رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114778

حفظ سلامت مو

حفظ سلامت مو

موهای سالم و طبیعی علاوه بر نشانه زیبایی و مقاوم بودن مو علامت سلامت جسم نیز هست و به عبارتی زیبایی ظاهری مو بستگی به شرایط درونی و رژیم غذایی هر فرد دارد.رعایت نكات ساده كه به چشم نمی آید و یا به آن توجه نمی شود ، می تواند از بروز ۹۰درصد از بیماریهای پوست و مو كه بیشترین آن «جوش صورت» ، « موخوره» و « ریزش مو» است، جلوگیری كند.منظور از ریزش مو این است كه مو به شكل غیرطبیعی بریزد كه این مشكل از نظر درمان به چند دسته تقسیم می شود.ریزش روزانه یكصد تا دویست تار مو به دلیل شستشو و شانه زدن ، طبیعی است و نیاز به مراجعه به پزشك ندارد.
نوع دیگر ریزش مو نوع شدید و گسترده است كه مربوط به«بیماری های روانی و جسمانی» مانند «تب»، « زایمان»، «بیهوشی»، «افسردگی» و «فشارهای عصبی» است كه غالبا بعد از مدتی قابل برگشت است و نیازی هم نیست كه فرد برای درمان آنها به پزشك مراجعه كند.لازم به ذكر است كه ریزش و بیماری های پوست و مو ناشی از بیماری های داخلی، خونی و كلیوی نیازمند درمان است.
«ریزش گسترده ومزمن مو» ناشی از ناراحتی های متابولیك مانند كمبود آهن و روی،مس و استفاده از برخی از قرص های هورمونی و جلوگیری از باروری است كه فرد باید در این زمینه ابتدا به پزشك متخصص بیماری های داخلی و مربوطه و سپس به متخصص پوست و مو برای درمان تكمیلی مراجعه كند.«ریزش ژنتیكی» و «مراقبت های نادرست»، «بیماری های قارچی» و «موهای زاید»، «ریزش و از دست دادن مو براثر حادثه» مانند سوختگی،مهمترین و ضروری ترین موضوعات برای مراجعه به پزشك است كه با معاینات پزشكی،فرد تحت درمان قرار می گیرد۹۰. درصد از آسیبهای مو ناشی از عوامل بیرونی و خود فرد و عمدتا بر اثر استفاده مكرر از مواد آرایشی مانند ژل، رنگ مو، كشیدن مو،استفاده مكرر از سشوار و رعایت نكردن نظافت فردی، تغذیه و حمام نادرست است.
اگر مردم نكات ریزی را در زمینه سالم نگه داشتن موهای خود رعایت كنند مطمئنا آمار مراجعه بیماران به پزشكان كاهش پیدا می كند. قطرات آب دوش حمام اولین و ابتدایی ترین عامل ریزش مو است كه برای جلوگیری ازآسیب رساندن قطرات آب می توان با بستن پارچه ای نازك(مانند جوراب زنانه) به سر دوش، از زیان قطرات آب در امان ماند.
آب استحمام باید ولرم باشد، چون آب گرم به غدد چربی پوست سر ضرر می زند و فرد را دچار سردرد عصبی می كند. حمام در هر زمانی به شرط خشك كردن سریع بدن و مو خوب است، اما بهترین زمان،ساعت شش بعدازظهر است و توصیه می شود افراد سه بار در هفته حمام كنند و موها یك بار با شامپو و مقداری آب، شسته شود.مصرف شامپو نیز به نوعی دیگر به موها آسیب می رساند، به دلیل سنخیت با شرایط آب و هوایی و تاریخ مصرف، توصیه می شود از شامپوهای ایرانی استفاده شود و استفاده از شامپوهای خارجی منوط به تجویز پزشك است.
یكی دیگر از دلایل ریزش مو بخصوص بین جوانان استفاده از سشوار و ژل برای خشك كردن و حالت دادن به مو است كه این مواد شیمیایی باعث ضعیف شدن ، نازك شدن و شكنندگی مو می شود. مو را باید با حوله و ماساژ خشك كرد، بهترین راه خشك كردن مو،نور آفتاب است كه علاوه بر خاصیت ضدعفونی كننده باعث فعال شدن پیاز و تسریع در جریان خون به مو می شود. استفاده ازشانه های چوبی،ماساژ مو و پوست دراول صبح و هنگام خواب، بافتن مو هنگام شب، كوتاه كردن سر مو هر سه ماه یك بار، استفاده از كلاه و دستمال سر در هوای گرم و سرد نیز از دیگر مراقبتهایی است كه مو نیاز دارد. موی بلند برای پسران از نظر سلامتی بسیار مضر است چون غدد نگهدارنده موهای بلند در زنان با مردان متفاوت است و نباید موهای مردان بیش از سه تا پنج سانتی متر باشد.
به بانوان توصیه می شود كه به دلیل كشیدگی پوست و آسیب رسیدن به عصبهای چشم ، از بستن بالای موهایشان، خودداری كنند و برای از بین بردن خشكی و موخوره علاوه بر كوتاه كردن بخشی از موهای آسیب دیده،هر شب با مقداری روغن زیتون نوك و سرموهای خود را ماساژ دهند.به گزارش ایرنا بسیاری ازافراد تغذیه سالم را كه نقش مهمی در طراوت و سلامت مو دارد، فراموش كرده اند و به همین دلیل است كه با بروز بیماری ظاهری پوست مانند جوش به پزشك مراجعه می كنند.بسیاری از این افراد اگر تغذیه سالم و سرشار از ویتامین داشته باشند دچار بیماری های پوست و مو نمی شوند.
مصرف غذاهای فانتزی و چرب موجب بیماری های خونی (قند و چربی)، سو تغذیه، ضعف بنیه در زنان و كودكان شده است، مصرف این غذاها باعث افزایش بیماری های پوستی مثل پیری زودرس و جوش های سر شده است. پوست و مو برای شادابی به مواد پروتئینی مانند آب میوه، خشكبار مانند پر هلو و بخور با آب جوش و بابونه نیاز دارد.نگهداری از پوست و مو كه اصلی ترین عضو بدن در دفاع از گرما وسرما و اولین عضو زیبایی به حساب می آیند با رعایت ساده ترین نكات مثل شستشوی درست، تغذیه سالم و حفاظت از پوست در گرما و سرما میسر است.

منبع : روزنامه ابرار

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها