رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 118625

بابونه

قطره بابونه برای درمان التهاب بافت مخاطی دهان وسایر قسمتهای دستگاه گوارش بكار می رود علاوه بر این دارای اثرات ضد اسپاسم و ضد نفخ می باشد . این فرآورده به صورت دهانشویه جخت رفع التهابات مخاطی دهان نیز بكار می رود .
● اشكال دارویی :
▪ قطره ۱۵ میلی لیتری
● موارد مصرف :
قطره بابونه برای درمان التهاب بافت مخاطی دهان وسایر قسمتهای دستگاه گوارش بكار می رود علاوه بر این دارای اثرات ضد اسپاسم و ضد نفخ می باشد . این فرآورده به صورت دهانشویه جخت رفع التهابات مخاطی دهان نیز بكار می رود .
● اجزاء فرآورده :
قطره بابونه از عصاره هیدرو الكلی گیاه بابونه Matrivaria chamomilla تهیه شده است كه هر ۱۰۰ میلی لیتر از قطره حاوی ۱۰ میلی گرم كامازولن و حداقل ۲ میلی گرم آپی ژنین می باشد .
● مواد موثره :
روغن های فرار نظیر كامازولن ، بیزابولول و فلانویید آپی ژنین
● آثار فارماكولوژیك و مكانیسم اثر :
فعالیت ضد التهابی عصاره بابونه بیشتر بواسطه تركیبات ماتریسین (پیشاز كامازولن ) ، بیزابولول و اكسیدهای آن بوده كه عمده ترین تركیبات موجود در عصاره را تشكیل می دهند و این فعالیت به عمل آنتی اكسیدان آنها نسبت داده شده است . مطالعات در آزمایشگاه نشان داده است كه عصاره بابونه موجب وقفه سیكلواكسیژناز و لیپواكسیژناز شده در نتیجه تولید پروستاگلاندین ها و لوكوترین ها را متوقف می نماید و آپی ژنین موجود در عصاره بابونه علاوه بر وقفه در ایجاد محصولات ۵- لیپو اكسیژناز و سیكلو اكسیژناز ( نظیر ۱۲- لیپو اكسیژناز ) موجب مهار آزاد سازی هیستامین نیز می گردد . اثرات آنتی اسپاسمودیك بابونه به آپی ژنین نسبت داده میشود كه یمزان این اثر نسبت به پاپاورین ۳/۹۲ برابر قویتر است .
● مقدارمصرف :
▪ برای مصرف خوراكی در بزرگسالان روزی ۳ بار هر بار ۳۰ قطره و رد اطفال روزی ۳ بار هر بار ۲۰-۱۰ قطره در یك فنجان آب ولرم میل نمایئد .
▪ به عنوان دهانشویه : روزی سه بار هر بار یك قاشق مرباخوری از قطره با نصف لیوان آب ولرم مخلوط و غرغره شود .
● عوارض جانبی :
▪ در افراد حساس احتمال بروز واكنشهای آلرژیك مانند درماتیت و آنافیلاكسی وجود دارد .
● موارد منع مصرف :
این فرآورده در افراد حساس به بابونه و بیماران مبتلا به آسم منع منصرف دارد .
● مصرف در حاملگی وشیردهی :
ایمنی مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است با این وجود منافع آن در برابر مضار باید سنجیده شود .
● نكات قابل توصیه :
در كاربرد دارو به عنوان ضد التهاب و سوزش مخاط معده و روده نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود
و به عنوان ضد اسپاسم و ضد نفخ باید دارو یك ساعت بعد از غذا مصرف شود

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشكان ایران

منبع : مجله صبح بخیر ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها