رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 124979

برجام در ایستگاه آخر؛ لغو تحریم های هسته ای علیه تهران از امروز

ساعت24-امروز با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برجام، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز می شود.

مذاکرات نهایی توافق هسته ای
مهم ترین بحث در مذاکرات ایران و 1+5 که 23 تیر ماه (14 ژوییه) به توافقی تاریخی دست یافتند، موضوع تحریم ها علیه ایران بوده که تهران و پایتخت های غربی بر سر لغو آنها چانه زنی های بسیاری کرده اند.
اکنون در آستانه لغو این تحریم ها، مرور اظهارات مقامات عالی رتبه غرب درباره تحریم ها علیه ایران می تواند مفید باشد.
**13 فروردین 1394/ روز دستیابی به تفاهنامه لوزان
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا: ' بر اساس این 'توافق خوب'، تحریم ها به صورت مرحله به مرحله و در قبال عمل کردن ایران به تعهداتش برداشته خواهد شد و به محض تخطی ایران از این تعهدات، تحریم ها فوراً بازخواهد گشت. هنوز جزئیاتی باقی ماده و مسائلی هست که باید حل شود؛ از آن جمله می توان به برنامه موشکی ایران و بحث زمان بندی اجرای توافق امروز خواهد بود.
**14 فروردین ماه 1394/فردای دستیابی به تفاهم نامه لوزان
'چارچوب توافقی که در مذاکرات ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس حاصل شد، باید به لغو تحریم ها ضد تهران منجر شود. روز پنجشنبه در یادداشتی در صفحه توییتر خود با عنوان 'خبرهای خوب' نوشت، راه حل هایی که در مذاکرات لوزان بر سر آن توافق شد اکنون باید از سوی ایران اجرا شود تا تحریم ها برداشته شود. موگرینی در مصاحبه با RAI News24 نیز گفت، هر یک از این راه حل روند قانونی جداگانه ای می طلبد اما توافق زمینه لغو تحریم ها علیه ایران را فراهم می کند.'
** 7 اردیبهشت ماه 1394 / کری و ظریف در حاشیه اجلاس بررسی پیمان عدم اشاعه در نیویورک دیدار می کنند. پیش نویس فنی توافق در حال نگارش است.
**9 اردیبهشت ماه 1394 موگرینی: اتحادیه اروپا به لغو تحریم های ایران پایبند است
'با دستیابی به توافق نهایی هسته ای ایران می تواند به فرصتی برای ایفای نقش بزرگ و سازنده خود در یافتن راه حل های دیپلماتیک برای بحرانهای منطقه دست پیدا کند. مجاب شده ایم که توافق با ایران می تواند راهی برای نقش جدید و موثر این کشور در منطقه باز کند. با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفتگو خواهم داشت و موضوع لغو تحریم ها را مطرح می کنم.'
** 12 اردیبهشت ماه 1394/ مذاکره کنندگان ایران و اتحادیه اروپا در وین برای ادامه نگارش پیش نویس توافق جامع دیدار کردند.
** 23 تیر ماه/ روز دستیابی به برجام
جان کری: 'درباره موضوع تحریم تسلیحاتی ایران خوب عمل کردیم. بر اساس قطعنامه 1929 اگر ایران فقط پای میز مذاکره هم می‎آمد، تحریم تسلیحاتی باید لغو می شد. ما بسیار خوب عمل کردیم و توانستیم محدودیت مشخص(پنج ساله) را بر برنامه تحریم تسلیحاتی ایران حفظ کنیم. ادامه تحریم های ایران ممکن نبود. مذاکرات هسته ای باید به توافق می رسید.'
** 29 تیر ماه 1394/ شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه ای در قطعنامه ای از توافق هسته ای و برداشته شدن تحریمهای آن سازمان حمایت کرد.
** 6 مرداد ماه 1394 جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا
کری: 'تحریم ها نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند. رسانه های آمریکایی اطلاعات اشتباه درباره توافق هسته ای با ایران منتشر می کنند توافق هسته ای با ایران منافع بیشتری از تحریم برای ما دارد. طرحی که هفته گذشته در وین اعلام شد توافقی خوب است که ما دنبال آن بودیم.
** 24 مرداد ماه 1394/ آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران اسناد و توضیحاتی در پاسخ به نگرانیهای بی پاسخ مانده آن سازمان در مورد پی ام دی دریافت کرده است.
** 17 شهریور ماه 1394/ 42 سناتور از توافق هسته ای حمایت کردند. بدین ترتیب راه بر هر گونه سنگ اندازی کنگره در مسیر توافق هسته ای بسته شد.
** 29 شهریور ماه 1394/ یوکیا آمانو به همراه معاون خود از سایت پارچین بازدید کردند و تحت نظارت آنها از مکانهای مورد نظر این سایت نمونه برداری انجام شد.
** 7 مهر 1394/ در حاشیه نشست مجمع عمومی سران سازمان ملل در نیویورک:
'اتحادیه اروپا به تعهد خود برای لغو تحریم های ایران پایبند است. هیات های ایران و 1+5، مقدمات اجرای توافق هسته ای از جمله تعیین روز آغاز اجرای برجام را پیگیری می کنند. این کمیسیون نخستین جلسه خود را پس از روز اجرای توافق برگزار خواهد کرد. متن توافق، ضرب الاجل تائید توافق ماه اکتبر تعیین شده اما اگر مجلس ایران زودتر آن را تائید کند و آمادگی لازم از لحاظ اقدامات فنی هم وجود داشته باشد، اجرای توافق در موعد مقرر و زودتر از آن امکان پذیر است.'
** 18 تا 22 مهر ماه 1394/ توافق هسته ای در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و شورای نگهبان آن را تائید کرد.
**روز پذیرش برجام، موسوم به Adoption Day 26 مهر ماه/ 18 اکتبر 2015
تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت؛ دستور آغاز روند لغو تحریم های ایران از سوی اوباما و اتحادیه اروپا
کری: «من از اعلامیه امروز استقبال می کنم و ما اکنون به روز پذیرش برجام رسیدیم. رفع تحریم ها تا زمان روز اجرایی شدن(مرحله سوم برجام) و تا زمانی که ایران همه اقدامات ضروری را تکمیل نکند اجرا و عملی نخواهد شد...
اوباما: «بدین وسیله دستور می دهم که همه اقدام های لازم برای اجرایی کردن تعهدات ایالات متحده در قبال لغو تحریم های ایران انجام شود.»
موگرینی و ظریف: 'امروز «روز تصویب» برجام و نقطه عطف دیگری است که ما را یک گام دیگر به آغاز اجرای برجام، که قویاً به آن متعهد هستیم، نزدیک تر می کند.'
** 29 مهر ماه 1394/ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسی های دقیق و مسئولانه ی برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را درخصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه ی کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه ی جلسه ی ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.
** 24 آذر ماه 1394/ شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درنشست روز سه شنبه با تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 ، با اجماع، رای به بستن پرونده پی ام دی داد.
** 27 آذر 1394؛ کری در نامه ای خطاب به کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا
کری از برداشته شدن تحریم های اقتصادی علیه ایران تا ماه ژانویه خبر داد و اعلام کرد ایران در حال عمل کردن به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای، به شیوه ای «شفاف» و «قابل راستی آزمایی» است، و اینکه «تعلیق تحریم ها اقدامی مناسب شمرده می شود.» پرونده فعالیت های گذشته ایران در دستیابی به سلاح هسته ای بسته شده و همه چیز به اجرای برجام منوط شده است.
**17 دی ماه 1394
جان کری: 'اگر کار ها خوب پیش برود چند روز بیشتر با اجرای برجام فاصله نداریم'
فدریکا موگرینی: تاکید بر لغو تحریم های ضد ایرانی، توافق: گشودن راه حضور موثر ایران در منطقه
**21 دی ماه 1394
موگرینی پس از دیدار با وزیر امور خارجه چک: «هنوز تاریخی تعیین نشده است. زمان (رفع تحریم ها) منوط به اجرای کامل اقداماتی است که باید انجام شوند. انتظار من است که این روز خیلی زود فراخواهد رسید. اجرای توافق به خوبی پیش می رود».
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه: لغو همه تحریم ها، لغو تحریم تسلیحاتی برای افزایش قدرت ایران در مبارزه با تروریسم
لاوروف پس از تصویب برجام در مصاحبه ها و مناسبت های بین المللی گوناگون اظهارات ذیل را درباره تحریم های ضد ایرانی بیان کرد:
- توافق نهایی میان ایران و1+5 باعث خواهد شد همه تحریم ها علیه تهران برداشته شود.
-این توافق به ایران حق داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای را خواهد داد.
-تحریم های آمریکا علیه ایران مایه نگرانی روسیه نیست. در مورد تحویل S300 به ایران، به تحریم های امریکا اهمیتی نمی دهیم.
-ما فقط تعهدات بین المللی خود را ایفا می کنیم.همه تحریم های یک جانبه دیگر که با دورزدن شورای امنیت و با تخلف از قوانین بین المللی اعمال شده است برای ما اهمیتی ندارد.
-دیدگاه همکاران آمریکایی با قانون بین الملل اختلاف بسیاری دارد.
-تحریم های یکجانبه علیه ایران را به رسمیت نمی شناسیم.
-ما خواستار لغو هرچه زودتر تحریم تسلیحاتی ایران هستیم. ایران از حامیان همیشگی مبارزه با داعش است و لغو تحریم های تسلیحاتی ایران باعث می شود تا این کشور در نبرد با تروریسم کارآمدی بیشتری داشته باشد.
** 22 دی ماه 1394/ اوباما لایحه ضد ایرانی جلوگیری از اجرای برجام را وتو می کند. کاخ سفید هشدار داده است که «باراک اوباما » لایحه ضد ایرانی جدیدی را که جمهوری خواهان برای جلوگیری از اجرای «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) مطرح کرده اند، وتو خواهد کرد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها