رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 123121

چگونه با بیماری آسم مقابله شود؟

img alt="چگونه با بیماری آسم مقابله شود؟" src="http://vista.ir/include/articles/images/f0e9ae1b297a91dcf4a9d21dfff2afb4.jpg" />

«آسم» شكل تنفسی آلرژی است. آسم راه های هوایی كوچك داخل ریه ها را گرفتار می كند كه هوا را به ریه ها وارد و از آن خارج می كند. راه های هوایی ریه در آسم ملتهب، متورم و باریك می شوند و مقدار زیادی خلط در آنها جمع می شود.در مورد آسم هم مانند بسیاری از آلرژی های دیگر سابقه ابتلای خانوادگی وجود دارد. یك عامل دیگر كه در ابتلای كودكان به آسم موثر دانسته شده است سیگار كشیدن مادر در دوران بارداری یا در زمان شیردهی با پستان است.یكی از شایع ترین عوامل مستعد كننده به آسم، آلرژی به حشرات بسیار ریزی است كه با چشم دیده نمی شوند و در گرد و غبار همه خانه ها وجود دارند و به آنها هیوه یا مایت می گویند. همچنین هاگ كپك ها، گرده های گیاهی و حیوانات خانگی و گاهی آلرژی غذایی زمینه ساز آسم می شوند.
● عوامل تحریك كننده حمله آسم:
▪ عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا.
▪ سیگار كشیدن در خانه.
▪ بعضی از ورزش ها مانند دویدن.
▪ قرار گرفتن در معرض هوای سرد.
▪ دارو هایی كه حاوی آسپرین باشند.
▪ نوشابه هایی كه حاوی دی اكسید سولفور باشند.
علائم اصلی آسم سرفه، خس خس سینه، تنگ تنفسی و احساس سنگینی روی قفسه سینه است.دو دسته درمان اصلی برای آسم وجود دارد. یكی درمان های تسكین دهنده و دیگری درمان های پیشگیری كننده. دارو های ضد آسم معمولاً از طریق دستگاه های مختلفی مصرف می شوند كه به بیمار امكان می دهند با نفس كشیدن دارو را از دهان وارد ریه ها كند. اگر به اسپری های ضد آسم محفظه های پلاستیكی مخصوصی كه در داروخانه ها موجودند را اضافه كنید، میزان دارویی كه وارد ریه ها می شود زیاد و در نتیجه تاثیر آن بیشتر می شود.داروهای تسكین دهنده آسم، گشاد كننده های مجرای هوایی نامیده می شوند. این دارو ها با شل كردن عضلات اطراف راه های هوایی در ریه ها باعث گشاد شدن آنها و راحتی تنفس می شوند. این دارو ها را كه معمولاً به صورت اسپری های مخصوص هستند براساس دستور پزشك باید استفاده كرد. قبل از تحرك بدنی یا ورزش بهتر است از اسپری خود استفاده كنید تا ضمن ورزش دچار تنگی نفس نشوید.
دارو های پیشگیری كننده آسم معمولاً به صورت اسپری های كورتونی ملایم هستند كه التهاب درون راه های هوایی و حساسیت آنها را كاهش می دهند. بنابراین احتمال واكنش بدن نسبت به ماده محرك را كم می كنند. چون مدت اثر این دارو ها محدود است باید به طور مرتب مطابق دستور پزشك استفاده شوند. در بسیاری از موارد تركیبی از دارو های پیشگیری كننده و تسكین دهنده طولانی اثر به خصوص در موارد شدید آسم مورد استفاده قرار می گیرد. مثلاً تركیبی از داروی تسكین دهنده سالبوتامول و داروی پیشگیری كننده بكلومتازون.در موارد بسیار شدید آسم ممكن است دوره كوتاهی از قرص كورتونی خوراكی توسط دكتر توصیه شود تا التهاب راه های هوایی كاهش یابد.
دارو های خوراكی تئوفیلین و آمینوفیلین كه زمانی از جمله پرمصرف ترین دارو ها برای درمان آسم بودند، امروزه ندرتاً به كار می روند چرا كه عوارض جانبی ناخوشایندی دارند و دارو های بهتری در دسترس است.
یك گروه دارویی جدید كه به خصوص در مورد آسم ناشی از حساسیت به آسپرین و افراد مبتلا به حملات مكرر آسم مفید هستند، گروه «آنتاگونیست های لوكوترین ها» هستند كه به صورت خوراكی مصرف می شوند.برخلاف تصور عموم، تمرین های تنفسی یا فیزیوتراپی تنفسی برای آسم مفید نیستند.تاثیر داروهای ضدآسم بر روی شما ممكن است در طول زمان كم شوند و لازم باشد با مراجعه به پزشك نوع یا مقدار مصرف آنها را تغییر داد. علایم زیر از این لحاظ هشداردهنده هستند.
▪ در مواردی كه دستگاه مخصوصی حداكثر جریان هوا را در ریه های شما اندازه گیری می كند و می توان از فروشگاه های لوازم پزشكی انواع مورد مصرف خانگی آنها را خرید، نشان می دهد كه هوای كمتری وارد ریه های شما می شود.
▪ در صورتی كه مجبور شوید اسپری ضدآسم خود را در دفعات بیشتر از معمول استفاده كنید.
▪ اگر شب ها با تنگی نفس از خواب بیدار شوید.
▪ اگر نتوانید فعالیت های روزمره تان را انجام دهید.
▪ اگر به بیماری برخورد كردید كه دچار حمله آسم شده است، آرامش خود را حفظ كنید. مطمئن شوید كه او از اسپری خودش استفاده كرده است. به حرف های او توجه كنید، به او اطمینان دهید و او را ترغیب كنید كه تنفس های آرام و عمیق انجام دهد. اگر دستگاه اندازه گیری جریان هوای تنفسی موجود است وضعیت بیمار را به كمك آن بررسی كنید. اگر پس از ۱۰ دقیقه از مصرف اسپری تسكین دهنده آسم تاثیری مشاهده نشد یا دستگاه اندازه گیری جریان هوای تنفسی كمتر از ۵۰ درصد از مقدار مورد انتظار را نشان داد باید فوراً پزشك و آمبولانس خبر كنید. همچنین اگر حال بیمار رو به وخامت رفت و قادر به صحبت كردن نبود باید فوراً به اورژانس اطلاع داد.برای پیشگیری از حمله آسم باید داروی پیشگیری كننده را مرتباً استفاده كرد و از عوامل محرك اجتناب كرد.
خود بیمار می تواند با دستگاه اندازه گیری جریان هوای تنفسی وضعیت خود را تحت نظارت داشته باشد. اگر آسم ناشی از آلرژی به ماده خاصی باشد، باید این ماده را از راه تست های خاص یافت و از آن پرهیز كرد.به یاد داشته باشید حتی در صورتی كه دچار حملات روزمره آسم نمی شوید باید استفاده از داروی پیشگیری كننده را ادامه دهید، نباید منتظر وخیم شدن بیماری ماند و آنگاه از داروها استفاده كرد.

منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها