رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 122521

هپاتیت B برای نوزادان خطرناک‌تر است

img alt="هپاتیت B برای نوزادان خطرناک‌تر است" src="http://vista.ir/include/articles/images/0de15b69de14b2b065304258eff90549.jpg" />

شما هم این خبر را شنیده‌اید كه خانم‌های باردار باید قبل از بارداری یعنی در اولین ویزیت مراقبت‌های بارداری خود در زمینه ابتلا به بیماری هپاتیت، آزمایش بدهند. آیا می‌دانید چرا؟
در ابتدا باید بگوییم، این بیماری در كشور ما شیوع فراوانی دارد، به طوری كه سه میلیون بیمار تا به حال شناخته شده‌‌اند اما نگران نباشید، زیرا این بیماری در میان بزرگسالان بعد از شش ماه درمان، به طور كامل از بین می‌رود و اگر بخواهیم درصد بهبودی این بیماران را با عدد نشان دهیم باید اضافه كنیم كه در ۹۰ درصد افراد بهبودی كامل حاصل می‌شود و فقط ۱۰ درصد از این بیماران یا به هپاتیت B پیش رونده مبتلا می‌شوند و یا اینكه هپاتیت در آنها به شكل غیرفعال باقی می‌ماند كه به این افراد، در اصطلاح <ناقلان سالم> می‌گویند.
یكی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس هپاتیت ‌B، انتقال از مادر به نوزاد است بنابراین واكسیناسیون به موقع مادران باردار و نوزادان در بدو تولد، در كاهش شیوع این بیماری در سطح جامعه بسیار موثر است. همچنین در ۹۰ درصد موارد، بیماری هپاتیت B در نوزادان مبتلا به شكل مزمن در خواهد آمد و تا آخر عمر همراه آنهاست و می‌تواند به از كارافتادگی كبد و در نهایت سرطان كبد منجر شود، در صورتی كه با ابتلای بزرگسالان به این بیماری تنها در ۱۰ درصد مواد هپاتیت B به شكل مزمن مبدل می‌شود.
خوشبختانه از ۱۳ سال پیش تاكنون نوزادان به طور رایگان از واكسن هپاتیت ‌B استفاده می‌كنند البته باید به نوزادان مادرانی كه ناقل ویروس هستند، علاوه بر واكسن هپاتیتB در بدو تولد، سرم‌ هایپرایمونو گلوبولین B نیز تزریق شود تا احتمال ابتلا به این بیماری در آنها به صفر برسد. این ایمونوگلبولین كه به نام ایمونوگلبولین HBIG معروف است، در ۴۸ ساعت اول زندگی نوزاد باید به وی تزریق شود. به این ترتیب، آزمایش هپاتیت B در مادران در ماه‌های آخر بارداری یكی از مهم‌ترین اقدامات بهداشتی است كه این روزها رعایت كردن این مهم موجب كاهش شیوع ابتلا به این بیماری شده است.
و اما كمی درباره خود واكسن هپاتیت B بگوییم. موضوع از این قرار است كه این واكسن در سه نوبت به افراد تزریق می‌شود، به این ترتیب كه ابتدا یك ماه بعد از اولین تزریق و سپس شش ماه بعد البته نكته مهم آن است كه افراد بعد از این سه نوبت باید میزان آنتی‌بادی‌هایی كه در اثر تزریق این واكسن در خون آنها بالا می‌روند را اندازه‌گیری كنند تا اطمینان حاصل شود كه ایمنی كامل، حاصل شده است. حتما می‌پرسید كه زدن نوبت سوم این واكسن چه قدر ضروری است؟ باید در جوابتان بگوییم كه زدن نوبت سوم این واكسن برای تداوم ایمنی در افراد است اما همان‌طور كه گفته شد، مهم‌تر از آن آزمایش اندازه‌گیری آنتی‌بادی‌ها پس از سه بار تزریق واكسن است كه نشان می‌دهد ایمنی ایجاد شده یا نه.
در آخر نیز باید اضافه كنیم كه زدن این واكسن برای افرادی كه احتمال تماس با خون آلوده در آنها به دلیل نوع شغل وجود دارد؛ لازم است اما اگر سایر افراد نیز این واكسن را بزنند، ضرر نخواهند كرد و در بیشتر موارد این افراد با یك بار تزریق تا آخر عمر در برابر ابتلا به این بیماری مصونیت پیدا می‌كنند.

دکتر حمید عمادی

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها