رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 147529

چگونه حافظه را تقویت کنیم؟ | مواد غذایی برای تقویت حافظه

تا چه اندازه حافظه شما خوب است ؟ | این سوالی است که برای هر کس ممکن است پیش بیاید و در صورتی که شماهم شبیه اکثریت مردم باشید جواب شما این است که دوست دارم آن را تقویت کنم و اینجاست که به این فکر می افتیم که چگونه حافظه را تقویت کنیم ؟ | و یا مواد غذایی برای تقویت حافظه چه چیزهایی هستند.

حافظه
html>

روشهای تقویت حافظه

قوی کردن حافظه از دیر بازآرزوی بیشتر انسان ها است . ولی خوشبختانه این امر دور از دسترس نیست و هر کسی می تواند با کمی تلاش و ممارست یا د بگیرد که چه طور اطلاعات بیشتری را در ذهن خود بسپارد ناگفته نماند که محققان تحقیق های زیادی را روی حافظه انجام داده اند و به نتایج خوب وروشهای متعدد ومفیدی دست پیدا کرده اند.

برخی از آنها عبارتند از:

1-فکر کردن:

برای اینکه مطلبی را در حافظه بلند مدت خود جای دهید باید

الف-به معنی ومفهوم آن فکر کنید.

ب- در مورد آن مطلب سوالاتی را از خود بپرسید .

ج-ارتباط مطلب جدید را با موضوعات قدیمی بررسی کنید .

در ضمن اگر شما مطالب جدید وقدیم خود را در مورد یک موضوع با هم در آمیزید و از آنها استفاده کنید در حافظه بلند مدت شما قرار خواهد گرفت .

2-دقت کردن:

شما بارها وبارها اسکناس های هزار ریالی،دو هزار ریالی و پنج هزار ریالی وغیره را دیده اید ولی چرا تصاویر آنها را به یاد نمی آورید ؟جواب این سوال این است که شما تاکنون توجه دقیقی به آنها نکرده اید پس در نتیجه اگر دقت لازم را روی موضوعاتی که می خواهید به خاطر بسپارید نداشته باشید در زمانی که به آن ها نیاز دارید آن را به یاد نخواهید آورد .

3-استفاده از تصاویر ذهنی:

تحقیق ها نشان می دهند که در خیلی از موارد به یاد آوردن موضوعاتی که از آنها تصویر ذهنی داریم بسیار راحت تر است و این مطلب به خاطر این است که تصاویر ذهنی ،حافظه مختص به خودشان را دارند بنابراین اگر برای هر مطلبی که قرار است به خاطر بسپارید ،در ذهن خود تصویری برای آن بسازید در زمانی که خود آن مطلب را فراموش بکنید تصویر ی که برای آن مطلب در ذهن خود ساخته اید به شما کمک خواهد کرد که آن مطلب را به یاد بیاورید مثلا شما می توانید در عین حال که یک شماره تلفن را در ذهن خود می سپارید وبر روی اعداد آن تمرکز می کنید چگونه واقع شدن این شماره را بر روی گوشی تلفن مرور کنید وتصویری از نحوه قرار گرفتن آن روی صفحه اعداد در ذهن خود بسازید .این امر شما را در یادآوری اعداد مورد نظر کمک خواهد کرد ،پس در آخر نتیجه می گیریم که ساختن تصویر ذهنی از مطالب نقش مهمی در تقویت حافظه می تواند داشته باشد .

4-استفاده از علامت های بازیابی:

حال منظور از علامتهای بازیابی چیست ؟فرض می کنیم که شما نام شخصی را فراموش کرده اید و تلاش می کنید که آن را به یاد بیاورید باید فکر کنید که این شخص را برای اولین بار در کجا دیدید ؟نحوه آشنایی شما با آن شخص به چه شکل بوده است ؟منزل او کجا است ؟وحتی اینکه به چه شکلی لباس می پوشد ؟

به این موارد ،علامتهای بازیابی می گویند که البته در به خاطر آوردن نام آن شخص بسیار کمک کننده خواهند بود .

5- استفاده از خلاصه نویسی:

خلاصه نویسی وهمچنین رمز نویسی از روش های دیگری هستند که در یادگیری صحیح مطالب ونیز به خاطر آوردن آنها بسیار کمک کننده اند . بطور مثال شما می توانید نام چند گل مختلف را با یک واژه ادا کنید یعنی ادای آن واژه نام آن چند گل را برای شما تداعی می کند از این روش در مطالب درسی وموارد دیگر نیز می توان استفاده کرد .

روش های تقویت حافظه

روشهای مختلف افزودن حافظه چیست؟

مغز به طور کلی هنوز کمی رمز و راز دارد و نحوه کار حافظه هنوز در حال بررسی است. بر اساس بهترین درک ممکن از مغز موجود ، متخصصان روش های مختلفی را برای بهبود حافظه ، از جمله تغییر سبک زندگی ، تنظیم رژیم غذایی و گاهی اوقات تمرینات ذهنی خاص ، توصیه می کنند. برخی از متداول ترین روش های بهبود حافظه شامل مصرف مکمل های گیاهی مانند جینکو بیلوبا و تلاش برای یادگیری چیزهای جدید است. تمرکز کلی نیز بر فعال نگه داشتن مغز برای مقابله با هرگونه تمایل به آتروفی ذهنی است ، خصوصاً با افزایش سن.

جینکو بیلوبا به عنوان یک گیاه تقویت کننده حافظه تبلیغات زیادی را به خود جلب کرده است. حتی برخی معتقدند که این بیماری می تواند به مبارزه با بیماری آلزایمر کمک کند ، اگرچه تحقیقات درباره این موضوع هنوز مورد بحث است. این گیاه می تواند خون رسانی به مغز را افزایش دهد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که انجام این کار به طور بالقوه می تواند منجر به بهبود مهارت های شناختی در بسیاری از زمینه ها از جمله بهبود حافظه شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این دارو در صورت ترکیب با داروهای رقیق کننده خون ، به دلیل احتمال خونریزی در مغز ایجاد خطر می کند.

برای تقویت حافظه چه بخوریم

اسفناج:

در بر گهای این ماده غذایی آنزیم هایی وجود دارد که باعث تقویت حافظه می شود وهمچنین اسفناج دارای ماده دارویی به نام فولیک اسید می باشد که باز هم تأثیر مثبتی روی حافظه می گذارد .در ضمن اسفناج دارای مواد آنتی اکسیدان می باشد وبرای قلب وعروق نیز بسیار سودمند است .

اسفناج ضد سرطان بوده وبه خاطر دارا بودن بافت های گیاهی از وقوع خیلی از بیماریها پیشگیری می کند .محققان می گویند :زنانی که از اسفناج وسایر سبزی های سبز استفاده می کنند سلول هایشان دیرتر پیر می شوند .

قهوه :

اگر دانه های قهوه را بصورت دم نوش مصرف کنید برای تقویت حافظه بسیار مفید است قهوه نیز حاوی مواد آنتی اکسیدانی وهمچنین آمینو اسید ،مینرال وویتامین می باشد ناگفته نماند که قهوه ضد آلزایمر هم است.

غلات:

در نخود فرنگی ،عدس ،لوبیا وسویا روغن مفیدی وجود دارد که برای تقویت حافظه سودمند می باشد .

میوه وسبزیجات :

اینها نیز دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی بالا یی هستند ومصرف مداوم آنها برای تقویت حافظه خوب است .

تخم ومرغ ماست :

این دو ماده غذایی هم دارای امگا 3 واز جمله مواد غذایی هستند که باعث تقویت حافظه می شوند بخصوص مصرف تخم مرغ در زنان باردار باعث با هوشی فرزند آنها می شود.

انبه :

این میوه هم برای حافظه خوب است وبافت های چربی موجود در این میوه باعث تسریع گرد ش خون می گردد یعنی خون بیشتری به مغز میرسد ومغز کارایی بهتری خواهد داشت .

کربوهیدرات ها :

سیب زمینی منبع خوبی از کربوهیدرات ها می باشد که موجب تقویت مغز می شود .

ماهی و میگو :

این مواد غذایی باعث رشد سریع سلولهای مغز وتقویت حافظه می شوند وهمچنین برای قلب نیز مفید هستند .

شکلات تلخ وشیری را هم از جمله مواد مغذی برای مغز وتقویت حافظه می توان نام برد.

روغن زیتو ن را هم فراموش نکنید چون سرشار از آنتی اکسیدان می باشد وحافظه را تقویت می کند .

روش های طب اسلامی برای تقویت حافظه

پیامبر اکرم ( ص ) در وصیت خود به حضرت علی ( ع ) توصیه فرموده اند که جهت افزایش و تقویت حافظه کدو مصرف نمایند البته بهتر است به همراه عدس میل گردد علاوه بر آن با استفاده از مسواک و گرفتن روزه و خواندن قرآن و مصرف عسل و کند فراموشی را از بدن خارج نموده و حافظه افزوده می گردد

حضرت محمد (ص) می فرمایند: با خوردن مرتب مویز قبل از خوردن صبحانه بلغم از بدن خارج می گردد و ذهن قوی می شود.

امام کاظم (ع) هم مصرف کدو را برای این امر توصیه نمودند

امام صادق (ع) هم می فرمایند: کدو هم قولنج درمان می گردد و هم حافظه افزایش می یابد همچنین مصرف انار با پیه آن را برای تقویت معده و تقویت حافظه توصیه می نمایند.

چگونه حافظه را تقویت کنیم؟ | مواد غذایی برای تقویت حافظه

صبحانه ی کامل

مطالعات به وضوح نشان می دهد که خوردن یک صبحانه کامل عملکرد را بهبود می بخشد و مشکلات حافظه و تمرکز را قبل از ظهر کاهش می دهد. اگر صبحانه سرشار از کربوهیدرات باشد، این اثرات بارزتر است. در واقع، نگه داشتن سطح گلوکز بعد از صبحانه در سطوح بهینه از عملکرد شناختی پشتیبانی می کند. حذف صبحانه به وضوح با خستگی در افراد مرتبط است. برای دستیابی و حفظ سطح بهینه قند خون، توصیه می شود غذاهایی مصرف کنید که به طور طبیعی غنی از کربوهیدرات و فیبر هستند، اما غذاهای حاوی قندهای اضافه شده را کاهش می دهند. همچنین خوردن کمی پروتئین در صبحانه و کاهش غذاهای پرچرب یا کم ارزش غذایی بسیار مهم است.

میوه ها و سبزیجات

آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات تأثیر مفیدی بر مغز خواهند داشت. سرشار از آنتی اکسیدان ترین میوه زغال اخته و پس از آن، تمشک و توت فرنگی است. مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که خوردن زغال اخته می تواند به توقف از دست دادن حافظه و حتی معکوس کردن روند کمک کند. بنابراین ما برای محافظت از مغز خود به آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته و سایر انواع توت ها روی می آوریم.

پیری مغز تا حدی با اکسیداسیون نورون های ناشی از رادیکال های آزاد مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف سبزیجات با کاهش کمتر شناختی همراه است.

آجیل

آجیل سرشار از فواید برای مغز است. محتوای بالای چربی های گیاهی مانند امگا 3 (اسید آلفا لینولئیک) سیالیت غشای سلول های عصبی را افزایش می دهد. طبق مطالعه ای که انجام شده است، مصرف منظم آجیل و روغن زیتون عملکرد مغز را افزایش می دهد و در عین حال زوال شناختی را به تاخیر می اندازد. آجیل منبع خوبی از سلنیوم است.

روزانه 30 گرم آجیل (از جمله بادام) مصرف کنید.

کافئین

قهوه که به دلیل اثر محرک خود شناخته می شود، شگفتی های بسیاری را به همراه دارد، زیرا به بهبود حافظه نیز کمک می کند. کافئین یک اثر محافظتی در برابر زوال شناختی دارد و در عین حال عملکرد مغز را تحریک می کند. بسیاری از مطالعات قبلاً نشان داده اند که مصرف متوسط قهوه خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد، اما از سکته مغزی نیز محافظت می کند. چای سیاه و سبز که کمتر از قهوه شناخته شده است، به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی خود حافظه را تقویت می کند.

برای جلوگیری از اختلالات خواب، 2 قهوه در روز و ترجیحا صبح بنوشید.

میوه های قرمز

زغال اخته و اسموتی زغال اخته، انواع توت ها، توت فرنگی و زغال اخته همگی خوراکی های طبیعی هستند که برای بهینه سازی عملکرد مغز استفاده می شوند. این میوه های قرمز سرشار از آنتوسیانین هستند، رنگدانه های طبیعی که بر روی مغز اثر می گذارند. خواص آنتی اکسیدانی و محافظت کننده عصبی آنها عملکردهای شناختی را جوان می کند و در نتیجه حافظه را تقویت می کند. در حالت ایده آل، شما باید ۲ تا ۳ وعده توت در هفته بخورید.

انگور، به ویژه، موضوع مطالعه ای بود که توسط دانشگاه کالیفرنیا، انجام شد. بر اساس این تحقیقات، این میوه از از دست دادن زودهنگام حافظه جلوگیری می کند و اثر محافظتی در برابر کاهش متابولیک مغز در بیماران مبتلا به آلزایمر نشان می دهد. این ویژگی ها را می توان به پلی فنول های موجود در انگور نسبت داد که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. این مولکول های آلی به بهبود گردش خون و کاهش استرس اکسیداتیو در مغز کمک می کنند. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 400 میلی لیتر آب انگور عملکردهای شناختی را بهینه می کند.

شکلات

در واقع، شکلات حاوی ویتامین های گروه B و پلی فنول است که مغز را تحریک می کند. به طور خلاصه، حافظه شما را تقویت می کند و روحیه شما را تقویت می کند. به طور خلاصه، شما خوشحال هستید و راحت تر یاد می گیرید. دانه های کاکائو به ویژه غنی از پلی فنول ها هستند، از جمله کاتچین ها و اپی کاتچین ها، تانن هایی که به کاکائو خالص طعم تلخ می دهند. دومی ها توانایی عبور از سد خونی مغزی را دارند، جایی که نقش آنتی اکسیدانی را با محافظت از سیستم عصبی مرکزی در برابر حملات ایفا می کنند.

در مورد موضوع خاص حافظه، مطالعه‌ای در بزرگسالان سالم نشان داد که مصرف پلی فنول‌های کاکائو تأثیر کمبود خواب صبح روز بعد را بر حافظه کوتاه ‌مدت کاهش می‌دهد. مطالعات دیگر گاهی اوقات برای تشخیص اثر با مشکل مواجه هستند، اما این قطعاً به این دلیل است که به دوز بالا و مدت زمان کافی بستگی دارد.

آب

هیدراته ماندن برای تقویت مغز ما بسیار مهم است. ما ۷۵ درصد آب هستیم، بنابراین باید به خوبی هیدراته بمانیم یا در خطر آتروفی مغز و از دست دادن حافظه باشیم. دمنوش های گیاهی، دمنوش ها، روش های زیادی برای نوشیدن آب برای خوش اندام ماندن.

چای

چای همچنین از نظر پلی فنول بسیار غنی است که فراوان ترین آن اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است که در بسیاری از مکمل ها برای اهداف مختلف یافت می شود.

چندین مطالعه مشاهده ای انجام شده نشان داده است که مصرف بیشتر چای سبز با کاهش خطر زوال شناختی مرتبط است. علاوه بر این، کار بر روی مدل های حیوانی، نشان داده است که مصرف روزانه پلی فنول های چای سبز می تواند کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن را به تاخیر بیاندازد و عملکرد حافظه را در حیوانات مسن بهبود بخشد.

دانه انگور

در دسته غذاهایی که دارای پلی فنل (و به ویژه فلاونوئیدها) هستند، انگور نیز رتبه خوبی دارد و تنوع زیادی بین انواع انگور وجود دارد. انگور قرمز بسیار غنی تر از انگور سفید است، اما سطوح دقیق آن بین مطالعات مختلف موجود کاملاً متغیر است و مانند همیشه به شرایط رشد، کیفیت خاک، آب و هوا و غیره بستگی دارد. انگور همچنین حاوی پلی فنول خاصی به نام رسوراترول است که یافت می شود.

چغندر

چغندر فواید مضاعف دارد. از یک طرف، سرشار از بتالین است، رنگدانه هایی که به آن رنگ قرمز می دهد و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. از طرفی چغندر یکی از بهترین منابع غذایی نیترات معدنی است که پس از هضم به اکسید نیتریک تبدیل می شود. نیتریک اکسید یا NO دارای خواص گشادکننده عروق است که اثرات مثبتی بر سلامت قلب و عروق و کاهش فشار خون دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها