رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 122892

پیشگیری از ایجاد اختلالات آلرژیک در کودکان

img alt="پیشگیری از ایجاد اختلالات آلرژیک در کودکان" src="http://vista.ir/include/articles/images/127782e59767d9136bda42f416229ebb.jpg" />

زنی ۳۳ ساله قصد دارد بچه‌دار شود و می‌خواهد بداند برای کاهش خطر ایجاد آلرژی در فرزندش چه می‌تواند بکند؟....
▪ به چه مسایلی باید پرداخت؟
تعریف آلرژی. منظور وی از مشکلات آلرژیک چیست؟ آیا مشکلاتی وجود دارد که به طور ویژه باعث نگرانی وی شده است؟ درک متخصصان از آلرژی با درک عموم مردم از آن بسیار متفاوت است؛ بنابراین این کار می‌تواند به شناساندن منظور و دغدغه‌ وی کمک کند.
خطر ایجاد وضعیت‌های آلرژیک در کودک. اگر نوزاد در خانواده‌ای متولد شود که حداقل یک خویشاوند درجه اول وی (مادر، پدر، خواهر یا برادر) دچار وضعیت‌های آلرژیک آتوپیک (که شایع‌ترین آنها عبارتند از اگزما، رینیت آلرژیک، آسم و آلرژی غذایی) است، در معرض خطر بسیار بیشتری قرار دارد. در صورت ابتلای یکی از والدین این خطر حدود ۵۰ و در صورت ابتلای هر دو والد به بیماری آلرژیک آتوپیک، این خطر ۷۵ است.
تغذیه. وی چگونه قصد دارد کودک خود را تغذیه کند؟ سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که شیرمادر بهترین منبع و روش تغذیه شیرخوار است.
● چه باید کرد؟
▪ پیش از لقاح
توضیح دهید که هیچ شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که تغییر رژیم غذایی پیش از لقاح خطر ایجاد وضعیت‌های آلرژیک در نوزاد را، بدون توجه به خطر موجود در خانواده، کاهش دهد.
▪ طی بارداری
به وی بگویید که محدودیت‌های نامناسب در رژیم غذایی می‌تواند رشد و سلامت کودک را به خطر اندازد. چنین رژیم‌هایی ممکن است تاثیر سویی بر تغذیه مادر یا جنین بگذارند و به وزن‌گیری نامناسب در طول بارداری و رشد نامناسب جنین و تولد پیش از موعد بینجامند.
توصیه نمایید که در رژیم غذایی خود از هفته ۲۰ بارداری تا هنگام زایمان، روغن‌ ماهی (یا اسیدهای چرب دارای چند زنجیره اشباع نشده امگا-۳) وارد کند. مکمل امگا-۳ می‌تواند خطر را در کودکان در معرض خطر بالای وضعیت‌های آلرژیک کاهش دهد.
به وی بگویید که شواهد ضعیفی مبنی بر این وجود دارد که استفاده از استامینوفن و آنتی‌بیوتیک‌ها حین بارداری ممکن است با خطر بیشتر آ‌سم و تب یونجه در فرزندان همراه باشد. وی باید سعی کند از مصرف آنها پرهیز کند. البته بعید است که استفاده کم از استامینوفن در اوایل بارداری مشکل‌ساز باشد.
▪ حین بارداری یا شیردهی
به وی بگویید که مواجهه زیاد کودک با دخانیات با خطر بالاتر ایجاد ویز در شیرخوارگی و آسم در کودکی همراه است.
توضیح دهید که هر چند شواهد کمی وجود دارد، برخی صاحب‌نظران توصیه به پرهیز از مصرف بادام زمینی در طول بارداری و شیردهی می‌کنند تا به کاهش خطر آلرژی به بادام‌ زمینی در کودک متولد شده در خانواده پرخطر کمک شود.
توصیه کنید که طی چند هفته آخر بارداری و طی شیردهی از مکمل‌های غذایی زیست‌یار (probiotic) استفاده کند. برخی کارآزمایی‌ها نشان می‌دهند که زیست‌یارها باعث کاهش خطر در شیرخواران در معرض خطر بالای ایجاد اختلالات آلرژیک می‌گردند.
پرهیز از تغذیه با شیر گاو ممکن است خطر ایجاد اگزمای آتوپیک را در کودک کاهش دهد. مادر باید در ۶-۴ ماه اول زندگی کودک فقط شیر خود را بدهد. اگر قادر به دادن شیر خود نباشد، یک شیرخشک کاملا یا تا حدی هیدرولیزه را توصیه کنید (زیرا خطر ایجاد وضعیت‌های آلرژیک طی ۵ سال اول زندگی را کاهش می‌دهند). انواع نسبتا هیدرولیزه نسبت به انواع کاملا هیدرولیزه عموما بوی بهتری دارند و خوشمزه‌ترند.
توصیه کنید که شیرخوار را از ۶ ماهگی به تدریج از شیر بگیرد. شیرخواران پرخطر نباید تا حداقل ۳ سالگی در معرض بادام زمینی و فرآورده‌های حاوی آن قرار بگیرند.
توضیح دهید که در حال حاضر شواهد کافی برای توصیه به پرهیز از آلرژن‌های هوایی (مایت گرد و غبار منزل، سگ و گربه) به عنوان یک راهبرد پیشگیرانه وجود ندارد. مطالعات همگروهی از زمان تولد حاکی از آن هستند که ممکن است مواجهه با حیوانات خانگی طی بارداری و اوایل زندگی، محافظت‌کننده باشد.
به وی اطمینان دهید که ایمن‌سازی روتین، خطر ایجاد اختلالات آلرژیک را در کودکان افزایش نمی‌دهد و انجام آن برای کودکان مبتلا به آلرژی‌های غذایی، اگزما یا آسم خطری ندارد.

منبع:
Anandan C, Sheikh A. Preventing development of allergic disorders in children. BMJ September ۲, ۲۰۰۶; ۳۳۳: ۴۸۵

منبع : هفته نامه نوین پزشکی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها