رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 128435

فائق آمدن بر اضطراب اجتماعی

img alt="فائق آمدن بر اضطراب اجتماعی" src="http://vista.ir/include/articles/images/2ec77eea9534903f0fd8459e777edee5.jpg" />

سال‌های دانشجویی برای تمرین و بهبود بخشی به مهارت‌های اجتماعی مورد استفاده در زندگی شخصی و حرفه‌ای، ‌دوران حساسی تلقی می‌شود.
دانشجویان خجالتی اغلب، مهارتهای اجتماعی را تكلیفی چالش انگیز برمی‌شمارند. علل خجالتی بودن بسیاراست، چند عامل برجسته و متداول آن عبارتند از: عزت نفس پایین و ترس از طرد شدن، نگرانی مفرط برای مورد تایید دیگران بودن و خاطرات آزار دهنده از تجربه‌های اجتماعی پیشین هرگاه دانشجویی به یكی از علل خجالتی بودن پیش گفته یا دیگر علل مربوط دچار باشد،‌چه بسا از دیگران دوری جوید، در فعالیتهای فوق برنامه دانشكده شركت نكند، در كلاس اظهار عقیده نكند. آغازگر یك گفتگو نباشد و نتوند با كسی قرار ملاقات بگذارد. همچنین آنها ممكن است در كمك خواستن، تاب و تحمل در موقعیت‌های دشوار و ظاهری حاكی از بی علاقگی به دیگران مشكل دارند.
اگر من دانشجویی خجالتی هستم، برای احساس راحتی بیشتر در موقعیت‌های اجتماعی، چه می‌توانم بیاموزم ؟ راهنمایی‌های زیر می‌تواند در برخورداری احساس اطمینان بیشتر به دانشجویان خجالتی كمك كند.
● نگرش هایتان را اصلاح كنید
این كار را می‌توان در دو عرصه انجام داد. تغییر انتظارات غیر واقع‌گرانه از خودتان؛ تغییر اداراك تحریف شده خودتان، مبنی بر این كه اگر كامل نباشید شما را سرزنش خواهند كرد. تمرین كنید افكار خود منتقدانه از خودتان را جانشین افكار حمایت كننده‌تری از خودتان سازید. مثلا به خودتان بگویید: " وقتی كسی مرتكب اشتباهی می‌شود، اكثرا می‌توانند از عهده اشتباه خود برآیند "،‌" چقدر خوب بود اگر اوضاع به نحو دیگری پیش می‌رفت، ولی هنوز كه دنیا به آخر نرسیده " ،‌" هیچ كس كامل نیست، من هم همین طور."
● برای بنای مهارت‌های اجتماعی با گام‌های كوچك و منطقی شروع كنید.
با افرادی كه روبه رو می‌شوید، با لبخند و تكان دادن سر سلام كنید. با یكی از همكلاسی‌هایتان كه در نزدیكی شما می‌نشیند، دربارهٔ موضوعاتی مانند تكالیف منزل، كتاب درسی، معلم، ‌امتحان، گروه ( آموزشی) صحبت كوتاهی كنید. در جلسهٔ بعدی كلاس همین روند گفتگو را با همان همكلاسی‌هایتان پیش بگیرید. این كار را تا زمانی ادامه دهید كه آن ها برای شما آشناتر شوند و صحبت با آن ها برای شما طبیعی تر جلوه كند. شركت در انجمن و گروههای مورد علاقه تان را در نظر بگیرید. هیچ چیز نمی تواند بهتر از كاركردن با یكدیگر در طرحی مشترك ، به شناخت افراد از یكدیگر كمك كند.
● اظهار نظر كنید
با صدایی نسبتا بلند صحبت كنید و نگران نباشید از این كه گفته شما كمی با صحبت‌های گوینده قبلی همپوشی دارد. در ارتباطات امروزی تماس چشمی، عنصری ضروری در گفتگو محسوب می‌شود. در گفتگو، حالت بدنی هوشیاری و آرام از حالت خشك و غیر منعطف خوشایندتر است .
موضوعی برای گفتن داشته باشید. ازرویدادهای جاری و اخبار دانشگاه مطلع شوید. اگر شماعلاقه‌ای تخصصی نسبت به موضوعی دارید،‌درباره آن صحبت كنید، به طوری كه هم مبتدیان و هم متخصصان بتوانند گفته‌های شما را درك كنند. داستان یا لطیفه‌های جالب برای گفتن گرد آورید.
● شنونده‌ای مشتاق باشید
از دیگران پرسش‌های باز پاسخ بپرسید، یعنی پرسش‌هایی كه نتوان با گفتن بله یا خیر بدان پاسخ داد. پرسش‌های باز پاسخ با كلماتی مانند " چرا، چگونه، چی، كی "شروع می‌شود. به كسانی كه می‌شناسید سلام كنید. در موقعیت‌های اجتماعی‌، به افرادی كه به نظر خجالتی می‌رسند، نزدیك شوید.
● تمرین كنید
از هرفرصتی كه پیش می‌آید، برای بهبود مهارت‌های اجتماعی تان بهره بگیرید.

مترجم : زینب اثباتی

منبع : دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آور

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها