رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 126178

شرایط کودکان ـ تب خال

تب خال یک عفونت ویروسی بسیار مسری است که در اثر ویروس تب خال نوع یک و دو ایجاد می‌شود. عفونت در اثر تماس مستقیم با یک شخص عفونت‌دار ایجاد می‌شود. هنگامی‌که علائم اولین حمله، برطرف شدند، ویروس به صورت غیر فعال به زندگی خود ادامه می‌دهد. هنگامی که مقاومت شخص کم شود (به‌عنوان مثال با تب، آفتاب سوختگی، خستگی یا فشار عاطفی) ویروس غیرفعال، فعال می‌شود. این حالت راجعه هر بار که مجدداً ظاهر شود، مسری است.
عفونت ویروس تب خال نوع یک، معمولاً به صورت تب &#۷۸۲;تب خال دهانی&#۷۸۲; به‌ وجود می‌آید، یا اینکه چشم‌ها را گرفتار می‌کند. (هنگامی‌که این تب‌ خال‌ها داخل دهان باشد، به آن آفت دهانی و هنگامی‌که روی دهان باشد به آن، تاول‌های تبی می‌گویند). عفونت‌های نوع یک، قبل از سن چهار سالگی نادرند، ولی می‌توانند در هر سنی روی دهند. حمله آن معمولاً بین هفت تا ده روز طل می‌کشد.
&#۷۸۲; تب خال تناسلی&#۷۸۲; عفونتی است که توسط ویروس تب خال نوع دو ایجاد می‌شود. اغلب هنگامی که ضایعات روی اندام‌های تناسلی هستند و تماس جنسی صورت می‌گیرد، ویروس منتقل می‌شود. کودکی که از یک مادر دچار تب خال تناسلی به دنیا می‌آید، هنگامی‌که از مجرای تولد عبور می‌کند، دچار بیماری می‌شود. در چنین حالتی، پنجاه درصد احتمال دارد، نوزاد اختلالات عمدهٔ مادرزادی پیدا کند یا این‌که بمیرد.
ـ علائم و نشانه‌ها:
تب خال دهانی، موجب زخم‌های متعدد و دردناک غشاهای مخاطی و پوست ناحیهٔ دهان (لب‌ها، گونه‌ها، زبان و کام نرم) می‌شود. علائم همراه عبارتند از: لثه‌های قرمز و متورم و غدد لنفاوی متورم در گردن، تب کودک می‌تواند تا حد ۴۰ درجهٔ سانتی‌گراد بالا برود. آفت‌های دهانی نیز ظاهر می‌شوند. (آفت‌های دهانی، زخم‌های باز و قرمزی هستند که ظاهر باز شده دارند ولی جوش‌های لثه از غشاهای مخاطی بیرون می‌زنند). هنگامی‌که آفت‌های دهانی به صورت تاول‌های تبی ظاهر می‌شوند، تاو‌ل‌ها با زرد زخم اشتباه می‌شوند (با این حال، تاول‌های تبی دردناک‌تر هستند). ولی ممکن است زرد زخم واقعاً روی تاول‌های تبی سوار شود و آنها را عفونی کند. عفونت‌های نوع یک می‌توانند موجب ایجاد زخم‌های دردناک روی کره چشم شوند. تب خال تناسلی، زخم‌های دردناک و تاول بر روی اندام‌های تناسلی ایجاد می‌کند.
ـ مراقبت خانگی:
در تب‌ خال‌های دهانی برای برطرف شدن درد، استامینوفن بدهید. به کودک غذاهای ساده و تسکین‌دهنده نظیر بستنی، دسرهای ژلاتینی و شیر بدهید. در کودک بزرگ‌تر، دهان را با محلول رقیق آب گرم و نمک بشوئید. آفت‌های دهانی در کودکان بزرگ‌تر، می‌تواند با پماد دندانی‌تر یا مسینولیون با محلول‌های غلیط بی‌حس کنندهٔ موضعی درمان شود. پمادهای آنتی‌بیوتیکی که برای تاول‌های تبی استفاده می‌شوند، از ترکیدن دردناک تاول جلوگیری می‌کنند و شانس ایجاد زرد زخم را کمتر می‌کنند. دیفمن هیدارمین یک مایع بیحس کننده موضعی است و مقادیر کم آن، روی ضایعه به تخفیف درد کمک می‌کند.
در تب خال تناسلی محلول‌های گرم به تخفیف التهال و درد کمک می‌کنند. داروئی وجود دارد که شدت حملات راجعه را کمتر می‌کند ولی این دارو هنوز در کودکان آزمایش نشده است.
ـ موارد احتیاط:
۱. تب خال کرهٔ چشم، یک حالت وخیم است. و باید سریعاً تحت نظر پزشک قرار گیرد.
۲. تب خال می‌تواند در نوزادان با شدت بیشتری ظاهر شود. بالغین و کودکانی که تب خال دارند، باید از نوزادان دور نگه داشته شوند. اگر نوزادی تب خال دارد، باید با پزشک مشورت کنید.
۳. هیچ درمانی برای تب‌ خال‌های راجعه وجود ندارد.
ـ درمان پزشکی:
پزشک برای درمان تب خال کره چشم، قطره‌های چشمی تجویر خواهد کرد. اگر کودکی که تب خال دارد، دهانش شدیداً زخم شده باشد، بستری شدن در بیمارستان لازم خواهد شد و بدین ترتیب مایعات داخل وریدی تا زمانی‌که کودک بتواند به خوبی مواد را ببلعد، جایگزین غذای کودک خواهد شد.
اگر مادری دچار تب خال تناسلی باشد، باید طبق نظر پزشک سزارین شود؛ تا در جریان تولد کودک به تب خال مبتلا نگردد.
ـ عناوین مرتبط:
جوش چرکی لثه، زرد زخم

منبع : مطالب ارسال شده

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها