رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 122893

پیشگیری و درمان سرماخوردگی

img alt="پیشگیری و درمان سرماخوردگی" src="http://vista.ir/include/articles/images/626beca60537adf7a19f7b8b96f6f892.jpg" />

سلامتی مجاری تنفسی وابسته به دریافت هوای فاقد میكروب و آلودگی است. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس شناخته شده است كه روی دستگاه تنفسی فوقانی اثر گذاشته و باعث سرماخوردگی می شوند. در اغلب موارد سرماخوردگی ها خفیف بوده و به طور معمول برای حدود یك هفته باقی می مانند. آنفلوانزا عفونت ویروسی بسیار شدید است كه روی دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می گذارد.
علایم سرماخوردگی به طور معمول ۲ تا ۳ روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می شود. گلودرد، گرفتگی و یا ریزش آب بینی، سرفه، عطسه و درد قسمت های دست و پا، خستگی، ریزش آب از چشم ها و اختلالات خواب از شایع ترین علایم سرما خوردگی است. در صورتی كه علایم، بیش از یك هفته باقی بمانند و به همراه سردرد شدید، ضعف، از دست دادن اشتها و تهوع نیز باشند احتمال این كه بیماری به علت ویروس آنفلوآنزا رخ داده باشد بیشتر است. بروز تب نیز به طور معمول شایع است.
هنگام سرماخوردگی استراحت زیاد، مصرف فراوان مایعات و قرقره كردن آب نمك ولرم به بهبود علائم كمك می كند. مصرف قرص های مسكن به رفع سردرد و كاهش تب كمك می كنند. مصرف آنتی بیوتیك ها در مواردی كه به دنبال عفونت ویروسی، عفونت باكتریایی نیز بروز كند، مفید هستند. كودكان، سالمندان، زنان باردار و افراد دچار مشكلاتی از قبیل دیابت و بیماری های كلیوی به توصیه های پزشكی بیشتری نیاز دارند.
●غذاهای مفید برای سرماخوردگی
پرتقال، گریپ فروت، انواع توت، فلفل دلمه ای، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع كلم. دریافت زیاد و منظم ویتامین ث به كاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی كمك می كند.
غلات سبوس دار و حبوبات، منابع غذایی خوب یكی از ویتامین های گروه ب به نام پانتوتنیك اسید هستند. كمبود پانتوتنیك اسید، سبب بروز عفونت های مكرر دستگاه تنفسی فوقانی می شود.
سیر دارای آهن، روی و آلیسین است كه سبب تقویت سیستم ایمنی و كمك به كاهش خطر عفونت های ویروسی می شود.
ماهی قباد، قزل آلا، ساردین و ماهی های روغنی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. همچنین تخم كتان، دانه كدو حلوایی و روغن شاه دانه نیز از دیگر منابع خوب امگا ۳ هستند.
دانه كنجد، تخمه كدو حلوایی و آفتاب گردان منابع غنی اسیدهای چرب امگا ۶ هستند. این اسید های چرب در مبارزه علیه عفونت های سرماخوردگی به سلول های دستگاه تنفسی كمك می كنند.
جگر، كره و تخم مرغ منابع ویتامین آ هستند. هویج، انبه، سیب زمینی، زردآلو، كدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تأمین كننده بتاكاروتن هستند كه در بدن به ویتامین آ تبدیل می شوند. عفونت های مكرر تنفسی در كودكان با كاهش ذخایر ویتامین آ مرتبط است. یك رژیم غذایی متنوع و مخلوط حاوی این غذاها، مواد كافی برای یك كودك در حال رشد را تأمین می كند.
ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات و مخلوطی از حبوبات مغزها، دانه ها و غلات سبوس دار، تأمین كننده پروتئین هستند. كمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.
●چه غذاهایی نخوریم ؟
غذاهای آماده بسته بندی شده و كنسروها از لحاظ ویتامین ها و مواد معدنی فقیر هستند. بنابراین به جای مصرف این نوع غذاها از انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، غلات، مغز ها و دانه ها استفاده شود.
استفاده از بخور برای رفع گرفتگی بینی كمك می كند. برای این كار، به مدت ۱۰ دقیقه سر را بر روی بخارات یك ظرف آب در حال جوشیدن بگیرید. بهتر است دستمال یا حوله ای را روی سر بگذارید و این عمل را سه بار در روز تكرار كنید. می توان مقداری روغن منتول یا اوكالیپتوس به آب در حال تبخیر اضافه كنید تا عمل تنفس را تسهیل كند.
مقدار زیادی مایعات مصرف كنید. در طول حملات شدید آنفلوانزا، بهتر است از مایعات مقوی و مغذی مثل انواع سوپ ها و آش ها به عنوان جایگزین وعده اصلی استفاده كنید. البته به شرطی كه تعادل صحیحی از انواع مواد مغذی را دارا باشد.
تا جایی كه می توانید استراحت كنید. سیستم ایمنی برای تجدید قوا به استراحت نیاز دارد. بی توجهی به علایم یك عفونت ویروسی و سعی در ادامه كار و فعالیت در حین بیماری، مدت بیماری و درمان را طولانی می كند.

منبع : روزنامه ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها