رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118623

بابا‌آدم بیماریها را درمان میکند

img alt="بابا‌آدم بیماریها را درمان می‌کند" src="http://vista.ir/include/lifestyle/images/bcb5322aa32f260fd906d6c1f3b94170.jpg" />

باباآدم، بیشتر در مکان‌های خوش آب و هوا و معتدل و باغ‌های سرسبز می‌روید و کمتر خانه‌ای در پایتخت وجود دارد که این گیاه زیبا، زینت‌بخش فضای آن باشد. بابا آدم یکی از گیاهان زیبا، نسبتا بزرگ و بهره‌مند از خواص دارویی بسیاری است که معمولا بسیاری از گردشگرانی که به شهرهای شمالی کشور سفر می‌کنند، آن را به خانه خود می‌آورند، غافل از آنکه این گیاه در هر آب و هوایی رشد نمی‌کند و شادابی خود را پس از چند روز از دست می‌دهد. دوام نداشتن بابا‌آدم در خانه‌هایمان شوق سفر به سرزمین رویش این گیاه را بیشتر می‌کند.این گیاه بیشتر در مکانهای خوش آب و هوا و معتدل و باغهای سرسبز می‌روید و کمتر خانه‌ای در پایتخت وجود دارد که بابا‌آدم زینت‌بخش فضای آن باشد.
بابا‌آدم یا آراقیطون، گیاهی است علفی، که ساقه‌های بزرگ منشعب به طول ۸۰ تا ۵/۱ سانتیمتر دارد که به حالت وحشی می‌رویند.ریشه‌های این گیاه دراز با ظاهر دوکی شکل و به رنگ قهوه‌ای است و گل‌هایی کوچک و ارغوانی به تعداد ۴۰ تا ۵۰ عدد محصور در تارهای ابریشمی دارد. میوه بابا‌آدم پس از رسیدن به صورت فندق‌هایی به تعداد ۳ تا ۴ عدد مشخص می‌شود.سطح خارجی میوه این گیاه از تارهای ریزی پوشیده شده که به آسانی به دست می‌چسبد. این گیاه از برگهای بسیار پهن و نسبتا افتاده به روی ساقه بهره‌مند است که در قسمت فوقانی سبز تیره و سطح تحتانی پوشیده از تارهای فراوان و به رنگ سبز روشن است. ریشه گیاه بابا‌آدم از قسمتهای بسیار پرخاصیت این گیاه در زمینه دارویی بوده و مقداری زیادی اینولین، "نوعی هیدارت کربن" و موادی چون کربنات و نیترات پتاسیم، گلیکوزید، و آرکتیوپیکرین دارد.
● خواص درمانی ریشه بابا‌آدم
ـ تقویت کننده و آنتی بیوتیک ، تصفیه کننده خون، زیاد کننده ترشحات صفرا، معرق، درمان نقرس و روماتیسم، مدر (دفع کننده اسید اوریک)، کمک به دفع سنگ کلیه، پائین آورنده قند خون، التیام سوختگی‌ها و التهابات مخاط دهان و گلو، تقویت پوست سر و جلوگیری از ریزش مو، تسکین درد و ورم حاد مفاصل و رفع ناراحتی های بواسیر از خواص درمانی ریشه بابا‌آدم است.
ـ برگ و ریشه دم کرده این گیاه با مخلوطی از گیاهان گزنه، افسنطین، آرنیکا و مریم گلی برای تحریک رشد مو، تقویت موی سر و ضد ریزش مو بسیار موثر است.
ـ همچنین ریشه این گیاه در رفع سنگ کلیه، جوش‌های صورت، سرخک و به طور کلی قولنج‌های کبدی اثر خوبی داشته است.
ـ از ریشه بابا‌آدم اخیرا کرم‌های نرم‌کننده پوست برای شادابی آن و تأمین سلامت سلول‌های جلدی پوست در مراکز ساخت دارو تهیه شده است.
● خواص برگ‌های پهن باباآدم
ـ ضماد برگ این گیاه موجب اکسیده شدن و زائل شدن سم مار می‌شود. همچنین برای رفع خارش و تحریکات جلدی نیز موثر است.
ـ برگ و ریشه دم کرده این گیاه با مخلوطی از گیاهان گزنه، افسنطین، آرنیکا و مریم گلی برای تحریک رشد مو، تقویت موی سر و ضد ریزش مو بسیار موثر است.
ـ بیماران مبتلا به مرض قند می‌توانند با خوردن برگ بابا‌آدم میزان قند خون بدنشان را کاهش دهند.
ـ همچنین ریشه بابا آدم دارای اثر تصفیه‌کننده خون و زیاد‌کننده ترشحات صفرا است که مصرف آن از قدیم‌الایام برای رفع روماتیسم در بین مردم رایج بوده است.
ـ مصرف فرآورده‌های بابا‌آدم در کودکان مبتلا به سرخک، مخملک و آبله موجب سهولت درمان می‌شود و با بکار بردن آن در معالجه زخم‌های مزمن، سوختگی، التهاب مخاط دهان و گلو، اسکوربوت و غیره نتایج خوبی ظاهر می‌شود.

منبع : بانک اطلاعات گردشگری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها