رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 121477

مهمانی مدرن: مهمانی آبله‌مرغان!

img alt="مهمانی مدرن: مهمانی آبله‌مرغان!" src="http://vista.ir/include/articles/images/3c6217cfc1d6700895530190daf5924b.jpg" />

خیلی از ما فکر می‌کنیم آبله‌مرغان از آن بیماری‌هایی است که همه افراد باید به آن مبتلا شوند و چه بهتر که این دوره در سنین کودکی طی شود تا علایمش خفیف‌تر باشند و اثر جوش‌ها روی بدن نماند...
در همه جای دنیا مادرانی هستند که ترجیح می‌دهند فرزندان خردسال‌شان با افراد مبتلا در تماس باشند تا هر چه زودتر آبله‌مرغان بگیرند و از شر این ویروس خلاص شوند اما در آمریکا بعضی از والدین برای اینکه کودکانشان حتما این ویروس را در خردسالی بگیرند آنها را به مهمانی‌هایی می‌برند که به نام مهمانی آبله‌مرغانی مشهور است!
مهمانی آبله مرغان را والدین کودکانی برگزار می‌کنند که مایل‌اند فرزندانشان به جای واکسینه شدن، به طور طبیعی آبله‌‌مرغان بگیرند. هر کودکی می‌تواند در این اجتماع کودکانه شرکت کند. تعدادی اسباب‌بازی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. می‌توانند فیلم تماشا کنند و حتی با چند تا آب‌نبات هم از بچه‌ها پذیرایی می‌شود اما نکته‌ای که این گونه مهمانی‌ها را از بقیه متمایز می‌کند وجود یک یا چند کودک مبتلا به آبله مرغان در این مهمانی است.
● آنها چرا در مهمانی آبله‌مرغان شرکت می‌کنند؟
کری یکی از مادرانی است که موافق برگزاری این مهمانی‌ها است. دختر ۷ ساله کری تا به حال در ۶ تا از این مهمانی‌ها شرکت کرده است. او یک سایت اینترنتی را هم برای یافتن و سازماندهی این مهمانی‌ها اداره می‌کند و البته هنوز موفق نشده خودش یکی از این مهمانی‌ها را برگزار کند ولی همچنان در جستجوی مهمانی‌های بیشتر است. از نظر کری، این اجتماع فرق چندانی با بازی‌های معمولی کودکان ندارد. برخی از والدین به بچه‌هایشان پفک یا آب‌میوه می‌دهند تا با بچه‌های دیگر سهیم شوند و از این طریق، احتمال مبتلا شدن به این بیماری مسری را که علایمی چون دانه‌های قرمز، التهاب، تب و سردرد دارند، بالا ببرند.
استفاده از واکسن آبله‌مرغان سال ۱۹۹۵ در آمریکا به تایید رسید و هم‌اکنون برای تمام کودکانی که هنوز به سن مدرسه رفتن نرسیده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد البته به استثنای بچه‌هایی که ویروس وارد بدنشان شده و نیز خانواده‌هایی که به دلایل مذهبی حاضر به واکسینه کردن فرزندانشان نیستند. از آنجایی که واکسن آبله‌مرغان دوبار تزریق می‌شود، یک بار حدود ۱۵ ماهگی و بار دیگر در سن ۳ تا ۴ سالگی، بعضی از مادران را نسبت به کارایی این واکسن به شک انداخته است. آنها نگران هستند بچه‌هایشان در بزرگسالی آبله‌مرغان بگیرند که علایم شدیدتری دارد. از نظر این دسته از مادران تاثیر واکسن طولانی نیست و در درازمدت کارایی خود را از دست می‌دهد وگرنه نیازی به تجدید واکسن نبود.
به نظر کری واکسینه کردن بچه‌ها آنها را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد چون اگر به هر دلیلی مرحله دوم واکسن تزریق نشد یا اینکه تاثیر کافی نداشت، زمانی که آنها به سنین بالاتر برسند این ویروس خیلی خطرناک‌تر خواهد بود. او می‌گوید: «من ترجیح می‌دهم دخترم در سنین پایین‌تر و به طور طبیعی آبله‌مرغان بگیرد چون خطرش کمتر است و بهبودی سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود.» اعتقاد کری نسبت به واکسن آبله‌مرغان از این مساله سرچشمه گرفته است که به چشم خود کودکانی را دیده که با وجود واکسیناسیون باز هم به این ویروس مبتلا شده‌اند و به همین دلیل ترجیح داده دخترش را واکسینه نکند.
● پزشکان درباره این مهمانی‌ها چه می‌گویند؟
واقعیت این است که بیشتر پزشکان آمریکایی نظر دیگری در این باره دارند. آنها نگران رشد فزاینده این مهمانی‌ها هستند و به اعتقاد متخصصان اطفال، این مهمانی‌ها سلامت کودکان را به خطر می‌اندازد. دکتر کوپر که یک متخصص اطفال و سخنگوی انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا است، نسبت به برگزاری این گونه مهمانی‌ها اظهار شگفتی می‌کند. دکتر کوپر می‌گوید: «من واقعا افسوس می‌خورم وقتی می‌بینم پدر و مادرها کاری را انجام می‌دهند که درست نیست. آبله مرغان در خیلی موارد یک بیماری ساده است ولی هستند کودکانی که به عوارض نامطلوب این بیماری دچار شده‌اند.» او کودکانی را دیده که با شرایط خطرناکی چون التهاب مغز مواجه شده‌اند و حتی بچه‌های کوچکی که از این ویروس جان سالم به در نبرده‌اند. این عوارض خطرناک ممکن است برای هر کودکی پیش بیاید و ربطی به نقص ایمنی بدن یا سوء تغذیه ندارد. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند که والدین حتما کودکانشان را واکسینه کنند. به نظر دکتر کوپر این کار پدر و مادرها مثل دوئل کردن با سلامتی فرزندانشان است. دکتر آفیت، متخصص بیماری‌های عفونی اطفال، نیز می‌گوید: «بسیاری از والدینی که مخالف واکسیناسیون بچه‌هایشان هستند تصور می‌کنند گرفتن ویروس آبله‌مرغان به طور طبیعی، برای سلامت کودک بهتر است. خیلی از این والدین فکر می‌کنند که تحریک سطوح بالاتر آنتی‌بادی‌ها و مصونیت طولانی‌مدت بهتر از واکسیناسیون است. این مطلب به طور کلی درست است ولی مشکل این جاست که با این کار در واقع خطرات بعدی را نیز باید بپذیرند که شامل بستری شدن و حتی مرگ افراد مبتلا می‌شود.»
به اعتقاد دکتر کوپر والدینی که از واکسینه کردن فرزندانشان امتناع می‌کنند با این کارشان سلامت عمومی جامعه را نیز به خطر می‌اندازند زیرا با گسترش مهمانی‌های آبله‌مرغانی ممکن است کودکانی که هنوز در برابر این ویروس ایمن نشده‌اند در معرض ابتلا قرار بگیرند. ما نمی‌دانیم کسانی که به این مهمانی می‌روند در چه شرایطی به سر می‌برند. ممکن است ایمن شده باشند یا علایم بیماری را داشته باشند یا فقط ناقل ویروس باشند و باعث سرایت ویروس به دیگری شوند. برخی نیز به دلایلی چون مصرف دارو یا بارداری بسیار مستعد ابتلا به بیماری هستند. واکسینه نکردن بچه‌ها باعث گسترش این خطرات می‌شود و واکسن آبله‌مرغان نیز دقیقا به همین منظور تولید شده است. واکسن می‌تواند باعث ریشه کن شدن ویروس شود، اگر هر فردی آن را بزند.
● واکسن آبله‌مرغان تا ۹۰ درصد کارآیی دارد
امروزه تحقیقات نشان می‌دهد که واکسن آبله‌مرغان می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را تا ۹۰ درصد کاهش دهد ولی نگرانی‌های کسانی مثل کری مانع نابودی کامل این ویروس می‌شود. دکتر آفیت می‌گوید: «اگر استفاده از واکسن آبله‌مرغان هم مثل استفاده از واکسن سرخک در سال ۱۹۶۳ گسترده باشد، این ویروس هم مانند ویروس سرخک از بین خواهد رفت. زمانی که واکسن سرخک را که در مبتلایان بزرگسال علایم بدی دارد عرضه کردیم، ابتلای به این بیماری به‌طور چشم‌گیری کاهش یافت. این اتفاق برای آبله‌مرغان هم می‌تواند بیفتد.»
با وجود تمام این حرف‌ها کری همچنان مخالف است. او می‌گوید: «همین که بعضی از بچه‌ها با وجود واکسیناسیون به این ویروس مبتلا می‌شوند، بیانگر این است که آبله مرغان هرگز از بین نخواهد رفت. بعضی چیزها مثل این ویروس دایما در حال تغییر هستند و بالقوه بدتر از گذشته خواهند شد، مثل آنتی‌بیوتیک که استفاده بیش از حد آن افراد را مقاوم می‌کند.» با وجود هشدارهایی که پزشکان درباره خطرات واکسینه نکردن بچه‌ها می‌دهند، کری متقاعد نمی‌شود. او می‌گوید: «هر کاری که شما انجام ‌دهید، ممکن است کودک مرا در خطر قرار ‌دهد. ما می‌توانیم فقط تصمیم‌هایی را بگیریم که برای خانواده ما بهتر است و در این زمان این کار بهتر است.»

منبع: abcNEWS
ترجمه: سمیه وحدانی

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها