رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120369

نقش تغذیه در پیشگیری و درمان سنگ های کلیه

نقش تغذیه در پیشگیری و درمان سنگ های کلیه

مواد معدنی و اگزالات در لوله های ادراری موجود در كلیه ها ته نشین شده و با گذر زمان سفت و كریستالیزه می شود و این توده های تولید شده تحت عنوان سنگ های كلیوی نامیده می شوند.
سنگ های كلیه در مجاری ادراری گیر كرده و سبب بسته شدن راه طبیعی ادرار و در نهایت احتباس ادراری می شوند. علائم سنگ های كلیوی شامل درد پهلوها، درد كمر و نواحی لگن و همچنین ظاهر شدن خون در ادرار است. این بیماری علل مختلفی دارد كه از جمله آنها می توان به عفونت، داروها و عوامل ژنتیكی اشاره كرد. آزمایش بر روی سنگ دفع شده مشخص می كند كه بیمار از چه غذاهایی بایستی پرهیز كند بسیاری از سنگ های كلیوی از كلسیم و اگزالات تشكیل شده اند.
اختلالات غدد پاراتیروئید و یا مصرف بیش از حد پروتئین در رژیم غذایی باعث ترشح زیاد كلسیم در ادرار شده و توصیه می شود مصرف روزانه پروتئین هایی مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی بیش از ۲۰۰ الی ۲۵۰ گرم در روز نباشد.اگزالات در بسیاری از موادغذایی یافت می شود.
غیر از پروتئین موادغذایی چون اسفناج، ریواس، چغندر، شكلات، چای، سبوس، آجیل، بادام و توت فرنگی حاوی اگزالات فراوان هستند و مصرف آنها باعث تشدید بیماری می شود.
كلسیم را نبایستی در رژیم غذایی محدود كرد چرا كه كاهش كلسیم در غذاهای مصرف شده ممكن است سبب افزایش تولید سنگ های كلیوی شود. كلسیم در روده با اگزالات تركیب شده و باعث جلوگیری از جذب آن در خون می شود و بدین وسیله میزان ورود اگزالات به سیستم ادراری كم می شود. سدیم موجود در نمك طعام و موادغذایی شور باعث افزایش ترشح كلسیم در ادرار شده و مصرف آن بایستی محدود شود.
قهوه نیز از جمله موادی است كه باعث افزایش ترشح كلسیم در لوله های ادراری شده و زمینه را برای ایجاد سنگ مستعد می كند. ذكر این نكته لازم است كه شربت های شیرین و مركبات باعث افزایش احتمال تشكیل سنگ های كلیوی می شوند.
مصرف آب در طول روز حداقل به میزان یك لیتر (چهار لیوان) در هر چهار ساعت باعث رقیق شدن املاح در ادرار و دفع سریع و راحت آنها شده و در این بیماران بسیار مفید است.
مصرف سبزیجات و سایر موادغذایی پر فیبر باعث كاهش ترشح كلسیم در ادرار شده و غیر از مواردی كه در بالا به عنوان سبزیجات حاوی اگزالات بالا عنوان شد در افراد مبتلا به این بیماری بسیار مفید است.
● مواد مغذی در بیماران مبتلا به سنگ های كلیوی
ـ منیزیم: به شكل سیتراته در آرد گندم باعث كاهش تشكیل سنگ های كلیوی می شود.
ـ ویتامین B۶، گلوكوزامین سولفات و كوندروتین سولفات نیز باعث كاهش سطح اگزالات در ادرار می شود.
● پیشگیری و درمان سنگ های كلیوی
مصرف میوه های تازه،آووكادو، موز،كیوی،گیلاس سیاه، سبزیجات تازه، سیب زمینی، مارچوبه،تربچه، حبوبات، برنج قهوه ای، جو، ذرت، كنجد، زیره، گشنیز، رازیانه، آب هویج، آب كیوی، خیار، هندوانه
▪ درمان سنگ های كلیوی با داروهای گیاهی
گزنه خاردار، چای جاوا نوعی نعناع كه در هندوستان می روید و در دمان این بیماری شكل دم كرده آن موثر است كه ادرارآور است و باعث افزایش حجم ادرار و دفع سنگ می شود، ریشه گیاهی به نام «خلا» كه شل كننده مجاری ادراری بوده و سنگ های بزرگ را راحت تر دفع می كند.
▪ درمان سنگ های كلیوی با استفاده از هوموپاتی
تجویز نوعی بوته از خانواده زرشك به نام «بربریس»، تجویز جنسی از گیاهان به نام «لیكوپودیوم» شامل گیاه كبریت یا دم اسب، «سارسا پاریلا» از گیاهان بیابانی، برگ توتون خشك شده یا «تاباكوم».
▪ درمان سنگ های كلیوی با استفاده از علم
«بو درمانی» یا آروماتراپی
بوی درخت اردج كه یك نوع سرو كوهی است به نام «جونیپر» ، بوی رازیانه، بوی برگ گل شمعدانی، عطر لیمو كه به هنگام خواب بایستی بر بالش بیمار ریخته شود.
▪ درمان سنگ های كلیوی با استفاده از طب چینی
استفاده از درخت جنسه یا جنسان از خانواده «آرالیا» یا «پاناكس» كه در چین شمالی یافت می شود، آب بارهنگ، آب اسفرزه، برگ دارچین، «پوریا» كه نوعی قارچ است، افدرا، طب سوزنی .

دکتر آمری نیا مشاور تغذیه و رژیم درمانی

منبع : ایران مانیا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها