رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 125890

شرایط کودکان ـ اسهال در کودکان خردسال

اسهال حالتی است که مدفوع شل و آبکی است. معیار تشخیص اسهال شلی مدفوع است و نه دفعات زیاد اجابت مزاج. هر اجابت مزاجی که تمام یا قسمتی از آن روان باشد، اسهال است. دفعات و مقدار مدفوع آبکی، وخامت اسهال را تعیین می‌کند.
اسهال در نوزدان و کودکان زیر پنج سال، می‌تواند خطرناک باشد. زیرا می‌تواند منجر به کم‌آبی شود. هر قدر سن کودک کم‌تر باشد، این خطر بیشتر است.
علل شایع اسهال نوزدان عبارتند از: عفونت‌های دستگاه گوارشی و واکنش نسبت به عذاها و داروها. در نوزادان، عفونت ممکن است در اثر ویروس‌های تنفسی، روده‌ای، باکتری‌ها و انگل‌ها به‌وجود آید. بعضی غذاها ممکن است در کودکان اسهال ایجاد کند. (به‌عنوان مثال مقادیر زیاد آلو). بعضی غذاها در بعضی نوزادان اسهال ایجاد می‌‌کنند، ولی در بعضی دیگر اسهال ایجاد نمی‌کنند. یعنی تعدادی از کودکان نسبت به غذاهای خاصی حساسیت دارند. بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند در نوزادان اسهال ایجاد کنند.
ـ علائم و نشانه‌ها:
شلی مدفوع، علامت عمده است. مدفوع نسبتاً آبکی و احتمالاً حاوی ماده بلغمی و رگه‌های خونی است. کودکی که اسهال دارد، می‌‌تواند دل‌پیچه، تب از دست رفتن اشتها، استفراغ و کاهش وزن داشته باشد. اجابت مزاج می‌‌تواند از یک تا بیست بار در روز وجود داشته باشد. با این حال تنها یک یا دو بار داشتن مدفوع شل در روز و سپس بازگشت به حالت عادی، نمایانگر این است که اسهال احتمالاً وخیم نیست.
هنگامی‌که به دنبال علت اسهال می‌گردید، دقت کنید که آیا جدیداً غذائی به رژیم کودک اضافه شده است و آیا کودک جدیداً آنتی‌بیوتیک مصرف کرده است یا نه. اگر سایر کودکان خانوادهٔ شما نیز بیمار هستند، نوزاد شما نیز ممکن است بیماری آنها را داشته باشد.
ـ مراقبت خانگی:
اگر یک نوزاد یا کودک خردسال، هم اسهال و هم استفراغ دارد، ابتدا با محدود کردن رژیم غذائی کودک به مایعات صاف شده، استفراغ را درمان کنید و هنگامی‌که استفراغ خاتمه یافت، اسهال را درمان کنید.
تمام غذاها و نوشابه‌های جدید را با قاطعیت حذف کنید (این شامل سبزیجات و میوه‌جات به‌جز سیب و موز نیز می‌شود.) به کودک شیر گاو و یا شیر خشک با فرمول شیر گاو ندهید. تا هنگامی‌که پزشک تأیید نکرده است،استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را قطع نکنید. کودک را تشویق کنید که مقادیر زیادی مایعات برای جلوگیری از کم‌آبی بنوشد که چای، ژلهٔ آبکی معطر و محلول‌های تجارتی که از داروخانه قابل تهیه است، برای این کار بسیار مناسب هستند. درمان را تا زمانی که اسهال کودک برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت قطع شود، ادامه دهید.
ـ موارد احتیاط:
۱. به نوزادان داروهای ضد اسهال ندهید. زیرا فایده‌ای ندارند و می‌توانند موجب عوارض وخیم شوند.
۲. غذاهای جامد، اسهال را بدتر می‌کنند و می‌‌توان بدون هیچ‌گونه نگرانی خاصی برای سلامت عمومی کودک، از آنها اجتناب کرد.
۳. گوش به زنگ علائم کم‌آبی باشید که شامل کم‌شدن دفعات ادرار، کاهش حجم ادرار، ادرار با بوی زیاد و سیاه‌رنگ، خشکی دهان، چشم‌های فرورفته، گریهٔ بدون اشک، گیجی، تنفس سریع یا آهسته و ملاج فرو رفته در نوزاد می‌باشد.
۴. اگر هر کدام از این علائم را دیدید، به پزشک مراجعه کنید.
۵. غذاهائی که به‌ طور نامناسب تهیه و یا منجمد شده‌اند، یکی از علل شایع اسهال وخیم در نوزادان هستند، به‌خصوص در مکان‌هائی مانند پیک نیک و اردو و سفر و هنگام قطع برق که امکانات یخچال و اجاق گاز در دسترس نیست.
ـ درمان پزشکی:
در صورت وجود علائم کم‌آبی، پزشک درجهٔ وخامت آن‌را تعیین خواهد کرد (از دست رفتن پنج درصد وزن نوزاد به‌عنوان کم‌آبی وخیم تلقی می‌شود.) کشت مدفوع برای پیدا کردن باکتری انجام خواهد گرفت.
در صورت لزوم، کودک شما بستری خواهد شد. تا مایعات داخل وریدی به او داده شود و عملکرد روده‌ها ارزیابی شود.
ـ عناوین مرتبط:
بوتولیسم، یبوست، از دست رفتن آب بدن (کم‌آبی)، اسهال در کودکان بزرگسال، حساسیت‌های غذائی، مسمومیت غذائی، گاسترو آنتریت حاد، شوک، عفونت‌های ویروسی، استفراغ

منبع : مطالب ارسال شده

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها