، می تواند علایم نفخ را بهبود بخشد . علاوه بر دلایل نام برده ، درباره بروز نفخ ، می توان گفت اگر مواد غذایی خوب در روده هضم نشوند . ممكن است این حالت به وجود آید . غذای هضم نشده و باقیمانده در روده تخمیر می شود و گاز تولید می كند .
● عوامل شایع
كشیدن سیگار ، خوردن برخی غذاها بخصوص بعضی میوه ها و سبزیجات ، نوشیدن الكل یا نوشیدنی های كافئین دار و حتی فشار روحی و اضطراب می توانند كار دستگاه گوارش را تغییر دهند و به اختلالات حركتی روده منجر شوند كه آن هم باعث نفخ می شود . هر چند با اطمینان نمی توان دلیلی برای این سندرم معین كرد ، ولی مشكلات عصبی یا ناراحتی در سیستم گوارش را می توان از جمله دلایل آن نام برد .
دكتر ایرج خسرونیا ، رئیس انجمن پزشكان داخی می گوید : بلع هوا هنگام صرف غذا عامل اصلی بروز نفخ یا احساس پری شكم است ؛ از این رو افراد نباید در صرف غذا عجله كنند .
وی تغییر برنامه غذایی را از دیگران عوامل بروز نفخ شكم می داند ؛ خوردن غذاهایی نظیر حبوبات مصرف برخی داروها و یبوست از عوامل تشدید كننده نفخ شكم محسوب می شوند .
دكتر خسرونیا به افرادی كه به طور مداوم با مشكل نفخ شكم رو به رو هستند ، توصیه می كند ضمن پرهیز از مصرف نوشیدنی های گازدار ، استعمال سیگار و جویدن آدامس ، با مراجعه به پزشك و مصرف داروهای ضد نفخ این مشكل براحتی قابل درمان خواهد بود .
● چه باید كرد ؟
داروهای معینی می تواند به تنظیم كار دستگاه گوارش كمك كند ، ولی به هر حال دارو این ناراحتی را به طور كامل درمان نمی كند و فقط می تواند به كنترل علائم كمك كند . ممكن است پزشك تغییراتی در شیوه زندگی شما برای كنترل روده تحریك پذیر پیشنهاد كند .
از جمله مهمترین پیشنهادها تغییر رژیم غذایی و كاهش فشارهای روحی است .
غذایتان را تغییر دهید . غذا را می تواند یكی از دلایل مهم سندرم روده تحریك پذیر باشد .
می توانید با انجام و دقت در موارد ذیل وضعیت بهتری را تجربه كنید :
▪ دقت كنید كدام غذاها با سیستم گوارشی شما سازگار نیست ، از آنها پرهیز كنید ؛ این مثال خوردن برخی محصولات لبنی مانند شیر می تواند ایجاد نفخ كند .
▪ روزانه ۶تا ۸ لیوان آب بنوشید ، ولی از خوردن غذاهای آبكی مانند آش یا آبگوشت به صورت پرحجم در یك وعده خودداری كنید .
▪ از مصرف زیاد حبوبات (نخود ، لوبیا ، عدس و لپه) و تنقلات پرهیز كنید .
▪ اگر مشكلتان یبوست است ، غذاهای پرفیبر بخورید ، ولی برای جلوگیری از ایجاد نفخ به دفعات و با حجم كم این غذاها را استفاده كنید . فیبرها مدفوع را نرم كرده و باعث عبور آسان آن از روده بزرگ می شود .
▪ فشارهای روحی را كنترل كنید . فشار روحی ، اضطراب و افسردگی به تشدید علایم روده تحریك پذیر منجر می شود . فراگیری این كه چگونه فشار روحی را كنترل كنیم به بهبود وضعی مزاجی كمك خواهد كرد . ابتدا دلیل فشار روحی را در زندگیتان مشخص كنید و راههای تازه برای كنار آمدن با آن را یاد بگیرید .
▪ ورزش مرتب ، راه مهمی برای رهایی از فشار روحی است .
▪ در امور نادری حتی مراجعه به روانپزشك و استفاده از داروهای ضد اضطراب و افسردگی نیز ضرورت پیدا می كند .
▪ از مصرف الكل ، كافئین و قهوه پرهیز كنید .
▪ سیگار را ترك كنید .
▪ مواد غذایی نفخ زا را از رژیم غذایی خود حذف كنید .
▪ غذاهای حجیم و پرچرب را در یك وعده استفاده نكنید .
▪ حتی الامكان از نوشیدن آب زیاد هنگام غذا خوردن پرهیز كنید .
▪ از تند خوری و مصرف با عجله غذا بپرهیزید .

منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها