رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 121139

زونا، دنباله آبله مرغان

img alt="زونا، دنباله آبله مرغان" src="http://vista.ir/include/articles/images/2fb22e84a91bf3e7190b10da3a162c2f.jpg" />

تا به امروز كسی را كه به زونا مبتلا شده و از درد زیاد به خود می‌پیچد، دیده‌اید؟ خیلی وقت‌ها این بیماری درد فراوانی را در یك ناحیه از بدن ایجاد می‌كند، بدون آن‌كه علامت ظاهری داشته باشد. به این دلیل، وقتی بیمار به پزشك مراجعه می‌كند، آنها به جای آنكه به زونا شك كنند، به آن ناحیه دردناك، بیماری خاصی را نسبت داده و دارویی را تجویز می‌كنند و چون درد همچنان وجود دارد بیمار نزد طبیب دیگری می‌رود و این سیكل همچنان ادامه دارد تا اینكه روزها طی شده و تاول‌ها ظاهر شوند.
از این روز به بعد دیگر نزد هر پزشكی برود به راحتی زونا تشخیص داده می‌شود كه اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند عوارض بدی را باقی بگذارد.
بر خلاف بسیاری از تصورات غلط كه در میان مردم رواج یافته است درباره این بیماری تقریباً تمامی‌تصورات صحیح است و اینكه این بیماری از خانواده آبله مرغان بوده، كاملاً صحت دارد. بهتر است این طور آغاز كنیم كه زونا بر اثر ویروسی به نام واریسلا در بدن ایجاد می شود.
این ویروس می‌تواند (البته اگر بیمار كودك باشد) برای اولین بار پس از ورود، بیماری آبله مرغان را ایجاد كند كه در این روزها بسیار هم شایع شده و سپس در شاخه خلفی نخاع باقی مانده و در صورت ضعف در سیستم ایمنی بدن ( البته در سنین بالا ) فعال شده و بر این بار دیگر به زونا تبدیل می‌شود.
همان طور كه می‌دانید آبله مرغان به سرعت می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا كند، زیرا تنفس، راه انتقال این بیماری است. اما زونا به راحتی به سایر افراد منتقل نمی‌شود، مگر اینكه آبی كه در هر تاول وجود دارد با فرد سالم تماس یافته و به این ترتیب ممكن است او را نیز مبتلا كند. این بیماری اغلب در سنین بالای ۵۰ سال دیده می‌شود.
علایم آن به صورت درد فراوان در یك ناحیه از بدن است كه اغلب در سینه و كمر بوده و دو تا سه روز بعد در همان نواحی تاول‌هایی نیز زده می‌شود كه به محض دیده شدن این تاول‌ها باید افراد به پزشك مراجعه كنند تا درمان آغاز شود. افراد تا ۷۲ ساعت بعد ازدیدن این تاول‌ها فرصت دارند كه نزد پزشك بروند، در غیر این صورت بیماری خودبخود بهبود پیدا می‌كند اما ممكن است عوارضی را نیز بر جای بگذارد كه یكی از آنها تخریب رشته عصبی و دیگری دردهای آزاردهنده‌ای است كه می‌تواند تا یك سال نیز بدون تأثیر هیچ نوع مسكنی فرد را به خود مشغول سازد.
از آنجا كه این تاول‌ها در امتداد یك رشته عصبی ایجاد می‌شوند، اغلب یك طرف از بدن را درگیر كرده و به شكل خطی در پوست ظاهر می‌شوند و می‌توانند هر ناحیه‌ای از بدن را درگیر خود سازند ( مانند چشم، گوش و حتی گردن) اما شایع ترین ناحیه همان سینه و كمر است.
همان طور كه گفته شد آب تاول‌هایی كه در اثر زونا ایجاد می‌شوند به شدت آلوده كننده هستند، بنابراین توصیه می‌شود سایر اعضای خانواده بیمار به هیچ عنوان به این تاول‌ها دست نزده و حتی لباس‌های بیمار به طور جداگانه‌ای شستشو داده شوند و هرگز از حوله و لباس بیمار تا زمانی كه بهبودی كامل حاصل نشده است، استفاده نشود.‌

دکتر حمید عمادی، متخصص عفونی

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها