رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120088

آنفلوآنزا با سرما خواهد آمد مراقب باشید

img alt="آنفلوآنزا با سرما خواهد آمد مراقب باشید" src="http://vista.ir/include/articles/images/5c407502188f34b0c34dc634fba0b832.jpg" />

با شروع فصل پاییز و شیوع سرماخوردگی، خیلی ها به این فکر می افتند قبل از این که هوا سردتر شود، واکسن آنفلوآنزا بزنند تا سراسر زمستان از شر این بیماری در امان باشند. همه ما بارها تجربه کرده ایم که شایع ترین علت غیبت از کار و مدرسه در این فصل سرماخوردگی است و این علاوه بر تحمیل بار مالی به خانواده ها، سبب می شود کلیه برنامه هفتگی خانواده دستخوش تغییرات شود. در این گزارش سعی کرده ایم با ذکر پاره ای از اصول علمی در خصوص پیش گیری و درمان آنفلوآنزا شما را با این بیماری و راه های مقابله با آن آشنا کنیم.
● آنفلوآنزا چیست؟
؛آنفلوآنزا شایع ترین بیماری ویروسی فصل سرماست که دستگاه تنفسی را درگیر می کند و به شدت هم مسری است. شاید کسی آنفلوآنزا را جدی نگیرد و حتی اگر از مردم پرسیده شود که فرق بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بگویند شاید میان آن ها فرقی قائل نباشند اما عمق فاجعه ابتلا به ویروس ها خیلی بیشتر از این حرف هاست، مدت زمان شروع علایم از زمان وارد شدن ویروس به بدن ٤٨-٢٤ ساعت است.علایم و نشانه های آنفلوآنزا ناگهان آغاز می شوند. آن ها به میزان زیادی غیراختصاصی و شبیه دیگر بیماری های تنفسی هستند. دکتر پورحسن در گفت وگو با ما نشانه های آنفلوآنزا را لرز و تب متوسط تا بالا، دردهای عضلانی و استخوانی از جمله کمردرد، چشم درد و گلودرد، سرفه های خشک، آب ریزش از بینی، سردرد، ضعف، خستگی و کوفتگی می دانند. آنفلوآنزا همچنین در کودکان ممکن است سبب تهوع، استفراغ و اسهال شود. ضمنا نباید فراموش کرد که تمام علایم آنفلوآنزا می توانند توسط بیماری های بسیاری غیر از آنفلوآنزا ایجاد شوند.سرماخوردگی و آنفلوآنزا علایم مشابهی دارند با این تفاوت که سرماخوردگی معمولا خفیف تر است و ممکن است بدون تب و یا با تب پایین باشد اما آنفلوآنزا به طور ناگهانی شروع می شود و با تب بالا همراه است.
● راه های انتقال بیماری
؛افرادی که به ویروس آنفلوآنزا آلوده شوند، یک روز پیش از این که نشانه های بیماری بروز کند تا ٥ روز پس از بروز آن، می توانند دیگران را آلوده کنند. بنابراین، ممکن است شما زمانی که هنوز نمی دانید به این بیماری دچار شده اید، آن را به دیگران انتقال دهید. خانم دکتر سالاری متخصص داخلی دررابطه با انتقال این بیماری به ما می گوید: ویروس به راحتی از طریق ترشحات تنفسی از جمله عطسه و سرفه و نیز از طریق تماس نزدیک، نظیر دست دادن و روبوسی از فرد بیمار به افراد سالم منتقل می شود. همچنین رطوبت و درجه حرارت در انتشار ویروس نقش دارد. این بیماری در کشورهای مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان وپاییز) به علت بارندگی و رطوبت بیشتر است. از دیگر علل افزایش بروز آنفلوآنزا در فصل سرما هم، استفاده نکردن از تهویه مناسب در فضاهای بسته همچون کلاس درس، وسایل نقلیه و محل کار است.رعایت نکات بهداشت فردی از سوی بیماران از جمله استفاده از وسایل و ظروف جداگانه، استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه، اجتناب از حضور در اماکن عمومی، مصرف مایعات فراوان، شست وشوی مداوم دست ها، دهان شویه با آب نمک مهم ترین وظیفه مبتلایان به آنفلوآنزا در قبال سلامت اطرافیان وجامعه است. اما با توجه به تحقیقات علمی گسترده در رابطه با آنفلوآنزا باید اعتراف کرد که تنها راه پیش گیری از آنفلوآنزا، علاوه بر رعایت نکات بهداشت عمومی و فردی، استفاده از واکسن آنفلوآنزاست.
● آنفلوآنزا واکسنی ضروری
؛شما با واکسینه شدن سالانه علیه ویروس آنفلوآنزا می توانید از این بیماری پیش گیری کنید. این واکسن به بدن شما تزریق می شود و بهترین زمان برای این کار ماه مهر و آبان است. در بیماران با بیماری های خاص و مزمن، از قبیل بیماری ریوی یا قلبی، آنفلوآنزا ممکن است بیماری اصلی را شدیدتر کند، که نیاز به جلوگیری از آنفلوآنزا را در این بیماران از طریق واکسیناسیون افزایش می دهد. واکسیناسیون برای بیماران آسیب پذیر خصوصا دارای ضعف سیستم ایمنی به خصوصی به منظور جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و کاهش خطر مرگ توصیه می شود. واکسیناسیون همچنین خطر بیماری تنفسی و ویزیت های پزشکی بعدی را کم می کند، که غیبت از محل کار و مدرسه را کاهش می دهد، هزینه های مراقبت های سلامت را کم کرده و مولد بودن را افزایش می دهد. دکتر پورحسن مصرف این واکسن را برای افراد زیر پیشنهاد می کنند:
- همه افراد بالای ٥٠ سال
- افراد مبتلا به بیماری های مزمن ریوی، آسم و برونشیت، بیماران کلیوی، بیماران قلبی، افراد مبتلا به HIV، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی، بیماران دیابتی و تالاسمی
- همه کودکان بالای ٦ ماه
- کودکان مستعد آلرژی، آسم، بیماری های قلبی، مرض قند
- کودکان مبتلا به عفونت های مکرر
- کودکانی که مجبورند آسپرین طولانی مدت استفاده کنند.
- کودکانی که در مهدکودک و در تماس با سایر کودکان هستند.
- کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی
- زنانی که طی فصل آنفلوآنزا باردار هستند
- توجه داشته باشید که شیردهی منع مصرف واکسیناسیون آنفلوآنزا نیست، و این واکسن برای مادران شیرده و نوزادانشان بی خطر است.
در ادامه دکتر حسن پور می افزاید که برخی افراد از جمله: افرادی که حساسیت شدیدی به تخم مرغ دارند یا افرادی که قبلا واکنش و حساسیت شدیدی به واکسن آنفلوآنزا داشته اند، همچنین نوزادان کمتر از ٦ ماه و افرادی که مریضی شدید یا معمولی همراه باتب دارند باید تا کم شدن علایم بیماری صبر کنند و قبل از واکسیناسیون با پزشک مشورت کنند.
● چرا مصرف سالانه!
؛شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که چرا متخصصان واکسیناسیون هرساله آنفلوآنزا را توصیه می کنند؟ در پاسخ به این سوال خانم دکتر سالاری می گوید: ویروس آنفلوآنزا انواع مختلفی دارد که دائما تغییر شکل می دهد و به همین دلیل است که ساخت واکسن برای آن آسان نیست و براساس تحقیقات گسترده برای هر سال به صورت ویژه و خاص تولید می شود. تغییرات ویروسی آنفلوآنزا به ویژه هنگامی خطرناک تر می شوند که دو ویروس مختلف با یکدیگر ترکیب شوند و یک ویروس جدید را به وجود آورند که با ویروس های قبلی متفاوت است. انواع مختلف ویروس هر سال از طریق روشی که به عنوان «رانش آنتی ژن» شناخته می شود جهش پیدا می کند. این مسئله معضلات متعددی ایجاد می کند. افراد ممکن است از موارد بسیار آنفلوآنزا در طول زندگی شان رنج ببرند، چرا که معمولا ایمنی کم یا هیچ ایمنی از مدت سال گذشته وجود ندارد. به علاوه، واکسن های جدید هر سال با استفاده از برآوردهایی که کدام نژادهای ویروس برای آن سال فعال ترین خواهند بود، ساخته می شوند.در حالی که واکسن هایی که در سال ٢٠٠٧-٢٠٠٦ به کار رفت برای این فصل محافظت فراهم می کند، از اثربخشی آن ها برای فصل ٢٠٠٨-٢٠٠٧ نمی توان اطمینان حاصل کرد.
● تغذیه و آنفلوآنزا
؛ تغذیه یکی از شاخص های موثر در عملکرد سیستم ایمنی است، بنابراین سوءتغذیه در بروز بیماری های مختلف نقش مهمی را ایفا می کند. در حقیقت با تغذیه مناسب هم می توان تا حدودی از بیماری های مختلف در امان بود و هم دوره درمان را کوتاه تر و یا آسان تر گذراند. دکتر حسن پور برایمان این تغذیه ها را پیشنهاد می کنند: از آن جایی که معمولا اشتها به هنگام آنفلوآنزا کم می شود، شاید در ابتدا فقط اشتها به مایعات داشته باشید، پس از مدتی به وعده های غذایی کوچک حاوی مواد نشاسته ای بدون ادویه (نان سوخاری، برنج، پوره، غلات پخته شده، سیب زمینی پخته) اشتها پیدا کنید. در آنفلوآنزا مخاط بینی و دستگاه تنفسی دچار احتقان و التهاب شده، پس مصرف مداوم مایعات، استفاده از بخور در تسکین علایم و سیر بهبود آن نقش دارد. روزانه حداقل ٨لیوان آب بنوشید (خصوصا اگر تبتان بالا باشد) نوشیدن مایعات بیشتر مثل آب میوه، چای و نوشیدنی های غیرگازدار نیز به رقیق شدن ترشحات کمک می کنند. استفاده از موادغذایی حاوی ویتامین C و نیز موادمعدنی همچون سلنیوم و روی در کاهش طول مدت بیماری موثر است. از مصرف غذاهای چرب، سرخ کرده، ادویه دار بپرهیزید. متاسفانه امروزه مصرف غذاهای غربی مانند Fast Food و غذاهای کارخانه ای همچون سوسیس و کالباس باعث کاهش قدرت و مقاومت بدن شده است، مصرف نکردن غذاهای توصیه شده در طب سنتی و کمبود مصرف میوه امکان ابتلا به کلیه بیماری ها از جمله سرماخوردگی را افزایش می دهد.
● و چند توصیه پایانی این که:
؛چنان چه دچار آنفلوآنزا شده اید یا خواهید شد این اقدامات می تواند کمکتان کند:استراحت در منزل به ویژه در هنگام تب، استفاده از مایعات فراوان مانند آب، آب میوه و سوپ رقیق، غرغره آب یا آب نمک ولرم، خودداری از استعمال دخانیات، استفاده از قطره های بینی حاوی آب و نمک برای تخفیف گرفتگی بینی، موثر است. برای افزایش رطوبت هوا از یک دستگاه بخور استفاده کنید. رطوبت کمک می کند تا ترشحات ریه رقیق و بنابراین راحت تر تخلیه شوند.

منبع : روزنامه خراسان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها