رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 117703

نور مستقیم خورشید قاتل پوست شما!

نور مستقیم خورشید قاتل پوست شما

همزمان با آغازین روزهای فصل گرما، مشكلات پوستی نیز دوچندان می شود و از همین رو، مراجعه افراد به متخصصان پوست و مو شدت می یابد اما آنچه در این بین مهم است، رعایت روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری های پوستی است.
رطوبت و تعریق ناشی از گرمای هوا یكی از عوامل مهم در ایجاد و گسترش بیماری ها و عفونت های قارچی پوست است. به طوری كه بیشترین مراجعات مردم به ویژه جوانان به متخصصان پوست و مو در فصل بهار و تابستان، مربوط به بیماری ها و قارچ های پوستی است.
یك متخصص پوست علت مراجعات زیاد مردم به ویژه دختران و پسران جوان به مطب پزشكان پوست و مو را، ناشی از شدت نور آفتاب و اثرات زیانبار آن در فصل گرما دانسته و می گوید: نور آفتاب به دلیل داشتن اشعه ماوراء بنفش AB و C، دارای دو نوع اثر مخرب فوری و طولانی مدت است كه اثرات حاد آن منجر به آفتاب سوختگی و لكه های پوستی می شود.
راه پیشگیری از مشكلات پوستی، رعایت بهداشت فردی است.
بیماری های قارچی پوست دسته ای از بیماری های عفونی پوست هستند كه همزمان با فصل گرما و تعریق شدید بدن شیوع بیشتری پیدا می كنند. قارچ های شایع پوستی معمولا باعث درگیری لایه های سطحی پوست می شوند و به شكل های مختلفی تظاهر پیدا می كنند.
قارچ ها انواع مختلفی دارند: یك نوع از این قارچ ها كه قارچ سطحی پوست است بیشتر به صورت لكه های قهوه ای و سفید در تنه تظاهر پیدا می كند.
عامل این قارچ در پوست همه افراد وجود دارد و لیكن شرایط مناسب اعم از رطوبت، تعریق و عوامل نامشخص دیگر باعث بیماری زایی شدن و تظاهرات پوستی خاص می شود.
این بیماری به خصوص در افرادی كه تعریق شدید داشته و یا دائم در محیط های مرطوب هستند شیوع و گسترش بیشتری دارد.
جلوگیری از پیشرفت این بیماری با توجه به اینكه عامل این بیماری در سطح پوست به صورت طبیعی وجود دارد با كنترل تعریق و تماس كم با رطوبت زیاد امكان پذیر است. ضمن اینكه، استفاده از درمان های ضدقارچ اعم از پمادها، شامپوها و حتی داروهای خوراكی نیز به راحتی بیماری را كنترل می كند.
افرادی كه بنا به موقعیت شغلی مجبور به حضور در فضای باز و تماس مستقیم بدون محافظت با نور آفتاب هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های پوستی قرار دارند.
دسته ای دیگر از این بیماری ها قارچ های سطحی پوست هستند كه این عفونت های قارچی برحسب محل درگیری نام گذاری می شوند.
عفونت های قارچی سر در كودكان به صورت پوسته ریزی، قرمزی و ریزش منطقه ای مو، در ناحیه ریش به صورت ضایعات التهابی ترشح دار و در سطح بدن به صورت ضایعات قرمز گرد و حلقوی شكل كه معمولا مركز این حلقه ها سالم است دیده می شوند.
اینكه قارچ ها می توانند ناخن های دست و پا و ناحیه كشاله ران را نیز درگیر كنند در ناخن عفونت های قارچی به صورت ضخیم شدن ناخن و تغییر رنگ تظاهر می كنند.
دسته دیگری از قارچ های پوستی، عفونت های برفك در بچه ها است كه به صورت لكه های سفید در مخاط دهان و زبان دیده می شود و در بالغین به صورت دانه های چركی در نواحی مختلف به خصوص كشاله ران و زیربغل نمود می نماید.
معمولا اكثر عفونت های سطحی قارچی پوست در صورتی كه تشخیص درستی داده شوند درمان راحت و سریعی دارند و در غیر این صورت اگر تشخیص درست نباشد، ممكن است بیمار مدت ها تحت درمان های غلط قرار گیرد.
بهترین راه برای پیشگیری از عفونت های قارچی رعایت بهداشت فردی و عدم تماس با فرد مبتلا است به عنوان مثال فردی كه دچار عفونت های قارچی است بهتر است تا درمان كامل از تماس در محیط ها و اماكن عمومی نظیر استخرها بپرهیزد تا عفونت به دیگران منتقل نشود. درخصوص عفونت های قارچی سر در كودكان، كودك مبتلا به این عفونت بهتر است تا درمان قطعی، از تماس با بچه های دیگر در محیط مدرسه به دور باشد.

منبع : روزنامه کیهان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها