رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114768

پیسی

پیسی

شما هم افرادی را دیده‌اید كه بخش‌هایی از پوست صورت و یا كاملا سفید شده است، مثل اینكه اصلا رنگی ندارد و یا یك كاسه شیر روی پوست دست‌شان خالی كرده‌اند. این بیماری است كه آن را "پیسی" می‌گویند. شاید شما نام "برص" را شنیده باشید كه نام دیگر همین بیماری است.
"پیسی" یكی از بیماری‌های پوستی است كه اگر شما و یا یكی از نزدیكان‌تان به آن مبتلا هستید، باید برای درمان آن نزد متخصص پوست و مو بروید. این لكه‌های سفید به دلیل از بین رفتن رنگدانه‌های پوست (ملانین) در بخش‌هایی از پوست به وجود می‌آیند. اگر شما تجربه این بیماری را داشته باشید، می‌دانید كه هجوم این لكه‌های سفید به پوست‌ هر بخشی از بدن ممكن است رخ دهد ولی این لكه‌ها علاقه شدیدی دارند كه همزمان در دو طرف بدن به صورت قرینه، سر و كله‌شان پیدا شود. با این حال صورت، لب‌ها، دست‌ها و بازوها، پاها و نواحی تناسلی بیشترین مناطقی هستند كه قربانی <ویتیلیگو> یا همان پیسی می‌شوند.
● رنگی برای تمام بدن
رنگ پوست شما چه رنگی است؟ سبزه هستید یا سفیدید؟ اصلا رنگ بدن از كجا می‌آید. "ملانین"، رنگدانه‌‌ای است كه رنگ پوست و موی شما و همچنین رنگ چشمان‌تان را تعیین می‌كند. ملانوسیت‌ها، سلول‌هایی در پوست بدن هستند كه رنگدانه ملانین را تولید می‌كنند. حالا اگر این سلول‌ها از بین بروند و یا توانایی تولید ملانین را از دست بدهند، رنگ پوست روشن‌تر شده و یا به طور كلی سفید می‌شود. اگر جمعیت را به گروه‌های صدنفری تقسیم كنیم، از هر صد نفر دو نفر به پیسی مبتلا می‌شوند و حدود نیمی از این افراد پیش از آنكه تولد بیست سالگی خود را جشن بگیرند، لكه‌های پیسی را روی پوست خود پیدا می‌كنند.
● وقتی رنگ پوست می‌پرد
كسانی كه به پیسی مبتلا هستند، سلول‌های سازنده ملانین را در پوست خود از دست داده‌اند. ممكن است سلول‌های عصبی ناهنجار، موادی سمی را تولید كنند كه این سلول‌های رنگ‌ساز را از بین ببرد ولی برخی محققان اعتقاد دارند كه سیستم ایمنی بدن كه در حین از بین بردن میكروب‌ها، اشتباها علیه این ملانوسیت‌ها وارد عمل شده و آنها را از پای درمی‌آورد. گاهی خود این سلول‌ها، خود را از بین می‌برند ولی برخی محققان می‌گویند وجود یك نقص ارثی موجب حساس شدن سلول‌های رنگدانه ساز به آسیب می‌شود.
● پیشرفت؛ قدم به قدم
تمام افرادی كه به پیسی مبتلا هستند، نشانه‌های یكسانی را تجربه نمی‌كنند. در بعضی افراد ممكن است فقط چند لكه سفید دیده شود ولی در برخی دیگر پیسی با شدت و وسعت بیشتری ظاهر می‌شود. اگر شما پوست روشنی دارید و به برص مبتلا هستید، در صورتی كه در برابر نور خورشید قرار گرفته و برنزه شوید، خواهید دید در مناطقی از پوست‌تان تفاوت رنگی با پوست برنزه تمام بدن وجود دارد. پیسی در افراد با پوست تیره بسیار واضح‌تر از سفیدپوستان است. فراموش نكنید تمام این لكه‌های سفید با یك شدت رنگدانه‌های خود را از دست نداده‌اند، حتی در یك لك می‌تواند سایه‌های مختلفی وجود داشته باشد.
كسانی كه این بیماری را تجربه كرد‌ه‌اند می‌دانند بیماری آنها با از دست دادن ناگهانی رنگدانه در یك بخش از پوستشان شروع شده و به تدریج بر تعداد لكه‌های سفید افزوده شده است و بدون دلیل متوقف می شود و این روند متناوبا تكرار خواهد شد. تقریبا می‌توان گفت این لكه‌های سفید هیچ‌گاه به خودی خود بهبود پیدا نمی‌كنند. تاكنون روش درمانی موثری برای بهبود تمام بیماران شناسایی نشده است.
● رسیدن به نهایت زیبایی
گاهی بهترین درمان برای پیسی آن است كه اصلا هیچ درمانی انجام نشود. اگر شما پوست روشنی دارید بهتر است از برنزه كردن پوست‌تان خودداری كنید چون با این كار مانع پیدایش تضاد رنگ در پوستتان شده و تغییر رنگ لكه‌های سفید كمتر به چشم می‌آید. ملانین مانند چتری از پوست در برابر اشعه‌های خورشید محافظت می‌كند.
این لكه‌های سفید از آنجا كه ملانین خود را از دست داده‌اند هیچ حفاظتی در برابر نور خورشید ندارند و بنابراین به راحتی دچار آفتاب سوختگی می‌شوند. تلاش كنید پوست‌تان را با لباس بپوشانید و روی صورت، دست‌ها و پاها كه با لباس پوشانده نمی‌شوند، كرم ضدآفتاب با SPF حداقل ۱۵ بمالید. ساعات بین ۱۰ صبح و ۴ بعد از ظهر كه در آن شدت نورخورشید شدید است زمان مناسبی برای خارج شدن از منزل به شمار نمی‌آیند.
شما می‌توانید از انواع كرم‌پودرها و پنكیك‌‌ها برای پوشاندن این لكه‌های سفید استفاده كنید و به زیبایی ظاهری خود كمك كنید. مواد آرایشی ضدآب كه با شست‌وشو هم روی پوست باقی می‌مانند، می‌توانند به شما در دستیابی به زیبایی ظاهری كمك كنند. شیرها و كرم‌های برنزه كننده محتوی یك ماده شیمیایی به نام <دی‌هیدروكسی استون> هستند كه برای رنگین كردن پوست نیازی به وجود ملانوسیت‌ها ندارند، رنگ ناشی از این فرآورده‌ها به تدریج محو می‌شوند و با هر بار ریزش سلول‌های مرده از روی پوست، بخشی از این رنگ نیز با آنها از پوست جدا می‌شود.
● كلینیك پوست
روش درمانی پیسی، برگرداندن رنگدانه‌ها به پوست است. این كار به روش‌های گوناگون انجام می‌شود ولی هیچ یك نمی‌توانند رنگدانه‌ها را به طور كامل بازگردانند و به صورت دائمی شما را درمان كنند.
▪ كورتون:
گاهی پزشك به صورت موضعی كورتون را درون پوست شما قرار می‌دهد. فراموش نكنید اگر چه با این روش رنگدانه‌ها به نواحی كوچكی از پوست بازمی‌گردند ولی مصرف طولانی این داروها، موجب نازكی پوست و ترك خوردن آن می‌شود.
▪ پووا (PUVA):
در این روش پزشك برایتان دارویی به نام <پسورالن> تجویز می‌كند كه پوست‌تان را در برابر نور خورشید بسیار حساس می‌كند. سپس نور فرابنفش نوع A به پوست شما تابانده می‌شود. این دارو معمولا به شكل قرص خوراكی است. دست‌ها و پاها خیلی كم به این نوع درمان پاسخ می‌دهند. این درمان، روشی نسبتا طولانی است كه باید در طول یك سال آن را دنبال كنید. از عوارض این درمان آفتاب سوختگی شدید، كك و مك و شانس ابتلا به سرطان پوست است.
▪ پیوند پوست:
این روش فقط در تعداد محدودی در مبتلایان به پیسی قابل انجام است. در این روش پوست را از نواحی طبیعی بدن به نواحی سفید شده منتقل می‌كنند به طور كلی پیوند پوست به صورت كامل و نسبی انجام می‌شود. در پیوند پوست به صورت كامل تمام لایه‌های پوست و چربی برداشته می‌شوند و در روش نسبی تنها بخش بالای پوست برداشته می‌شود و به ناحیه دیگر پیوند زده می‌شود.
▪ از بین بردن رنگدانه‌های باقی‌مانده:
اگر شما از بیمارانی باشید كه لكه‌های سفید زیادی در بخش‌های مختلف بدن‌تان وجود داشته باشد، می‌توان از این روش برای درمان‌تان استفاده كرد. در این روش رنگدانه‌ها را در نواحی سالم پوست از بین می‌برند تا پوست‌تان كاملا روشن و یكنواخت شود.
در این روش از داروهای رنگ‌بر یا به وسیله لیزر، رنگ طبیعی پوست باقی‌مانده را از بین می‌برند. قرار گرفتن در برابر نور خورشید بدون كلاه و لباس و كرم ضدآفتاب ممنوع است.
▪ راهی ناممكن برای پیشگیری:
برای پیشگیری از پیدایش این لكه‌های سفید راهی وجود ندارد. چون هنوز علت این بیماری كاملا مشخص نشده است. در برخی افراد قرار گرفتن در شرایط خانوادگی و كاری دشوار موجب تشدید بیماری می‌شود. در برخی افراد در اثر خراشیدگی پوست، زخم، آفتاب‌سوختگی و ترومای شیمیایی به پوست، ضایعات جدیدی از بیماری روی پوست پدیدار می‌شوند. بنابراین دوری از استرس، نور آفتاب می‌تواند در پیشگیری از بروز ضایعات جدید موثر باشد.‌

نیكی پرهام

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها