رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 115419

قطره‌ای که دندان کودک را سیاه میکند

ساعت 24-هرچند که مصرف قطره آهن ممکن است، رنگ دندان‌های کودک را سیاه کند اما با راهکاری ساده می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

دندان
دکتر رکنی دندانپزشک کودکان گفت: کودکان برای رشد از 4 تا 6 ماهگی به آهن نیاز دارند که این آهن در شیر مادر یافت می‌شود اما زمانی که کودک رشد می‌کند، به طور دقیق‌تر می‌توان گفت از زمان 6 ماهگی به بعد میزان مصرف آهن بدن کودک افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل باید در کنار شیر مادر از غذاها یا مکمل‌ها، ابتدا با مشورت پزشک اطفال، که در آن ها این ماده معدنی موجود باشد استفاده شود.

وی ادامه داد: اگر کودک به تنهایی از شیر مادر استفاده کند، به دلیل این که میزان مصرف آهن بدن کودک افزایش پیدا کرده است، دچار کم خونی می‌شود.

دکتر رکنی بیان کرد: از جمله مکمل‌هایی که کودکان با مشورت دندان‌پزشک اطفال خوب می‌توانند مصرف کنند، قطره یا شربت آن است. البته مصرف این مواد می‌تواند مشکلاتی مانند طعم نامناسب آن برای کودکان و همچنین تغییر رنگ دندان‌ها بر اثر آن را به وجود آورد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان می‌شود، اظهار داشت: این قطره به خودی خود باعث پوسیدگی دندان کودکان نمی‌شود، حتی گاهی این تغییر رنگ دندان باعث نگرانی والدین می‌شود و ممکن است به اشتباه تصور کنند که قطره آهن باعث پوسیدگی دندان کودکشان شده است. علت این موضوع آن است که شیردهی شبانه و طولانی مدت به کودک و رژیم غذایی نامناسب و رعایت نکردن بهداشت دهان کودک باعث پوسیدگی دندان آن ها می‌شود و رنگ‌دانه‌های سیاه رنگ قطره به داخل خلل و فرج ایجاد شده در دندان نفوذ کرده و باعث سیاه شدن رنگ دندان کودک می‌شود.

این دندان پزشک کودک در پایان خاطرنشان کرد: والدین اگر قطره را در قسمت عقب دندان‌های کودکان بریزند یا این که بهتر است دندان‌های کودک را قبل و به خصوص بعد از مدت مصرف قطره تمیز کنند. با رعایت این نکات می‌توان از تغییر رنگ دندان کودکان جلوگیری کرد ولی لازم است که حداقل 6 ماه یکبار دندان‌های کودکان توسط دندانپزشک اطفال کنترل شود.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها