رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 122479

ستاره جنگ‌های میدانی داعش کیست؟؟

ساعت24- آسوشیتدپرس او را ستاره داعش می‌نامد.

جنگ در عراق و سوریه ابعاد جدیدی پیدا کرده است و هم‌اکنون داعش در هر دو جبهه در موضع ضعف قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که دیگر کاری از دست فرماندهان کاربلد داع بر نمی‌آید، فرماندهانی همچون ابوعمر چچنی؛ ابومحمد الامریکی و ابومسلم الترکمانی که به هلاکت رسید.

سوپر استار داعش

از میان فرماندهان میدانی داعش، ابوعمر الشیشانی به زعم خود جماعت داعش از همه کاربلدتر است. تکفیری‌ها او را ستاره داعش می‌نامند. ابوعمر چچنی از پدری گرجی و مسیحی ارتدوکس و مادری چچن‌تبار و مسلمان به دنیا آمد و کودکی خود را در منطقه سرسبز و کوهستانی «پانکیسی گرج» گذراند و به گفته پدرش در نوجوانی به چوپانی مشغول بود. گفتنی است که منطقه پانکیسی گرج در مرز جمهوری چچن، در اواسط دهه 1990 و حوالی جنگ دوم چچن با روسیه، مسیر اصلی عبور تروریست‌های چچنی به سمت روسیه بود (هم اکنون هم این منطقه مرکز صدور مواد مخدر، اسلحه و تروریست تکفیری از چچن به سرتاسر دنیاست). آشنایی باتیراشویلی نوجوان با تفکر وهابی و افراط‌گرایی اسلامی از همین جا کلید خورد.

ستاره جنگ‌های میدانی داعش کیست؟؟

ترکان تیمورازویچ باتیراشویلی مشهور به عمر الشیشانی از رهبران گروه تروریستی داعش است که به دنبال کشته شدن ابوعبدالرحمان البیلاوی الانباری، بعنوان فرمانده نظامی داعش برگزیده شده است. وی تا پیش از پیوستن به داعش رهبر گروه "جیش المهاجرین و الانصار" بود که بسیاری از اعضای آن پیکارجویان اهل شمال قفقاز هستند و از پیوستن سه گروه تکفیری "جیش المحمد، کتائب خطاب و کتائب المهاجرین" شکل گرفته است .

فقر تروریست‌پرور قفقاز

خانواده عمر شیشانی در منطقه‌ای فقیرنشین در چچن در روستای بیرکیانی در دره پانکیسی گرجستان (زیستگاه چچن های گرجستان)، در همسایگی گرجستان زندگی می‌کنند. عمر؛ شش سال پیش ارتش گرجستان را به دلایل پزشکی ترک کرد. تیمور باتیراشویلی پدر عمر، گفته است که پسرش با تربیت مسیحی بزرگ شده و به این دلیل به اسلام افراطی روی آورده که نتوانسته کار دیگری پیدا کند. وی معتقد است پسرش توسط روحانیون مسلمان تندرو در این منطقه، شست‌وشوی مغزی شده است.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، اکنون چچن با 14 هزار و عربستان با 12 هزار نفر، در صدر کشورهای صادر کننده تروریست به گروه تروریستی داعش قرار دارند. همچنین، در میان تروریست‌های مستقر در سوریه، بهترین‌ جنگ‌افزار در اختیار چچنی‌هاست و آن‌ها از تجربه بیشتری در مقایسه با دیگران برخوردارند.

ستاره جنگ‌های میدانی داعش کیست؟؟

پدر ترکان؛ «تیمور باتیراشویلی» در مصاحبه با شبکه اسکای گفت که طرخان بارها راهنمایی گروه‌های شبه نظامی چچنی را به عهده داشت. حتی گزارش‌هایی وجود دارد که طرخان 14 ساله در کنار گروه «روسلان گالِیف»، با شورشیان طرفدار روسیه در آبخازیا جنگیده است.

او بعد از پایان تحصیلات دبیرستان، به ارتش گرجستان پیوست. جایی که در آن به درجه سرگروهبانی ارتقا یافت. استعداد نظامی بالا و مهارت در کار کردن با انواع اسلحه و نقشه‌خوانی باعث شد که به واحد تازه تاسیس اطلاعات ارتش گرجستان (اشپتسناز) ملحق شود. نکته قابل ملاحظه این که اعضای این واحد توسط مربیان زبده اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی تعلیم دیده‌اند تا در جنگ‌های احتمالی با روسیه به کار ارتش این کشور بیایند. در جنگ 2008 روسیه با گرجستان بر سر اوستیای جنوبی، او در خط مقدم جبهه حضور داشت. وظیفه او در نبرد تسخینوالی (مرکز اوستیای جنوبی) گزارش گرای تانک‌ها و ستون‌های پیاده ارتش روسیه به توپخانه ارتش گرجستان بود.

ستاره جنگ‌های میدانی داعش کیست؟؟

ابوعمر از اتباع چچن، در مارس 2012 از مرز ترکیه وارد سوریه شد و در جبهه شمالی این کشور با ارتش سوریه وارد جنگ شد. همانطور که گفته شد وی سرکرده گروه تروریستی موسوم به "ارتش مهاجرین و انصار" بود که در همان آغاز درگیری ها، راه خود را از ارتش آزاد جدا کرد، زیرا چنان که بارها گفته بود به شعارهای آن اطمینان نداشت. ابوعمر پس از تشکیل گروهگ تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که از دل لشکر موسوم به مهاجرین و انصار شکل گرفت، ضمن بیعت با سرکرده آنان موسوم به ابوبکر البغدادی خودش را منتسب به این گروه دانست.

در محافل مجازی نزدیک به القاعده معروف است که وی مسافت های طولانی را طی می کرد تا در عملیات سربریدن اسرای ارتش سوریه و سایر گروهک هایی که تشکیلاتش برای آنان حکم اعدام صادر کرده بود، شرکت کند.

ستاره جنگ‌های میدانی داعش کیست؟؟

اهداف ابوعمر الشیشانی برای جهاد به اصطلاح بر حق خود

الشیشانی فرمانده یکی از گروه‌های تروریستی در سوریه بود که برای اولین بار خط حمله خود را به سمت عراق برده و مرزهای بین دو کشور را از بین بردند. وی پس از ورود به مرز عراق در یک ویدئو اعلام کرد "هدف ما روشن است و همه دیگر می‌دانند که چرا ما در اینجا می‌جنگیم. راه ما به سمت ایجاد خلافت و یا دولت اسلامی می‌رود. ما خلافت را بر می‌گردانیم و اگر خدا این را نخواهد به ما شهادت اعطا کند". چارلز لیستر یکی از کارشناسان اندیش‌کده بروکینگز در این باره به آسوشیتدپرس گفت: داعش به شدت به افراد مستقل خود متکی است. این ارتباطات و این روابط پیچیده متکی به فرد، باعث می‌شود که هر کس بتواند با ورود به این نیرو، به یک‌باره با یک خلاقیت نظامی و یا پیروزی در جبهه‌ای کوچک و یا بزرگ، به فرمانده نظامی یک منطقه و یا بعداً به فرمانده نظامی کل این گروه تبدیل شود. رسانه‌های غربی به او لقب ستاره داعش را داده‌اند. رسانه‌های غربی همیشه تصور می کرده‌اند اعراب به جنگ با یکدیگر پرداخته‌اند اما حضور این مرد جوان چچنی تصور آن‌ها نسبت به جنگجویان داعش را عوض کرد.

ستاره جنگ‌های میدانی داعش کیست؟؟

او در ماه می 2013 از سوی «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده داعش، به عنوان فرمانده میدانی این گروه در شمال سوریه برگزیده شد. البته بسیاری از جنگجویان قفقازی موافق بیعت او با البغدادی نبودند و بر بیعت خویش با «دکّا عمرف»، امیر امارت قفقاز باقی ماندند، در نتیجه الشیشانی را با فرمانده چچنی کاربلد دیگری به نام «صلاح الدین الشیشانی» جایگزین کردند.

آنطور که آسوشیتدپرس در گزارش خود از این تروریست «سوپر استار» بیان کرده، ظاهر شدن در رسانه های غربی نشان داده که خطر داعش روز به روز به اروپا و سایر کشورهای جهان نزدیک می شود. داعش که با اشغال قسمت‌هایی از سوریه و عراق ادعای خلافت کرده است، احتمالا در صورت بی توجهی کشورهای غربی به بحران عراق و سوریه به زودی تکلیف باقی دنیا را هم تعیین کرده و برای هر کشوری یک برنامه جداگانه داشته و یک والی تعیین خواهد کرد!

الشیشانی در فهرست «تروریست جهانی ویژه» وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفت. در 5 می 2015 هم «برنامه پاداش‌ها برای عدالت» وزارت خارجه آمریکا یک جایزه 5 میلیون دلاری برای اطلاعات منجر به دستگیری او تعیین کرد.

او که تنها ۲۸ سال سن دارد، در گرجستان متولد شده و با نام «ترکان باتیراشویلی» در ارتش این کشور خدمت کرده است. با این حال زمانی که در سال ۲۰۱۳ وارد سوریه شده نام الشیشانی و یا همان چچنی را برای خود انتخاب کرده است. او بر خلاف ابوبکر البغدادی رییس داعش در عراق که چهره خود را از رسانه ها مخفی کرده، همیشه با چهره ای خندان در مقابل دوربین های اعضای این گروه قرار گرفته است.

ستاره جنگ‌های میدانی داعش کیست؟؟

تاکنون خبرهای متعددی از مرگ ابوعمر الشیشانی در شهرهای کرکوک، موصل، ادلب و حلب منتشر شده که همگی تکذیب شده‌اند و این تروریست موقرمز هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد.

آخرین عکسی که از او منتشر شد ، تصویر او در کنار یک دستگاه خودروی زرهی آمریکایی بود که از مرز عراق به سمت سوریه برده شده بود. بعد از آن برخی رسانه ها با انتشار تصاویری ادعا کردند که او در درگیریهای ارتش عراق با تروریست ها در موصل و یا تکریت کشته شده اما حضور دوباره او در تصاویر مربوط به اعلام خلافت اسلامی در عراق و سوریه نشان داد این فرمانده مو قرمز همچنان زنده است. این سرکرده بارز داعش در درگیری های مهمی شرکت کرد که از جمله آن می توان به حمله به فرودگاه نظامی منغ در ریف حلب، حمله به گردان الطعانه و مناطق شیخ سلیمان با مشارکت گروهک تروریستی جبهه‌النصره اشاره کرد.

وی همچنین یکی از بارزترین افرادی بود که به لشکر هشتاد سوریه حمله کرد. این لشکر مسوولیت حفاظت از فرودگاه بین المللی حلب و منطقه السفیره را چند ماه قبل از اعاده کنترل ارتش بر آن به عهده داشت.

ستاره جنگ‌های میدانی داعش کیست؟؟

الگوی تکفیری جوانان قفقاز کیست

گفتنی است که برای جوانان قوم چچن تبار «کیست» در منطقه پانکیسی، که با اکثریت جمعیت جوان، فقر و بیکاری گسترده، در معرض تبلیغات شدید وهابیت (با پول عربستان و قطر) قرار دارند، با تبلیغات شدید شبکه‌های اجتماعی، ابوعمر الشیشانی به یک بت محبوب و الگوی تمام عیار تکفیری تبدیل شده است. بسیاری از آن‌ها می‌خواهند همان راهی را در پیش بگیرند که شیشانی تنها دو سه سال قبل در پیش گرفت. علاوه بر رویای تنعم مادی تحت لوای داعش، بیشتر آن‌ها دچار افسردگی و خشمی هستند که شیشانی به آن دچار بود و گمان می‌برند جهاد در سوریه و عراق و ریختن خون مسلمانان بی‌گناه تکفیر شده، هم ثواب اخروی دارد و هم امکان تخلیه خشم آن‌ها را از طریق جنگیدن فراهم می‌کند. تصویر یک جنگجوی ریش قرمز کلاشینکف به دست، در راس کاروانی از آخرین مدل تویوتاهای شاسی بلند، حرمسرای شخصی از زنان به اسیری گرفته شده، ویلاهای مصادره‌ای و .... تبدیل به سرابی جذاب و خوش آب و رنگ برای جوانان مسلمان گرجی، چچنی، اوکراینی شده است.

ستاره جنگ‌های میدانی داعش کیست؟؟

ادعایی قابل تامل

در نوامبر سال گذشته، روزنامه «دیلی بیست»، در مصاحبه با پدر ابوعمر الشیشانی، ادعایی قابل توجه را مطرح کرده است. طبق ادعای پدر، با وجود نظامی بودن پسرش طرخان، او هیچ گاه نبوغ نظامی نداشت. به باور تیمور باتیراشویلی، ابوعمر تنها یک نقاب برای مغز متفکر اصلی عملیات نظامی داعش است که کسی نیست جز: تایماز باتیراشویلی، برادر بزرگ‌تر طرخان یا ابوعمر. تیمور معتقد است که این پسر بزرگ ترش تایماز بود که در شورش چچنی‌ها علیه روسیه در دهه 1990 حضور داشت و در گروزنی جنگید. او معتقد است که داعش پسر کوچک‌ترش را رسانه‌ای کرده است تا هم از او یک چهره تبلیغاتی برای جذب نیرو درست کند، و هم طراح نظامی اصلی را مخفی نگاه دارد.

ابوعمر الشیشانی بارها در اظهار نظرات خود اعلام کرده که ما با رژیم صهیونیستی هیچ کاری نداریم و دشمن اصلی ما جمهوری اسلامی ایران؛ سوریه؛ عراق و حزب‌الله لبنان است!!!!

ستاره جنگ‌های میدانی داعش کیست؟؟

در اواسط سال ۲۰۱۴، با مرگ نفر دوم داعش، ابو عبدالرحمن البیلاوی الانباری، ابوعمر الشیشانی به فرمانده ارشد نظامی داعش و عضو مهم شورای مشورتی آن تبدیل شد. بنا به گزارش‌ها او با همسر چچنی خود به نام عائشه و دخترش سوفیا در ویلایی بزرگ در شمال غرب استان حلب زندگی می‌کند، که متعلق به تاجری سرشناس بوده است. البته این گزارش‌ها هیچ‌گاه تایید قطعی پیدا نمی‌کنند. حوزه فرماندهی الشیشانی حلب، رقه (پایتخت داعش)، لاذقیه و شمال استان ادلب است. مسوولیت کلیه جنگجویان چچنی، قفقازی، اوکراینی و افغان داعش با اوست و گفته می‌شود گروگان‌های خارجی این گروه تروریستی هم زیر نظر او نگهداری می‌شوند.

ستاره جنگ‌های میدانی داعش کیست؟؟

ترسناک‌ترین قوم جنگجوی داعش

کارشناسان گروه‌های تکفیری در عراق و سوریه، بر این اعتقادند که چچنی‌ها ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی هستند، چرا که از نژاد و زمینه‌ای زبانی و فرهنگی کاملا مجزا به عراق و سوریه می‌آیند و هیچ شناختی از منطقه ندارند. از این رو کاملا متکی به فرماندهان خود هستند و هر چه که فرماندهان بگویند انجام می‌دهند، حتی اگر کشتن کودکان باشد. از این رو فرماندهان چچنی داعش جایگاه متمایزی در میان نیروها تحت امر خود دارند و زود چهره می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها