رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 146871

يارانه دريافتي ايراني‌ها 22برابر بيشتر از سرانه خدمات دندانپزشكي دولتي آنهاست

اقدامات دندان‌گیر وزارت بهداشت برای سلامت دندان‌ مردم

ساعت 24-مقایسه پایگاه‌های داده‌یی محتلف با یکدیگر نشان می‌دهند که سرانه ایرانی‌ها از خدمات دندانپزشکی دولتی، سالانه تنها حدود 25 هزار تومان است. این تنها 3درصد از هزینه‌های ریالی خدمات دندانپزشکی در کشور را پوشش می‌دهند. از طرفی مقایسه این ارقام با یارانه دریافتی ایرانی‌ها از دولت، نشان از شکاف عمیق و نامعقول جمعی دیگری در انتخاب‌های ناخواسته ایرانی‌ها می‌دهد: ما 22برابر سرانه خدمات دندانپزشکی دولتی‌مان یارانه دریافت می‌کنیم.

دندان
محمد مهدی حاتمی در روزنامه تعادل نوشت: فروردين ماه، روز دندانپزشكي است و از سال 1362كه اين روز به پيشنهاد انجمن اسلامي دندانپزشكان ايران و تصويب هيات وزيران وقت به اين عنوان انتخاب شده است، 33 سالي مي‌گذرد. با اين همه در اين 33 سال، نه از لوكس بودن خدمات دندانپزشكي در ايران كاسته شده و نه در جهان. از طرفي مقايسه پايگاه‌هاي داده‌يي محتلف با يكديگر نشان مي‌دهند كه سرانه ايراني‌ها از خدمات دندانپزشكي دولتي، سالانه تنها حدود 25 هزار تومان است. اين آمار، آنچنان‌كه سيد حسن هاشمي، وزير بهداشت خبر داده، تنها 3درصد از هزينه‌هاي ريالي خدمات دندانپزشكي در كشور را پوشش مي‌دهند. از طرفي مقايسه اين ارقام با يارانه دريافتي ايراني‌ها از دولت، نشان از شكاف عميق و نامعقول جمعي ديگري در انتخاب‌هاي ناخواسته ايراني‌ها مي‌دهد: ما 22برابر سرانه خدمات دندانپزشكي دولتي‌مان يارانه دريافت مي‌كنيم.



دندان‌هاي خراب در كرواسي و ايران

اسلاونكا دراكوليچ، نويسنده اهل كرواسي كه يكي، دو كتابي از او به فارسي هم منتشر شده، در كتاب «كافه اروپا» كه به بررسي اوضاع كشورهاي بلوك شرق بعد از فروپاشي شوروي مي‌پردازد، فصلي را به دندانپزشكي در كرواسي اختصاص داده است. او مي‌نويسد زماني كه در دهه 80 ميلادي در امريكا به سر مي‌برده، از مشاهده حجم فراوان تبليغات خميردندان و مسواك در شبكه‌هاي تلويزيوني اين كشور شوكه شده است و به او گفته‌اند كه به دليل قيمت بالاي خدمات دندانپزشكي، امريكايي‌ها ترجيح مي‌دهند پيشگيري را جايگزين درمان گران قيمت كنند. به نوشته دراكوليچ، در همان زمان اما اهالي زاگرب، پايتخت كرواسي، بيمه‌هاي دندانپزشكي رايگاني داشته‌اند و البته تبليغ چنداني براي خميردندان و مسواك نمي‌كرده‌اند. نتيجه اما بعد از گذشت 10سال براي نويسنده مشخص شده است: بعد از فروپاشي شوروي و سيستم بيمه‌يي نسبتا قدرتمندي كه در تمام كشورهاي بلوك شرق، كم‌وبيش فعال بود، اهالي كرواسي عمدتا چند دندان افتاده داشتند و سعي مي‌كردند طوري بخندند كه كسي متوجه خرابي دندان‌هايشان نشود. دراكوليچ نتيجه مي‌گيرد كه وجود نظام درماني گران‌قيمتي كه به افراد بياموزد، پيشگيري بهتر از درمان است، بهتر از يك نظام بيمه‌يي ارزان‌قيمت، عريض و طويل و البته كم بازده است و حاصلي جز دهان‌هاي بي‌دندان نخواهد داشت. حالا هم ظاهرا حكايت البته با در نظر گرفتن برخي تفاوت‌ها حكايت ماست. حدود يك‌سال و چند ماه پيش، اندكي بعد از كليد خوردن طرح تحول سلامت، حسين حصاري، معاون پژوهشي مركز تحقيقات پيشگيري پوسيدگي دندان دانشگاه علوم پزشكي ايران، در يك سخنراني، آمارهاي مهمي ارائه كرد كه ظاهرا تا به امروز در نوع خود جامع‌ترين بوده‌اند. حصاري گفته بود: به‌طور ميانگين، افراد 12 ساله دو دندان خراب، 15 ساله داراي سه دندان خراب، 18 ساله 4 دندان خراب، افراد 35 ساله 9 دندان خراب و افراد 45 ساله 12 دندان خراب در دهان دارند. او ادامه داده بود: ‌شاخص DMFT (شاخص پوسيدگي، كشيدگي و پركردگي دندان) در ايران براي سنين مختلف متفاوت است چنانچه اين شاخص در كودكان 12 ساله 2 است يعني به‌طور متوسط دو عدد از دندان‌هاي هر فرد 12ساله ايراني به علت پوسيدگي دندان خراب شده است.

معاون پژوهشي مركز تحقيقات پيشگيري پوسيدگي دندان دانشگاه علوم پزشكي ايران گفته بود: در افراد 40سال ايراني چيزي در حدود 7دندان كشيده مي‌شود و با توجه به اينكه هر فرد بزرگسال بايد 28 دندان سالم داشته باشد، به‌طور متوسط هر ايراني 40 ساله حدود 21 يا 22 دندان دارد. اين آمار در حالي است كه افراد فرانسوي 40ساله داراي 28 دندان هستند و اين بدان معناست كه دندان‌هاي پوسيده شده ترميم و نگهداري مي‌شوند ولي در ايران دندان‌ها كشيده مي‌شوند كه اميدواريم اين شاخص در سال‌هاي آينده بهبود پيدا كند.



هزينه ايراني‌ها براي دندان

وزير بهداشت هم در روز دندانپزشكي با تاكيد بر اينكه هزينه‌هاي دندانپزشكي در كشور همچنان بالاست، گفت: ۴ دهك اول جامعه اصلا به دندانپزشكي مراجعه نمي‌كنند.

به گزارش مهر، دكتر سيد حسن هاشمي، به وضعيت سلامت دهان و دندان در كشور اشاره كرد و گفت: شاخص سلامت دندان افراد ۳۰ تا ۴۰ سال در كشور به گونه‌يي است كه نصف دندان‌هاي آنها كشيده شده است. وي با اعلام اينكه ۴ دهك اول جامعه اصلا به دندانپزشكي نمي‌روند، گفت: براي ساير افراد جامعه نيز ۲۲ تا ۲۴درصد هزينه‌هاي سلامت مربوط به دندانپزشكي است. وزير بهداشت با اعلام اينكه ۳ درصد از بازار ريالي در حوزه دندانپزشكي در كشور در اختيار دولت است، ادامه داد: بخش دولتي تنها ۷ درصد خدمات دندانپزشكي را به مردم ارائه مي‌دهد. پرتال داده‌هاي بانك جهاني، آماري درباره هزينه كرد بخش سلامت از توليد ناخالص داخلي كشورهاي مختلف ارائه كرده است. در اين داده‌ها، اين هزينه كرد، در قالب درصد از توليد ناخالص داخلي به نمايش درآمده و براي مثال، نشان مي‌دهند كه ايران در قياس با تركيه، ميزان بيشتري از توليد ناخالص داخلي‌اش را به بخش سلامت اختصاص مي‌دهد. بر اساس داده‌هاي بانك جهاني، ايران در سال 2013 ميلادي، حدود 6.7 درصد از توليد ناخالص داخلي‌اش را به بخش سلامت اختصاص داده است، نسبتي كه در تركيه، 5.6 درصد است. اگر توليد ناخالص داخلي ايران را (در سال 2014) حدود 1.3 تريليون دلار (بر حسب برابري قدرت خريد) در نظر بگيريم، ايراني‌ها در سال 2013 كه سالي بدون تحريم هم بوده است، چيزي در حدود 90ميليارد دلار براي سلامت‌شان هزينه كرده‌اند. (اين آمار البته شامل هزينه‌هاي پيشگيري و درمان و همين طور هزينه‌هاي تغذيه‌يي هم مي‌شود.) حال اگر طبق سخنان وزير بهداشت، اكثر دهك‌هاي درآمدي جامعه، چيزي در حدود 22 تا 24درصد از هزينه‌هاي سلامت‌شان را به خدمات دندانپزشكي اختصاص بدهند، مي‌توان نتيجه گرفت ايراني‌ها سالانه حدود 20ميليارد دلار براي اين خدمات هزينه مي‌كنند، هزينه‌يي كه وزير بهداشت مي‌گويد تنها حدود 3درصد از آن، يعني حدود 627ميليون دلار، را دولت هزينه مي‌كند. اگر اين محاسبه آماري سرانگشتي تا اينجا درست باشد، در واقع دولت در طول سال، براي هر ايراني تنها 8 دلار، يا به عبارتي 25هزار تومان هزينه دندانپزشكي پرداخت مي‌كند و از باب مقايسه تنها كافي است اين هزينه را با يارانه ماهانه‌يي كه تقريبا تمام جمعيت كشور دريافت مي‌كنند مقايسه كنيم: يارانه دريافتي ايراني‌ها، حدودا 22 برابر سرانه خدمات دندانپزشكي

دولتي آنهاست.



خبرهاي خوب در راه است؟

وزير بهداشت با اشاره به برنامه‌هاي توسعه خدمات دندانپزشكي در كشور گفت: تاكنون چهار هزار يونيت دندانپزشكي در بخش دولتي فعال وجود داشت كه نيمي از آنها غيرفعال بود و دو هزار يونيت جديد براي كلينيك‌هاي ويژه دندانپزشكي به اين مجموعه اضافه مي‌شود. علاوه بر آن ۲۵۰۰ يونيت دندانپزشكي نيز معاونت درمان وزارت بهداشت قول داده كه در مراكز دولتي اضافه شود و به اين ترتيب امسال تعداد يونيت‌هاي دندانپزشكي بخش دولتي به ۸۵۰۰ دندانپزشكي مي‌رسد.

هاشمي افزود: افزايش يونيت‌هاي دندانپزشكي در كشور در حالي است كه در گذشته ۳۵ هزار يونيت دندانپزشكي در بخش خصوصي فعاليت مي‌كرد و با اجراي اين اقدامات، امسال سهم دولت در خدمات دندانپزشكي به ۲۵ درصد افزايش مي‌يابد. هاشمي همچنين از فعاليت ستاد عملياتي خدمات دندانپزشكي به رياست خود خبر داد و گفت: در اين ستاد با حضور معاونان بهداشت، درمان، معاونت توسعه و تعدادي از صاحبنظران حوزه دندانپزشكي در مورد سياست‌گذاري حوزه دندانپزشكي تصميم‌گيري مي‌شود. وزير بهداشت همچنين خطاب به روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران گفت: حدود ۵۰ درصد قضاوت مردم و مسوولان درباره عملكرد وزارت بهداشت و اقداماتي كه در استان تهران انجام مي‌شود مربوط است كه اميدوارم اين نوع قضاوت عادلانه‌تر شود و به كل كشور نگاه شود اما از روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استان تهران مي‌خواهم كه عقب‌ماندگي خود را نسبت به شهرستان‌ها جبران كنند و خدمات با كيفيت‌تري در حوزه بهداشت و درمان به مردم ارائه كنند.

وي همچنين از خريد كلينيك‌هاي دندانپزشكي سيار در وزارت بهداشت خبر داد و افزود: با در اختيار قرار دادن اين كلينيك‌ها به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، خدمات دندانپزشكي را به‌صورت اقدامي جهادي به حاشيه شهرها و مناطق محروم مي‌بريم.

رييس شوراي سلامت دهان وزارت بهداشت برنامه‌هاي اين وزارتخانه هم براي ارائه خدمات سطح ۳ دندان توسط پزشكان متخصص و عمومي و همچنين توجه ويژه به اين حوزه با وجود محدوديت‌هاي اعتباري در سال جاري خبر داد. سعيد عسگري در مراسم سالگرد طرح تحول سلامت دهان و دندان درخصوص آخرين اقدامات شوراي سلامت دهان گفت: اصلاح تشكيلات و ساختار مورد نياز براي سلامت دهان نخستين گام اين شورا در اين حوزه بود. در عملكرد سيستم سلامت توليت و تامين مالي آن موضوع مهمي است. آنچه در طرح تحول طي دو سال گذشته رخ داد، مستند به وجود اعتبار ويژه تعيين شده در بودجه وزارت بهداشت نبود و هر اتفاقي به بركت وجود وزير بهداشت و معاونت‌هاي اين وزارتخانه رخ داد. به گزارش ايسنا وي ضمن ابراز اميدواري براي تخصيص متناسب بودجه از سوي مجلس با توجه به حجم بازار مالي دندانپزشكي افزود: در بحث توليت دهان، با تشكيل شوراي سلامت دهان توسط وزير بهداشت، مهم‌ترين و عالي‌ترين شورا زيرنظر مستقيم ايشان و با حضور افراد خبره فعاليت خود را آغاز كرد. همچنين ستاد كشوري طرح تحول سلامت دهان شروع به كار كرد كه نشان‌دهنده حساسيت ويژه اين موضوع است. رييس شوراي سلامت دهان وزارت بهداشت، تشكيل اداره سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت و اداره دندانپزشكي معاونت درمان را اقدامي موثر در اين حوزه عنوان كرد و ادامه داد: سال گذشته برنامه ارتقاي سلامت دانش‌آموزان با امضاي موافقتنامه‌يي با همكاري آموزش و پرورش به اجرا درآمد كه تاكيد آن DMFT دانش‌آموزان ابتدايي و متوسطه بود. اميدواريم، بتوانيم DMFT دانش‌آموزان ۱۲ساله را در يك شاخص معين از عدد ۲ به يك برسانيم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها