رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 119886

چگونه سنگ کلیه نگیریم؟

چگونه سنگ کلیه نگیریم

در میان بیماری ها هیچ كدام را نمی توان یافت كه مثل سنگ كلیه، دردناك و زجرآور باشد. سنگ كلیه، عارضه ای است كه در آن مواد معدنی و پروتئین ها در ادرار شروع به كریستال شدن می كنند. سنگ ها، كوچك و سخت بوده و در یك یا هر دو كلیه دیده می شود. سنگ های كوچك معمولاً توسط ادرار بی آنكه بیمار خود متوجه شود، دفع می شود ولی سنگ های بزرگ با بروز درد در ناحیه مثانه و كلیه همراه هستند. درد معمولاً ابتدا در ناحیه پشت، درست پایین دنده ها ظاهر شده و طی چند ساعت یا چند روز از سمت حالب (لوله های عضلانی باریك كه ادرار را از كلیه ها به مثانه منتقل می كند) به كشاله ران می رود. داشتن سابقه خانوادگی سنگ كلیه، مصرف فراوان الكل، كاهش مصرف كمتر از ۳ لیتر آب در روز، رژیم غذایی غنی از كلسیم و قرار گرفتن در آب و هوای گرم و خشك از مهمترین مواردی است كه باعث تشكیل سنگ كلیه می شود.
سنگ كلیه یك بیماری بازگشت پذیر است. اگر قبلاً از سنگ كلیه رنج می بردید عمل به توصیه های زیر برای جلوگیری از تولید مجدد سنگ ضروری به نظر می رسد.
روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید.
از مصرف فرآورده های لبنی در صورتی كه مبتلا به سنگ كلسیمی - فسفری بودید، خودداری نمایید.
از نوشیدن زیاد قهوه خودداری كنید. كافئین موجود در قهوه دفع كلسیم از ادرار را افزایش می دهد و از آنجا كه وجود مقدار زیاد كلسیم در ادرار باعث تشكیل سنگ می شود، محدود كردن نوشیدن قهوه بسیار ضروری است.
اسیداوریك خود را كنترل كنید، بدین منظور گوشت، ماهی و مرغ كمتری بخورید تا میزان اسید اوریك ادرار شما پایین بیاید. میزان مصرف غذاهای اگزالات دار نظیر شكلات، اسفناج، نوشابه های گازدار، سبوس گندم، توت فرنگی و قهوه را كاهش دهید. برای شما كه در معرض ابتلای مجدد به سنگ كلیه هستید، بهترین رژیم غذایی، رژیمی از نوع كم چرب و پرفیبر است.

منبع : روزنامه شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها