رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114777

چین و چروک پوست ؛ راههای پیشگیری و درمان

هنگامی كه ما پیر می شویم ، پوست ما ممكن است خشك و یا چروكیده شده و در بعضی موارد حتی نواحی قهوه ای كه ما به نام خال می نامیم، منتشر و پهن شود.
مردم تمام دنیا، همه ساله ، بیلیونها دلار برای كرمهای ضد چروك و لوسیونهای پوستی خرج می كنند ، تا پوستشان نرم و سالم بماند.
چه عواملی پوست ما را چروك می كند و چه چیزی می تواند علایم پیری را به تاخیر انداخته و یا كاهش دهد؟
شرح و علتها
فیبرهای كلاژن ساختمان اصلی پروتئین در پوست هستند و فیبرهای آلاستین به خاطر قابلیت ارتجاعی خود (توانایی برای كشیدگی و قابلیت بازگشت به شكل اولیه ) به پوست جوانی و طراوت می دهند. پوست خوب پیامد طبیعی سلولهای پوستی جدید است كه در محیط مطلوب مواد ساختمانی اساسی نظیر آمینو اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی ایجاد می شود.
به نظر می رسد كه چگونگی محكم ماندن پوست شما مستقیما با سلامت فیبرهای كلاژن ارتباط دارد. بعضی عقیده دارند كه سلولهای پوستی نمی تواند بدون حمایت كافی از ویتامین ث ، به طور سالم فیبرهای كلاژن را بسازد . افزایش سن و سالهایی كه پوست در معرض عوامل محیطی (نظیر آفتاب ، استرس ) قرار دارد ، سبب می شود پوست چروكیده و ضعیف شود ، زیرا كه قادر نیست دوباره به طور صحیح درست و مرمت شود. همچنان كه یك شخصی پیر می شود ، غشاء میانی پوست(لایه داخلی پوست كه زیر قسمت سطحی خارجی ترین قسمت اپیدرم قرار دارد ) شروع به كم چربی شدن می كند .
بعضی مردم گمان می كنند كه خرابی پوست بر اثر آفتاب ، عامل ۹۰ درصد پیری پوست است . البته در معرض طولانی مدت قرار گرفتن اشعه ماوراء بنفش خورشید به انهدام فیبرهای آلاستین در پوست منجر شده و سبب ضعیف شدن پوست ، كشیدگی و از دست دادن قابلیت ارتجاعی آن می شود . همچنین پوست آسانتر گسسته و كوفته شده و به زمان بیشتری برای التیام نیاز پیدا می كند. پوست سیگاریها بیشتر از غیر سیگاریها با همان نوع پوست ، گرایش به چروك شدن دارد. دلیل این تفاوت ، شناخته نشده است ، اما ممكن است به خاطر این حقیقت باشد كه سیگار گردش خود را در پوست كاهش می دهد.
دیگر آلوده كننده های هوا مخصوصا ازن همیشه در این كار دخیل هستند. این باور وجود دارد كه رادیكالهای آزاد اكسیژن ، به غشاهای سلولی آسیب می رسانند، حتی با مواد ژنتیكی فعل و انفعال داشته و پیری پوست را تسریع می كنند. كاهش وزن سریع و جدی نیز ممكن است سبب چین و چروك شود ، همان طور كه سلولهای چربی زیرین پوست احتیاج به لایه سطحی دارند، كاهش در این سلولهای چربی سبب می شود كه شخص لاغر و ضعیف به نظر بیاید.
پیشگیری : انستیتو ملی سالخوردگان (آمریكا) معتقد است راههای ذیل برای نگهداری پوست سالم با پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب به آسانی در زندگی امكان پذیر است :
حمام آفتاب نگیرید و سعی كنید كه بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر از قرار گرفتن در معرض آفتاب پرهیز كنید.
اگر در بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر مجبورید كه در معرض آفتا باشید ، همیشه از لباسهای محافظ نظیر یك كلاه یا پیراهن آستین بلند و عینك آفتابی استفاده كنید.
قبل از این كه در معرض آفتان قرار بگیرید ، از لوسیونهای ضد آفتاب قرار بگیرید ، از لوسیونهای ضد آفتاب برای كمك به پوست خود جهت محافظت از اشعه ماوراء بنفش استفاده كنید.
به یاد داشته باشید كه دوباره هر زمان كه لازم بود لوسیون را به كار ببرید. همیشه از محصولاتی استفاده كنید كه دارای SPF (فاكتور محافظت از آفتاب ) ۱۵ یا بالاتر باشند. پوست خود را اغلب به خاطر علایم سرطان پوست چك كنید . اگر تغییراتی وجود داشت كه باعث نگرانی شما بود ، حتما با یك پزشك مشورت كنید.
نكات مفید دیگر
به پشت بخوابید ، وقتی كه به صورت طاق باز می خوابید ، اثرات كشیدگی جاذبه روی پوست شما به حداقل می رسد . از نوشیدن الكل مخصوصا هنگام غروب پرهیز كنید. صورت خود را زیاد نشویید (۲ بار در روز كافی است ) و از صابونهای خشن و زبر پرهیز كنید . زیرا شستن زیاد باعث كم شدن چربی و رطوبت پوست می شود .
درمان
درمان چین و چروك پوست از مواد موضعی تا جراحی قابل انجام است . مناسب ترین روش برای هر كس با توجه به وضعیت پوست او ، بودجه و نتیجه دلخواهی كه مایل است به دست آورد تعیین می شود :
· ترتینوئین
· تزریقی
· كلاژن تزریقی
· پیلینگ
· برداشتن سطحی پوست
· برداشت پوست توسط لیزر
· ترتینوئین Tretinoin : Retin A یا Renova دسته ای از ترتینوئین و ماده ای است وابسته ، اما جدا از ویتامین . ترتینوئین پاسخهای سلولهای پوست به فاكتور رشد را افزایش می دهد . ترتینوئین موضعی یكی از چند ماده كمی است كه اثرات ضد پیری روی پوست دارد كه در بسیاری مطالعایت ثابت شده است. ترتینوئین سبب كاهش چین و چروك پوست و خشنوت پوست می شود . ضخامت اپیدرمی پوست را افزایش داده و رسوب كلاژن را تحریك می كند. معمولترین اثرات جانبی ترتینوئین روی پوست ، تحریك پوست است كه می تواند با استفاده صحیح از آن و یك غلظت مناسب از فرآورده ، به حداقل برسد.
Botox
این روش همچنین به عنوان عصب برداری آرایشی شناخته شده است و تزریق B o t ox برای بهبود و برطرف كردن خطهای نگرانی (اخم ) و خط های خنده و دیگر خطوط و چروكهای وابسته می باشد.
Botox واقعا سم بوتولینیوم است و اساسا توسط پزشك چشم برای درمان انقباض عصبی پلك چشم به كار می رود . این ماده یك انتخاب عالی برای خطهای پیشهانی و اخم است (مخصوصا كه عمودی بین ابروها ایجاد شده باشد ) كه با یك سوزن باریك به ناحیه مورد نظر تزریق می شود. این كار فعالیت عضلات پرتنش را كه سبب چروك پوست شده اند و پوست را نرم می كند در حدود ۵ روز كاهش می دهد . اثر آن معمولا حدود ۶ تا ۹ ماه طول می كشد ، سپس می تواند تكرار شود . واكنش آلرژیك به این ماده بسیار نادر است . در مورد خطر فلج عضلات مجاور كه ممكن است سبب آشفتگی بینائی موقت شود و یا اثرات آرایشی ناخواسته داشته باشد، باید با یك متخصص پوست صحبت بشود. میزان كمی از پائین افتادن ابرو نیز ممكن است اتفاق بیقتد اما این نیز با عدم درمان ناحیه ای كه درست بالای قسمت ابرو وجود دارد، قابل پرهیز است . این روش به بیهوشی احتیاج ندارد.
پركننده های قابل تزریق : كلاژن برای چین های دور لب استفاده می شود . جائی كه Botox نتواند استفاده شود ، برای تضعیف عضلات دهان یا گونه ها كه این تاثیر را روی لبخند می گذارد. بنابراین بهترین درمان چروك های زیر پلك چشم (برای صحبت كردن ) با پر كردن آنها با پر كننده های بافتهای نرم (كلاژن معمولی ) می باشد . این پركننده ها ممكن است به تنهایی یا در تركیب با روش های سطحی پوست نظیر درمان لیزری یا روش های دیگر استفاده شوند. اثرات جانبی شامل واكنش آلرژیك به كلاژن می باشد . بنابراین یك تست پوستی كوچك و یك انتظار ۴ هفته ای الزامی است. اگر هیچ واكنشی اتفاق نیفتاد تزریق كلاژن می تواند انجام شود.
پیلینگ
كندن پوست به طور شیمیای (پیلینگ ) چین و چروك ها را برطرف كرده و رنگدانه ها را تغییر می دهد. خفیف ترین شكل پیل های شیمیایی ، گلیكولیك اسید (آلفا هیدروكسی ) است كه اغلب برای درمان زیان های خفیف پوستی در اثر آفتاب استفاده می شود . در حالی كه چین و چروك های عمیق تر و تیره تر و دانه های ناشی از تابش آفتاب با یك پیل شیمیاییTCA درمان می شوند . هر دو این روشها با به كار بردن یك ماده شیمیایی بر روی سطح پوست قابل انجام است . پیل های گلیكولیك ، اغلب برای دستیابی به نتایج دلخواه احتیاج به استفاده مكرر دارند . فالیوهای اصلی اسیدهای گلیكولیك به خاطر توانایی شان برای پوسته پوسته كردن پوست است . برطرف كردن لایه خارجی پوست ، سلولها را در لایه های پایینی (برای رشد و تقسیم ) تحریك می كند . بنابراین بی نظمی های پوست را كم می كند.
از این رو هر چه بیشتر ، شما پوستتان پوسته پوسته شود . تقسیمات سلولی بیشتر در لایه های پایینی پوست اتفاق می افتد . هر چند كه سلوله های انسان طبیعی نمی تواند بی اندازه و نامحدود تقسیم شود. قرار گرفتن ناحیه تحت مداوا در معرض خورشید در چند هفته اول بعد از یك پیل شیمیایی ممكن است سبب تغییرات پیگمانتاسیون برای پوست شود. (روشنتر یا تیره تر ) . اغلب برداشتن پوست می تواند نتایج مشابهی با پیل های شیمیایی فراهم كند و در بعضی موارد درمان با برداشتن سطحی پوست توسط لیزر مناسب تر است.
برداشتن سطحی پوست
برداشتن سطحی پوست می تواند برای درمان چین و چروك ، جای جوش های سطحی و لكه های صورت به خوبی استفاده شود. در این روش از كریستال های كوچك آلومینیوم اكسید برای پاك كردن پوست و برطرف كردن لایه های سطحی و بی نظمی های سطحی پوست استفاده می شود. این روش هیچ دردی ندارد و حداقل قرمزی در پی این روش معمولا در عرض چند دقیقه یا ساعت ظاهر می شود.
برداشتن پوست توسط لیزر
برداشتن پوست به روش لیزری معمولا به نام «لیزرپیل» نامیده می شود و یك لیزر كربن دی اكسید برای برطرف كردن نواحی آسیب دیده با لایه های پوست چروكیده استفاده می شود . این روش معمولا روشی است كه برای به حداقل رساندن ظهور خطوط، مخصوصا خطوط نواحی دهان و چشم به كار برده می شود . برطرف كردن چروكها با لیزرها معمولا از ۷ تا ۱۰ سال به طول می انجامد، البته اگر از نور آفتاب پرهیز شود. اثرات جانبی شامل تورم و ناراحتی موقت می باشد. همچنین ممكن است حساسیت به نور، صورتی شدن پوست خطراتی شامل سوختگی یا جراحات جای جوش و عفونت ویروسی و دیگر عفونت ها ایجاد شود.
روش های دیگر : متدهای دیگر كاهش چروك كه رایج هستند شامل استفاده از استروژنها، مصرف ویتامین , C و ورزشهای صورت می باشد .
ترجمه : دكتر افسانه اسدی

منبع : بنياد انديشه اسلامي

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها