رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120339

علائم پوستی شایع در بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه

تظاهرات پوستی در نارسائی كلیه تنها در موارد پیشرفته بیماری دیده می شود و به همین دلیل ، این علائم ارزش تشخیصی محدودی دارند.
بیماران مبتلا به نارسائی مزمن كلیه پوست خشكی دارند كه گاهی اوقات ممكن است همراه با پوسته های ظریفی باشد . كوچك شدن اندازه غدد عرق در این بیماران ممكن است در ایجاد این علامت دخالت داشته باشد . گرچه مقادیر بالای داروهای مدرنیزیك عامل تشدید كننده خشكی پوست می باشد .
كم خونی كه بصورت رنگ پریدگی تظاهر پیدا می كند از علائم اولیه و شایع در نارسایی كلیه می باشد .
تیره شدن رنگ پوست و ناخن در بسیاری از بیماران مشاهده می شود . تیره شدن ناخن معمولا“ محدود به قسمت انتهائی ناخن می باشد ، البته قسمت انتهایی ناخن قهوه ای یا قرمز هم می تواند شود . قسمت ابتدائی ناخن سفید رنگ می شود ، بنابراین نمای مشخصی را ایجاد می كند كه در حدود ۱۰% بیماران مبتلا به نارسائی كلیه دیده می شود .
نقاط خونریزی كوچك ( پورپورا ) در پوست شایع است كه احتمالا“ به علت كاهش خفیف تعداد سلولهای انعقادی خون و یا اشكال در عملكرد این سلولها می باشد كه ممكن است توسط دیالیز اصلاح گردد .
ترمیم زخم در این بیماران طولانی تر است و این بیماران ممكن است بیشتر مستعد زخم بستر باشند . اكثریت بیمارانی كه مبتلا به نارسائی كلیه می باشند خارش آزاردهنده ای را در بعضی از مراحل پیشرفت بیماری خود تجربه می كنند. در بعضی از بیماران دیالیز باعث بهبودی خارش می شود در حالیكه در بعضی دیگراز بیماران ممكن است دیالیز سبب شروع خارش گردد .
تقریبا“ ۸۰ درصد بیمارانی كه دیالیز می شوند خارش دارند و اگرچه پوست بعضی از بیماران خشك به نظر می رسد اما اكثر بیماران پوست طبیعی دارند . از آنجائیكه خارش در نارسایی حاد كلیه غیر معمول می باشد و كاهش میزان اوره خون باعث بهترشدن خارش نمی شود ، علت اصلی خارش در این بیماران روشن نیست و كیفیت خارش در بین این بیماران متفاوت می باشد .
در بعضی از بیماران خارش دائمی ، وسیع و شدید بوده و در بعضی ممكن است موقتی و محدود به یك قسمت باشد . استفاده از آنتی هیستامین و پمادهای استروئیدی در كنترل این خارش مؤثر نمی باشند. اما كرم های مرطوب كننده در افرادی كه پوست خشك دارند ممكن است سبب تسكین خارش شود . در طولانی مدت تنها پیوند كلیه می تواند سبب تسكین دائمی این عارضه ناراحت كننده دراین بیماران شود.

منبع : واحد مرکزی خبر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها