رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114755

بیماریهای پوستی!

بیماریهای پوستی

● فتوتراپی بیماریهای پوست
هدف از این بررسی ارزیابی اثر بخشی فتوتراپی UVA دردرمان اگزمای آتوپیک، اسکلرودرما، گرانولوم، کهیر پیگمانته، پروریگوندولاریس،لیکن اسکلروز آتروفیک، لنفوم T cell، کراتوز لیکنوئید مزمن وکهیر مزمن بوده است.
اطلاعات مربوط به ۲۳۰ بیمار درمان شده با دوز پایین، متوسط و بالای UVA در طول ۶ سال به صورت گذشته‌نگر آنالیز شد.
متوسط دوز منفرد بر حسب (J/cm۲) ومتوسط تعداد رادیاسیون‌ها و متوسط دوز توتال برحسب (J/cm۲) ارزیابی شد. اثر بخشی فتوتراپی با یک مقیاس درجه بندی شده مورد ارزیابی قرار گرفت و تعداد بیماران درهر گروه به صورت درصد بیان شد.
اثرات درمانی خوب با UVA دربیماران مبتلا به اگزمای آتوپیک، اسکلرودرما، لیکن اسکلروزیس، کراتوزلیکنوئید مزمن، پروریگوندولاریس و لنفوم Tcell جلدی مشاهده شد. بهبودی نسبی در بعضی بیماران مبتلا به کهیر پیگمانته وگرانولوم آنولر مشاهده شد. بهبود جزئی دراکثر بیماران مبتلا به بیماریهای پوستی اسکلروزینگ مشاهده شد. درگروه کهیر مزمن هیچ اثر درمانی مشاهده نشد.
در کناردرمانهای مرسوم سیستمی وموضعی، فتوتراپی با UVA یک گزینه‌ی خوب در درمان انواع بیماریهای پوستی است. این روش یکی ازدرمان‌های خط اول برای چندین بیماری اسکلروتیک است و این درمان اغلب علائم این بیماریها از جمله خارش شدید را به طور قابل ملاحظه‌یی بهبودمی‌بخشد.
● لیزر و بوتاکس
توکسین بوتولونیوم یک درمان مؤثر و شناخته شده‌ی چین و چروک‌های پوستی دینامیک است. توکسین بوتولونیوم یک کمپلکس پروتئینی نوروتوکسیک است، که اثر خود را بامهار آزاد سازی استیل کولین ازجانکشن نوروماسکولار پره سیناپتیک اعمال می‌کند. درمان‌های لیزر non ablative resurfacing نیز به دلیل مدت زمان بهبودی سریع، مورد قبول بیماران و پزشکان قرار گرفته‌اند. امروزه به طور شایعی درمان‌های لیزر non ablative قبل از تزریق توکسین بوتولونیوم در یک روز انجام می‌شوند. با توجه به این نکته که شاید لیزر اثر توکسین botax را غیر فعال کند، بنابراین درهنگام لزوم انجام این دو روش به طور همزمان، ممکن است انجام لیزر non ablative بعد از تزریق توکسین بوتولونیوم مطلوب‌تر باشد.
تعیین اینکه آیا استفاده از لیزر non ablative resurfacing یا IPL و RF بلافاصله بعد از تزریقات توکسین بوتولونیوم روی کارآیی و اثر درمانی توکسین تأثیر دارد یا نه یک بررسی‌انجام شد.
برای ۱۹ نفر تزریق توکسین بوتولونیوم به منطقه‌ی گلابلا یا ناحیه‌ی چین‌های اطراف چشم انجام شد.
۱۰ دقیقه بعد از تزریق توکسین بوتولونیوم در همان طرف ناحیه‌ی پری‌اوربیتال یا گلابلار درمان شده، درمان با IPL و RF و لیزرهای V Beam, smooth Beam, Cool Glide انجام شد. عکس‌های قبل از درمان و ۲ هفته بعد از درمان با هم مقایسه شدند.
بعد از اینکه نواحی پری‌اوربیتال یا گلابلار با روش‌های ذکر شده درمان شدند، هیچ کاهش در کارآیی و تأثیر سم بوتولونیوم دیده نشد. با پیگیری بیماران نیز هیچ عارضه‌یی مشاهده نشد.
این بیماران را می‌توان بلافاصله بعد از تزریق توکسین بوتولونیوم (بدون ازدست دادن اثربخشی یا اثر آشکار ناخوشایند دیگر)، با چندین لیزر non ablative و یا دستگاههای IPL یا RF تحت درمان قرار داد.
● اثرات و عوارض لیزر روبی Q switched در سولارلنتیگو
یک کارآزمایی بالینی روی۹۱ بیمار با تیپ II و III و IV درجه بندی Fitzpatrik هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب ناشی از لیزر ممکن است که فاکتور محدود کننده برای انتخاب بیماران مناسب جهت استفاده از لیزر یاقوتی در درمان سولارلنتیگو به خصوص در افراد دارای پوست تیره باشد.
بررسی اثرات و عوارض نور لیزر یاقوت Q switched طول موج nm۶۹۴ در سولارلنتیگو در بیماران تیپ II و III وIV ثبت نام شدند. تمام بیماران به مدت ۶ ماه جهت میزان اثرات جانبی پیگیری شدند. عکس بیماران قبل و بعد از تمام جلسات درمان گرفته شد و سپس به وسیله‌ی یک درماتولوژیست ناآگاه به نوع درمان، جهت بررسی اثرات جانبی لیزر ارزیابی شدند.
بهبودی کامل در همه‌ی بیماران ایجاد شد. دیس پیگمانتاسیون بعد از التهاب در ۷.۸% بیماران با تیپ II و ۸/۹% بیماران با تیپ III و ۶/۱۶% بیماران با تیپ IV اتفاق افتاد.همه‌ی این عوارض بعد از یک دوره‌ی ۶ ماهه بهبود یافتند.
درمان لیزر یاقوتی Q switched یک روش موثر و ایمن جهت درمان سولارلنتیگو حتی در افراد تیره پوست می‌باشد.برای کاهش اثرات جانبی درمان با لیزر به خصوص‌ هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب در پوست‌های تیره علاوه بر محتوی ملانین موجود در پوست بیماران و تعیین نوع پوست، توجه به سایر فاکتورهای دخیل در مورد تاثیر لیزر و تداخل آن بافت هدف لازم و ضروری است.
● هیپرهیدروز آگزیلاری
هیپرهیدروز آگزیلاری اختلال شایعی است که همه‌ی مردم دنیا از هررنگ و نژاد و قوم و قبیله را ممکن است مبتلا کند و بیماران مبتلا دچار مشکلات روحی روانی، شغلی و اجتماعی زیادی می‌شوند. درمان این بیماری نیز یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.
هدف این بررسی و ارزیابی Nd -YAG لیزر به عنوان، روش موثر و ایمن برای درمان هیپرهیدروزآگزیلاری است.
۱۷ بیمار (۱۵ زن و ۲مرد) دچار هیپرهیدروزآگزیلاری با استفاده از Nd-YAG۱۰۶۴ زیر پوستی درمان شدند.
نتایج درمان توسط بیماران و پزشکان ارزیابی شد.ارزیابی ابژکتیو با تست minor iodine starch همراه پلانیمتری انجام شد. ارزیابی بافت شناسی در پوست آگزیلا بعد از درمان با لیزرنیز انجام شد.
درمان هیپرهیدروزآگزیلاری توسط لیزر زیر پوستی با استفاده از لیزر Nd-YAG۱۰۶۴ باعث بهبود کلینیکی قابل توجه در بیماران مورد بررسی شد.
درمان هیپرهیدروزآگزیلاری توسط لیزر زیر پوستی با استفاده از لیزر Nd-YAG۱۰۶۴ این مزیت را دارد که به عنوان یک پروسه کمتر تهاجمی مطرح است و بدون برجا گذاشتن اسکار بزرگ باعث بهبودی علایم هیپرهیدروز زیر بغل می‌شود. در این بررسی ثابت شد این نوع لیزر دردرمان هیپرهیدروزآگزیلاری موثر و ایمن است. اگرچه در این بررسی راهنما، لیزر درمانی نتایج قابل قبولی داشته است اما بررسی‌های بیشتر برای رسیدن به نتایج قطعی مورد نیاز است.
از محدودیتهای این پژوهش می‌توان به تعداد کم بیماران، فقدان گروه شاهد و عدم انتخاب راندوم بیماران و دوسوآگاه نبودن بررسی اشاره کرد.
پیشنهاد می‌شود در بررسی‌های بعدی ضمن رفع ایرادات فوق، این روش درمانی با سایر روشهای درمانی مرسوم موجود برای هیپرهیدروزآگزیلاری مورد مقایسه گیرد.

دکتر رضا قادری
پوست

منبع : هفته نامه پزشکی امروز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها