رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 121152

سرماخوردگی و آنفلوآنزا؛ خیال و واقعیت

img alt="سرماخوردگی و آنفلوآنزا؛ خیال و واقعیت" src="http://vista.ir/include/articles/images/17a52e6f09f62bf0411b63bd185a8119.gif" />

با وجود این‌که سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری‌های بسیار رایجی هستند اما اغلب به آسانی از هم تشخیص داده نمی‌شوند. این دو بیماری علائم و نشانه‌های مشابهی دارند اما در هر دو با رعایت یک رژیم غذایی سالم و نوشیدن مقدار زیادی مایعات می‌توان به بدن کمک کرد تا هر چه سریع‌تر بهبود یابد. در این مقاله قصد داریم حقایقی را راجع به سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیان کنیم تا بتوانید برای پیش‌گیری از آن‌ها قدم‌های مثبتی برداشته و داستان‌های قدیمی را کنار بگذارید.
● اگر در معرض گرمای بیش از حد یا سرما قرار بگیرید، سرما می‌خورید
این عقیده کاملا" خیالی و نادرست است. هیچ‌گونه مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد، قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا گرم، موجب سرماخوردگی می‌شود. همه می‌دانیم که روش زندگی سالم به همراه خواب کافی، تغذیه‌ی خوب و ورزش می‌تواند تضمین کند که سیستم ایمنی بدن‌مان در وضعیت خوبی قرار دارد و برای مبارزه با بیماری‌ها آماده است. از طرفی دیگر تحقیقات بسیاری نشان داده است که فشارهای عصبی روان‌شناختی و بیماری‌های آلرژیک می‌تواند بینی یا گلوی‌تان را تحت تأثیر قرار داده و موجب شود در مقابل ویروس سرماخوردگی مقاومت کم‌تری داشته باشید.
● آنفلوآنزا و سرماخوردگی نشانه‌های یکسانی دارند
این طرز فکر نیز غلط است. برای این‌که بدانید که سرماخورده‌اید یا آنفلوآنزا دارید، ابتدا دمای بدن‌تان را اندازه بگیرید. نشانه‌های آنفلوآنزا اغلب از علائم سرماخوردگی تقلید می‌کند و اختناق بینی، سرفه، درد مداوم و کسالت را به همراه دارد. اما در سرماخوردگی معمولی به ندرت تب افراد بالاتر از ۳۸ درجه می‌رود، اما با علائم آنفلوآنزا حتما" یک تب ابتدایی و احساس درد فراوانی دارید. درد مداوم بدن و عضلات در این بیماری رایج‌تر است.
در بیماری سرماخوردگی ظرف چند روز اول اختناق بینی، خارش گلو و احساس بیماری و ناراحتی خواهید داشت. نشانه‌های آنفلوآنزا معمولا" بسیار سریع بروز می‌کند و شدید هستند اما نشانه‌های سرماخوردگی معمولا" چند روز طول می‌کشد تا پیشرفت کند.
● سو‌پ جوجه‌ی خانگی، درمانی مؤثر برای اختناق بینی است
این مورد کاملا" حقیقت دارد. سوپ جوجه محرکی قوی برای ترشحات غلیظ بینی است. مخصوصا" در صورتی‌که پر از فلفل، سیر و ادویه‌ی کاری تند یا دیگر ادویه‌های محرک باشد کمک می‌کند این ترشحات در حنجره و ریه کاهش یابد.
ورزش به ارتقای عمل‌کرد سیستم ایمنی کمک می‌کند، اشکالی ندارد اگر با وجود سرماخوردگی ورزش کنید. اما هنگام این کار به بدن‌تان گوش دهید برخی اوقات داروهای سرماخوردگی مثل دکونژستان‌ها می‌توانند ضربان قلب‌تان را بالا ببرند.
مطالعات نشان داده است که سوپ جوجه‌ی تند عمل‌کرد مژک‌های ریز مو مانند درون بینی که از بدن در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها مراقبت می‌کنند را بهتر می‌کند. نوشیدن چای داغ نیز یک نوع درمان خانگی بسیار مؤثر دیگر است. چای داغ به رقیق‌کردن خلط‌ها و ترشحات بینی و هیدراسیون بدن کمک می‌کند. چای‌های سیاه و سبز سرشار از فلانوئیدها است که آنتی‌اکسیدان‌های نیرومندی را همراه با فاکتورهای شفابخش دارد.
● معمولا" اشکالی ندارد که هنگام سرماخوردگی ورزش کنید
این عقیده نیز درست است. زیرا ورزش به ارتقای عمل‌کرد سیستم ایمنی کمک می‌کند، اشکالی ندارد اگر با وجود سرماخوردگی ورزش کنید. اما هنگام این کار به بدن‌تان گوش دهید برخی اوقات داروهای سرماخوردگی مثل دکونژستان‌ها می‌توانند ضربان قلب‌تان را بالا ببرند. به علاوه ضربان قلب با ورزش نیز افزایش می‌یابد. تلفیق ورزش و دکونژستان‌ها موجب می‌شود تا قلب‌تان سریع‌تر پمپ کند بنابراین ممکن است نفس کم آورده و در نتیجه در تنفس دچار مشکل شوید. در صورتی‌که از بیماری آسم رنج می‌برید و سرماخورده‌اید. قبل از اقدام به ورزش با پزشک‌تان مشورت کنید. اگر علائم تنگی نفس‌تان با سرماخوردگی بدتر می‌شود باید احتیاط کنید. ورزش به همراه سرماخوردگی و نفس‌تنگی باعث افزایش سرفه و خس‌خس سینه می‌شود.
● سرماخوردگی شکم و آنفلوآنزا هر دو یک بیماری هستند
اشتباه می‌کنید. گاهی اوقات افراد علائم سرماخوردگی شکم یا ورم معده و روده‌ها را با بیماری ویروسی آنفلوآنزا اشتباه می‌گیرند. سرماخوردگی شکمی همان ورم روده‌ها است که ممکن است توسط ویروس، باکتری، انگل در غذاهای فاسد یا آب آلوده ایجاد شود. حساسیت به لاکتوز هم می‌تواند نشانه‌های مشابهی داشته باشد.
آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی تنفسی است که علائم مشابهی با سرماخوردگی دارد اما علائم آن بسیار شدیدتر از سرماخوردگی است و با خستگی، تب و اختناق تنفسی همراه است.
● می‌توانید بینی گرفته‌تان را با ظرف مخصوصی و محلول آب و نمک تخلیه کنید
محققان مطالعات علمی و شستشوی بینی با آب نمک را توصیه می‌کنند. این روش طبی سنتی به رقیق‌کردن ترشحات بینی، آب‌ریزش پشت حلقی و سینوس‌ها و مرطوب‌کردن غشاهای خلطی خشک کمک می‌کند. به علاوه این کار ذرات ویروسی و باکتری‌های درون بینی را از بین می‌برد. ظرف شستشوی بینی، یک ظرف سرامیکی شبیه به چراغ جادوست و در تمام داروخانه‌ها موجود است. آن‌را با محلول آب و نمک پر کنید سپس روی سینک دست‌شویی تکیه داده و سرتان را به یک طرف کج کنید، محلول را مستقیما" درون سوراخ بینی بریزید. مایع به درون بینی‌تان خواهد رفت و از آن یکی سوراخ و پشت حلق‌تان بیرون خواهد ریخت. آبی که در دهان‌تان جمع می‌شود را بیرون ریخته و بینی‌تان را تخلیه کنید. محلول را از یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک بدون ید، یک چهارم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و ۱۸ اونس آب گرم تهیه کنید.
مطالعات نشان داده است که سوپ جوجه‌ی تند عمل‌کرد مژک‌های ریز مو مانند درون بینی که از بدن در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها مراقبت می‌کنند را بهتر می‌کند. نوشیدن چای داغ نیز یک نوع درمان خانگی بسیار مؤثر دیگر است.
● دانشمندان به ساخت واکسن سرماخوردگی نزدیک شده‌اند
این تصور کاملا" غلط است زیرا سرماخوردگی می‌تواند از دویست ویروس مختلف به وجود بیاید و برای متخصصان و دانشمندان دشوار است تا واکسنی تهیه کنند که افراد را در مقابل تمام ویروس‌های سرماخوردگی حفاظت کند. ضمن این‌که نیاز بسیار کمی به واکسن سرماخوردگی وجود دارد. زیرا سرماخوردگی، بیماری جزئی گلو، بینی و سینوس‌هاست و عمدتا" بدون هرگونه مشکل جدی از بین می‌رود و فقط به مدت چند روز تا یک هفته کمی احساس درد و خستگی خواهید داشت. اما آنفلوآنزا می‌تواند بسیار جدی باشد. این بیماری هر سال جان حدود ۳۶ هزار نفر از مردم آمریکا را می‌گیرد.
● آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفید هستند
این طرز فکر غلط است زیرا آنتی‌بیوتیک برای درمان این دو بیماری استفاده نمی‌شود. این دارو برای درمان بیماری‌های ناشی از باکتری است در حالی‌که سرماخوردگی و آنفلوانزا ویروسی هستند.
شاید عجیب به نظر برسد اما این دو بیماری نیز می‌توانند به بیماری‌های باکتریایی تبدیل شوند که در آن صورت به مراقبت‌های پزشکی و آنتی‌بیوتیک نیاز خواهند داشت. در صورتی‌که سینوس‌ها گرفته باشند و نتوان آن‌ها را به راحتی تخلیه کرد، موجب بروز بیماری عفونی با منشأ باکتری خواهند شد. در طول دوران سرماخوردگی یا آنفلوآنزا احتمال بروز عفونت سینوس و گوش نیز وجود دارد این نوع عفونت‌ها به صورت خود به خود بهتر خواهند شد اما برخی اوقات برای پاک‌سازی بیماری باکتریایی از بدن به آنتی‌بیوتیک نیاز است.
در بعضی موارد آنفلوآنزا تبدیل به ذات‌الریه می‌شود - عفونت شدید ریه - و نیاز به درمان و مراقبت‌های بالینی دارد که یکی از انواع درمان‌ها، مصرف آنتی‌بیوتیک است.
● نمی‌توان از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا جلوگیری کرد
این عقیده اشتباه است. یکی از اصلی‌ترین روش‌های پیش‌گیری برای هر دو بیماری، شستشوی مرتب دست‌هاست؛ یعنی شستن دست‌ها با آب داغ و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه. این کار آلودگی موجود روی دست‌ها را از بین می‌برد و از بروز بیماری جلوگیری می‌کند. روش بعدی واکسن آنفلوانزا است. این بیماری معمولا" در ماه‌های دی، و بهمن به اوج می‌رسد بنابراین بهتر است در ماه‌های آبان یا آذر، واکسن خود را تزریق کنید. ظرف دو هفته بعد از تزریق آن، آنتی‌بادی‌ها در بدن تولید خواهد شد و شما را در برابر بیماری حفظ خواهد کرد.
در صورت مشاهده‌ی نشانه‌های آنفلوآنزا حتما" به پزشک مراجعه کنید. در صورت مصرف داروهای ضد ویروسی، ظرف ۴۸ ساعت اول، روند بهبودتان سریع‌تر خواهد بود و حتی ممکن است از بروز این بیماری در افرادی که با فرد دارای آنفلوانزا در تماس هستند نیز جلوگیری کند.

ارسال : امیرحسین ستوده بیدختی
گردآورنده :ب . عزیزی کارشناس رشته علوم تربیتی
منبع: وب‌گاه Oprah.com

منبع : علوی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها