رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 128432

غلبه بر ترس از امتحان

امروزه محققان سوئیسی توضیح علمی این امر را یافته اند كه چرا گاهی اوقات استرس ناشی از امتحان عامل فراموشی مطالب یاد گرفته شده می شود، زیرا یك تنش و استرس شدید، سیستم اعصاب كه در حالت عادی قرار دارد را فعال می كند و این امر غده فوق كلیوی را تحریك و باعث ترشح آدرنالین می شود و از آنجایی كه حافظه پس از استرس همچنان كارآیی خود را حفظ می كند تازه بعد از سپری شدن ۳۰دقیقه دچار اختلال می گردد. دانشمندان بر این باورند كه هورمون كورتیزول در این مورد تأثیرگذار است. حتی استرس سایر قسمت های مغز را نیز تحریك و باعث ترشح موادی می شود كه از طریق گردش خون بر غشاء غدد فوق كلیوی نفوذ كرده و باعث ترشح كورتیزول می شود و این مواد هستند كه در زمان استرس حافظه را دچار اختلال می كنند.به منظور اثبات این امر از تعدادی از افراد سالم خواسته شد كه ۶۰ كلمه اصلی و كلیدی را به حافظه خود بسپارند تا از این كلمات برای تست حافظه در روز بعد استفاده نمایند. روز بعد یك ساعت قبل از انجام آزمون به گروهی از شركت كنندگان یك كپسول كورتیزول داده شد كه بلافاصله در خون تأثیر می گذارد. این آزمایش نشان داد كه استرس مانع یادآوری مطالب نمی شود بلكه باعث اختلال در ترشح هورمون كورتیزول ناشی از استرس می شود و این امر عامل كاهش كارآیی حافظه است. اما چگونه می توان بر استرس ناشی از امتحان غلبه كرد؟ با به كارگیری راهكارهایی كه در این مورد ارایه شده است می توان بر استرس و ترس ناشی از امتحان به راحتی غلبه كرد.
راهكارهایی برای غلبه بر نگرانی و ترس از امتحان
از جمله افرادی كه بیشتر دچار نگرانی و ترس از امتحان هستند می توان دانش آموزان سال آخر و دانشجویان ترم اول دانشگاهها را نام برد، لذا در این مورد بررسی هایی به عمل آمده و راه حلی هایی نیز ارایه شده است. خوب است قبل از پرداختن به این موضوع به نحوه مطالعه دو تن از دانشجویان بپردازیم:
احسان در اتاقش است فكر می كند كه تا امتحان ریاضیات فقط ۴ روز وقت باقی مانده است او چگونه می تواند در این فرصت كم از عهده این امتحان برآید؟ حداقل نیاز به ۴ هفته درس خواندن به طور تمام وقت دارد، تازه بایستی از عهده امتحان نیز به نحو احسن برآید،در غیر این صورت مدرك تحصیلی اولیه او و ادامه تحصیل اش در رشته ریاضی از بین می رود، هر چند كه ریاضیات رشته مورد پسند او نیست.
او هفته های آخر هر ظهر نشسته بود كه درس بخواند اما حداكثر پس از گذشت یك ساعت آن قدر اعصاب او به هم می ریخت كه فقط یك دست بازی جنگی كامپیوتری می توانست او را از این وضع كسالت بار نجات دهد و این بازی نیز اغلب تا شب طول می كشید و دیگر با سردرد ناشی از بازی كامپیوتری جایی برای فراگیری مطالب ریاضیات باقی نمی ماند. او با خود فكر می كرد با كمی خوش شانسی حتماً می توانم در این بازی كامپیوتری این كشتی فضایی را نجات دهم، اما واقعاً چگونه می توانم از عهده امتحان ریاضی برآیم؟
مریم آخرین كلمات را به حافظه می سپارد، او از یك ساعت قبل در انتظار امتحان است. دست ها و پاهایش كاملاً یخ كرده اند او از امتحان شفاهی متنفر است. نگاهی به ساعتش می اندازد در این لحظه از كتابش چند یادداشت می افتد، فوراً نگاهی به آنها می اندازد و می فهمد كه آنها را فراموش كرده است و برای امتحان نیز بسیار مهم هستند. او فقط شب قبل از امتحان بدون این كه چشم بر هم بگذارد مطالب درسی را با تلاش زیاد از بركرده است.
بعضی از افراد مطالب درسی را به مرور زمان و در طول سال تحصیلی فرا می گیرند و برخی دیگر فراگیری مطالب درسی را به شب امتحان موكول می كنند و تصور می كنند از عهده فراگیری مطالب در شب امتحان بر می آیند، اما غافل از این كه نتیجه امتحان رضایت بخش نخواهد بود. یادآوری این نكته ضروری است: مطلبی كه به درستی و به طور اصولی فراگرفته شود همیشه به خاطر سپرده می شود. هر كس باید شخصاً دریابد كه چگونه می تواند مطالب درسی را فراگیرد. مشاورین تحصیلی معتقدند كه دانشجو می تواند برنامه زمانی خود را شخصاً در اختیار بگیرد و در این مورد بایستی احساس مسئولیت كند.
۱- برنامه ریزی درست و اصولی
با برنامه ریزی درست می توان از عهده قسمت اعظمی از برنامه كاری، برنامه درسی و یادگیری برآمد. كسی كه به خوبی برنامه ریزی می كند می تواند اوقات فراغتی را نیز برای خود داشته باشد، كه ناخودآگاه تا حدودی ترس ناشی از امتحانات كاسته می شود. حتی مریم و احسان هم می توانستند با به كارگیری راهكارهایی نه چندان سخت با آرامش بیشتری چشم به راه امتحان باشند: كه مهم ترین این راهكارها تقسیم بندی درست و استفاده بهینه از زمان است.
۲- اولویت بندی كردن
در ابتدای ترم برنامه مربوط به ترم تحصیلی خود را آماده كنید. در این برنامه ریزی علاوه بر برنامه درسی سایر فعالیت های منظم خود را از جمله كار، ورزش و غیره را ثبت كنید. بهتر است برای درازمدت برنامه ریزی كنید و اگر از زمان برگزاری امتحانات نیز مطلع باشید تنظیم برنامه روزانه آسانتر خواهد بود. به طور كلی كارهایی كه از قبل تعیین شده اند را در اولویت اصلی قرار دهید. بهتر است وظایف را به گروه های مختلف تقسیم نمایید و سپس كارتان را براساس اهمیت و اولویت كاری انجام دهید. كارها و فعالیت هایی كه بایستی در اسرع وقت آنها را انجام دهید در گروه اول و آن دسته از كارها و فعالیت هایی كه برای انجام آنها زمان بیشتری در اختیار دارید در گروه دوم و در گروه سوم كارها و فعالیت هایی را قرار دهید كه قصد انجام آنها را دارید،اما انجام آنها می تواند یك ترم تمام به طول انجامد.
۳- برنامه ریزی برای یادگیری روزانه
این امر در مورد آماده سازی برای امتحان نیز مصداق دارد: یك برنامه ریزی دقیق و اصولی.
حداكثر پس از یك ساعت و نیم یادگیری باید استراحتی كرد مثلاً آب میوه ای نوشید، هوای تازه استنشاق كرد، چند ورقی روزنامه خواند... احسان در هنگام یادگیری از وقت استراحت استفاده می كرد اما به جای استراحت دادن به مغز، فكر خود را با بازی های كامپیوتری خسته تر می كرد و البته این نوع استراحت به هیچ عنوان جز برنامه یادگیری روزانه نیست. او البته به خوبی می داند كه به تنهایی نمی تواند مطالب ریاضی را فراگیرد و آنها را به خاطر بسپارد و این امر مستلزم كار گروهی است، پس چرا از كمك هم كلاسی های خود كه در وضعیت مطلوب تری از او قرار دارند استفاده نكند؟ اما اگر بخواهد به تنهایی از عهده این امر برآید بایستی از برگه های حاوی مطالب درسی استفاده كند. به هنگام طبقه بندی و به كارگیری مواد درسی، اولین تأثیر یادگیری نمایان می شود. سپس بایستی كارت های حاوی مطالب درسی به ۵ گروه تقسیم شود: از مطالب درسی بسیار مشكل به بسیار آسان. اگر روزانه ۱۰ كارت تكرار و مرور شود (از هر گروه مطالب درسی ۲ كارت) پیشرفت های قابل ملاحظه ای مشاهده می شود.
۴- برنامه ریزی برای اوقات فراغت
مریم برخلاف احسان در هنگام درس خواندن برای خود هیچ وقت استراحتی در نظر نگرفته بود، او بایستی در زمان فراگیری حتماً وقت فراغتی برای خود در نظر می گرفت، در ضمن بایستی به خود این نوید را می داد كه ترس و نگرانی وجود ندارد و من بر مطالب یاد گرفته شده مسلط هستم. به این دسته از افراد توصیه می شود به كمك همكلاسی های خود امتحانات آزمایشی ترتیب دهند تا از این طریق بر ترس ناشی از امتحان غلبه كنند.
۵- سؤال كردن از استاد
احسان و مریم بر این امر واقف نبودند كه از تنش و استرس می توان در جهت مثبت آن به عنوان عاملی برای انگیزه دادن استفاده نمایند. این یك باور غلط و اشتباهی است كه اگر یك بار در امتحانی تجربه بدی داشته ایم بار دیگر نیز همان اتفاق خواهد افتاد. قبل از امتحان به نزد استاد خود بروید كه در این صورت نه تنها رابطه بین دانشجو و استاد صمیمی تر می شود بلكه تا حد قابل ملاحظه ای ترس امتحان نیز كاهش می یابد زیرا برخی از دانشجویان استاد خود را به عنوان دشمن سرسخت خود تلقی می كنند كه اصلاً اینگونه نیست.
۶- مشورت كنید
توصیه می شود كه با افراد متخصص در این زمینه به خصوص مشاورین انجمن های دانشجویی مشورت نمایید. در این مراكز دانشجویان می توانند در مورد نحوه فراگیری مطالب درسی خود با هم تبادل نظر نمایند و تمامی مراحل امتحان به صورت آزمایشی به اجرا در می آید و راهكارهایی به دانشجویان ارایه می شود كه چگونه در مراحل بعدی از عهده امتحان به نحو احسن برآیند.

منبع : روزنامه همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها