رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114775

چند بیماری شایع پوست!

چند بیماری شایع پوست

● کراتوزاکتینیک چیست؟
کراتوزاکتینیک زبری پوست است که در کسانیکه به مدت طولانی در طول زندگیشان در معرض آفتاب بوده اند ایجاد می شود. کراتوزاکتینیک بسیار شایع و بی عارضه است . یک سوم مردان بالای ۴۰ سال در بریتانیا حداقل یک ضایعه کراتوزاکتینیک دارند.
تعداد خیلی کمی از ضایعات (حدود %۲) به سرطان پوست تبدیل می شوند (کارسیتوم سلول سنگفرشی) و این علت اصلی اهمیت شناسایی این ضایعات است.کراتوزاکتینیک قسمتهای زبر پوست است که در کسانیکه قسمت محدودی از طول زندگیشان در معرض آفتاب بوده اند ایجاد می شود.
کراتوزاکتینیک بسیار شایع و بی عارضه است .
یک سوم مردان بالای ۴۰ سال در بریتانیا حداقل یک ضایعه کراتوزاکتینیک دارند. تعداد خیلی کمی از ضایعات (حدود %۲) به سرطان پوست تبدیل می شوند (کارسیتوم سلول سنگفرشی) و این علت اصلی اهمیت شناسایی این ضایعات است.
▪ علت: این ضایعات بوسیله نور خورشید در دراز مدت ایجاد می شوند مثل حمام آفتاب گرفتن، یا بازی کردن و کار کردن در محیط باز و اغلب در پوستهای لطیف با موهای قرمز یا بلوند و چشمان آبی اتفاق می افتد که به آسانی در معرض نور آفتاب به جای برنزه شدن دچار سوختگی و قرمزی می شوند . این حالت بندرت در افراد دارای پوست تیره اتفاق می افتد. کراتوزاکتینیک در سالمندان شایع است ولی در کشورهای آفتابگیر در افراد جوان نیز دیده می شود . این ضایعه قابل سرایت از کسی به کسی دیگر نیست.
▪ آیا کراتوزآکتینیک ارثی است؟
خیر، ارثی نیست ولی بعضی موارد که خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد مثل پوست سفید، تمایل برای سوختگی زیر نور آفتاب تا برنزه شدن و کک ومک ، در خانواده ها به شکل ارثی دیده می شود.
▪ علائم کراتوزآکتینیک کدامند؟
این علائم معمولاً کم و خفیف هستند و خیلی از افراد مبتلا گاهی به هیچ وجه متوجه وجود آنها نمی شوند.
بعضی از این ضایعات زشت هستند و اگر تعداد زیادی از آن روی صورت وجود داشته باشد ممکن است صورت قرمز و جوش دار به نظر برسد. پوست احساس خشکی و خشنی دارد و تعداد کمی از این ضایعات ممکن است حساس باشند. یک تعداد جزئی از این ضایعات به سرطان پوست تبدیل می شوند و اگر این ضایعات شروع به خارش، رشد، خونریزی یا هرگونه تغییری کرد باید به پزشک مراجعه نمود.
● شپش سر چیست؟
شپش سر یک مشکل شایع است. شپش حشرات انگلی کوچک و خاکستری رنگی هستند که فقط روی پوست سر انسان زندگی می کنند. طول بدن یک شپش بالغ حدود ۳-۱ میلی متر است. ایت حشرات توانایی پرواز یا جهیدن یا نفوذ به درون پوست سر را ندارند ولی شش پای آنها کاملاً برای چسبیدن به موها تکامل یافته است. وجود شپش سر دلیل بر عدم نظافت نیست.
▪ چگونگی ابتلا
شپش سر معمولاً به شکل فرد به فرد و با تماس سر افراد سرایت پیدا می کند. حدود ۳۰ ثانیه طول می کشد که یک شپش از یک سر به سر دیگر انتقال پیدا کند. سرایت از طرق دیگر شیوع کمتری دارد مثل کلاه، شانه یا بالش. شپش سر فقط روی بدت انسان زندگی می کند و در عرض یک یا دو روز دور از سر انسان می میرد. شپش سر از حیوانات قابل سرایت نیست. هر کسی ممکن است به شپش سر مبتلا شود، فقیر یا غنی. تمیز یا کثیف ولی در بچه های بین ۴ تا ۱۱ سال بیشترین شیوع دیده می شود و در دختران بیش از پسران است همچنین در سن شروع مدرسه نیر شایع تر است.
● آلوپسی آره آتا چیست؟
آلوپسی آره آتا یک علت شایع ریزش مو است و معمولاً باعث ایجاد نواحی گرد طاس روی پوست سر می شود گرچه ممکن است موهای قسمتهای دیگر پوست را نیز درگیر کند مثل ریش، بدن، ابروها و مژه ها.
▪ علت:این حالت به این دلیل ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن یک فرد فولیکول مو را خودی تشخیص نداده و به عنوان یک غریبه با آن برخورد می کند و پاسخ ایمنی ایجاد شده توسط بدن، باعث ریزش مو می شود. در این حالت آسیب فولیکول مو دائمی نیست این مشکل افراد همه سنین را می تواند درگیر کند و غالباً در بچگی شروع شده و ممکن است در خانواده و فامیل موارد آن دیده شود.
فردی که دچار آلوپسی آره آتاست نسبت به بقیه افراد جامعه شانس بیشتری برای گرفتاریهای دیگر خود ایمنی دارد مثل بیماریهای تیروئید، دیابت و ویتیلیگو این بیماری قابل سرایت نیست. اغلب، نمیدانیم که دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد این حالت می شود.
برای بعضی از افراد استرس نقش شروع کننده دارد بخصوص حوادثی مثل داغدیدگی، جدایی، تصادفات. این بیماری ربطی به رژیم غذایی یا کمبود ویتامین ندارد.
● اگزمای آتوپیک چیست؟
اگزمای آتوپیک یک التهاب خشک و خارش دار پوست است و همان درماتیت آتوپیک می باشد. اگزمای آتوپیک می تواند هر قسمتی از پوست را درگیر کند از جمله صورت ولی شایعترین مناطق عبارتند از گودی آرنج ها، اطراف زانوها و دور مچ و گردن.
این بیماری هردو جنس را به یک نسبت درگیر می کند و معمولاً در اولین هفته ها یا ماههای زندگی آغاز می شود. بیشترین شیوع آن در کودکان دیده می شود و لااقل %۱۵ شیرخواران گرفتار می شوند اگر چه می تواند تا زندگی بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند.
▪ علت:علت این بیماری هنوز کاملاً مشخص نشده است. این حساسیت در فامیل دیده می شود و قسمتی از خصوصیات ژنتیکی فرد را تشکیل می دهد. افراد آتوپیک یک سیستم ایمنی بیش فعال دارند و پوستشان به راحتی ملتهب و زخمی می شود. سد پوستی این افراد خوب عمل نمی کند و پوست آنها ممکن است خشک و مستعد عفونت شود. اگزمای آتوپیک قابل سرایت نیست.
▪ علائم: علامت اصلی خارش است و خاراندن این نواحی باعث ایجاد تغییراتی روی پوست می شود. خارش می تواند چنان آزار دهنده و شدید باشد که خواب فرد را مختل کند.
● درماتیت تماسی چیست؟
درماتیت به معنای التهاب پوست است و درماتیت تماسی وقتی به کاربرده می شود که این التهاب بوسیله تماس، چیزی در محیط ایجاد شود.
▪ علت: دو گروه اصلی در محیط باعث درماتیت تماسی می شوند: محرکها و آلرژن ها.محرکها موادی مثل شوینده ها و حلالها هستند که چربی طبیعی پوست را می گیرند و در صورت تکرار برخورد با این مواد بدون محافظت از پوست باعث درماتیت می شوند. در این حالت درماتیت با میزان ماده محرک ارتباط دارد. این مشکل در افرادی که در کارشان با رطوبت زیاد تماس دارند برای مثال در پرستاران، آرایشگران و افراد در Catering trade زیاد دیده می شود. آلرژن ها چیزهایی هستند که باعث ایجاد واکشن خاصی در سیستم ایمنی بعد از تماس می شوند.
موادی مثل نیکل، لاستیک و عطر و مواد موجود در بعضی کرمهای و لوازم آرایشی مثال های خوبی برای آلرژن ها هستند.گاهی موادی مثل پروتئین های موجود در میوه و سبزیجات می تواند باعث یک واکنش آلرژیک آنی شود که باعث خارش پوست دارم می شود و به آن کهیر تماسی می گویند که به جای خود می تواند درماتیت را aggravate کند. درماتیت تماسی سرایت نمی کند و Contagious نیست و با عفونت نیز ایجاد نمی شود.
● راش کهنه بچه چیست؟
یک واکنش التهابی پوست است که در مناطق پوشانده شده توسط کهنه بچه ایجاد می شود و می تواند علل مختلفی مثل عفونتها (قارچی، باکتریال یا ویروسی) تحریک به علت مالش، آلرژن های شیمیایی، عرق کردن و Plugging غدد عروقی داشته باشد.
▪ راش گرمایی: یک تحریک پوستی است که بوسیله تعریق زیاد در گرما و هوای humid ایجاد می شود. این حالت می تواند در هر سنی ایجاد شود ولی در کودکان بیش از همه دیده می شود. راش گرمایی به شکل یک خوشه قرمز از Pimples یا تاولهای کوچک است و بیشتر در گردن و قسمت بالایی سینه، در رانها، زیر پستانها و در گودی آرنج دیده می شود.
● تب خال چیست؟
تب خال یک عفونت ویروسی پوست است که با ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود و می تواند از فردی به فرد دیگر پس از یک تماس مستقیم پوست به پوست سرایت کند.
اول ویروس روی پوست ضایعه ای ایجاد نمی کند ولی می تواند در مسیر اعصاب حسی بماند. سپس در طول زندگی ویروس مجدداً فعال شده و باعث ایجاد تب خال می شود. شایعترین مخل برای بروز تب خال لبها و نواحی ژنتیال هستند.
● لیکن پلان چیست؟
لیکن پلان یک نوع راش شایع، خارش دارد و غیر عفونی است که معمولاً در بزرگسالان دیده می شود. ریشه کلمه لیکن پلان (obscure) است.
▪ علت: علت لیکن پلان هنوز ناشناخته است ولی احتمالاً سیستم ایمنی بدت در این بیماران دخالت دارد. گاهی راش هایی شبیه به لیکن پلان در بیمارانی که داروهای حاوی طلا یا داروی ضد مالاریا مصرف می کنند دیده می شود. که به آن تظاهر دارویی لیکنوئید می گویند. لیکن پلان مسری نیست.
● گال (Scabies) چیست؟
گال یک حالت شایع خارش دار پوست است که بوسیله mite های گال انسانی ایجاد می شود و می تواند افراد را در هر سنی گرفتار کندوی بیشتر در جوانان دیده می شود.
▪ علت: mite هایی که باعث ایجاد گال می شوند انگلهای دارای هشت پا و کوچکتر از سر سوزن هستند. آنها معمولاً به علت تماس طولانی مدت پوست بی پوست از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کنند و بندرت از طریق لباس یا رختخواب منتقل می شوند و حیوانات باعث ابتلا نمی شوند. افراد مبتلا به گال به طور متوسط هزار mite بالغ در پوست خود دارند کثیف ماندن باعث ابتلا به گال نمی شود.
● درماتیت سبورئیک چیست؟
درماتیت سبورئیک یک مشکل خیلی شایع و بی عارضه است که در ۳% مردم دیده می شود. شیرخواران می توانند مبتلا شوند ولی معمولاض پس از چند ماه خوب میشوند. درماتیت سبورئیک در بزرگسالان جوان شایع است و در سنین حدود چهل بیشترین شیوع دیده شده و در افراد پیر کمتر است.
▪ علت:علت آن کاملاً شناخته نشده است. درماتیت سبورئیک با درمان جهت از بین بردن قارچهای موجود روی پوست انسان که روی پوست انسان همه وجود دارد بهتر می شود و این نکته مطرح کننده این احتمال است که قارچهای مخمری پوست در ایجاد این بیماری دخالت دارند. درماتیت سبورئیک معمولاً افرادی را درگیر می کند که از لحاظ موارد دیگر سلامتی مشکلی ندارند.
Otherwise هر چند این حالت اختصاصاً در افراد مبتلا به پارکینسون دیده می شود و در افراد مبتلا به ایدز فرمهای شدید آن دیده می شود که هر دوی این موارد کنترلی روی رشد قارچهای مخمری پوست وجود ندارد.
درماتیت سبورئیک از فردی به فرد دیگر قابل سرایت نیست خستگی و استرس می تواند گاهی باعث ایجاد درماتیت سبورئیک شود. این بیماری به رژیم غذایی ارتباطی ندارد و در هوای سرد بیش از هوای گرم دیده می شود.

منبع : مرکز پیوند موی جردن

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها