رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 151486

استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ساعت ۲۴ رفتار امریكا درباره ایران را تحلیل كرد

ایران پل پیروزی از غرب به شرق است

ساعت ۲۴- شاه و شاهزاده‌های عربستان مدت‌هاست می‌خواهند اقتصاد ایران را تضعیف کنند و با در پیش گرفتن سیاست خصمانه خود علیه ملت ایران سعی در تخریب چهره کشور در بین کشورهای غربی دارند. از طرف دیگر آنها با کاهش دادن قیمت نفت در بازار جهانی در تلاش برای ضربه زدن به اقتصاد ایران هستند.

كري و ظريف
dir="RTL">سفر اخیر اوباما به ریاض و گمانه‌زنی‌ها درباره نقش میانجیگری امریكا بین تهران و ریاض باعث شده آینده رابطه دو كشور مبهم باشد. مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه در گفت‌وگویی با خبرنگار ساعت ۲۴ به برخی ابهامات پاسخ داد كه در ادامه می‌خوانید.

مطهرنیا در ابتدا با اشاره سفر اوباما به عربستان اظهار داشت: امریكا به خوبی می‌داند سیاست‌های ناكارآمد و دور از خرد تیم فعلی حاكم بر ریاض در منطقه خاورمیانه برای ایجاد فضای آشوب در بین كشورهای منطقه به جهت به میدان كشیدن دولت‌های فرامنطقه‌ای است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح كرد: ایالات متحده از طرف دیگر می‌داند در تهران برداشت غالب نظام حكومتی به واشنگتن بسیار منفی و بدبینانه است و هر حركت امریكا هر چند كه آن حركت به دلایل سیاسی امنیتی برای تهران مفید باشد را با بی‌اعتمادی نگاه می‌كنند و آن را فریبی بیش نمی‌دانند.

وی ادامه اضافه داد: اگر این دو گزاره را كنار هم بگذاریم به نظر نمی‌رسد امریكایی‌ها به ویژه اوباما این اندازه ساده‌لوحانه به میانجیگری میان تهران و ریاض نگاه كند آنها تلاش دارند براساس منافع تعریف شده خود حوزه منطقی و بین‌المللی نوعی ارتباط معنادار را با هركدام از پایتخت‌ها حفظ كند و ازطرفی دیگر با اشاره به چشم‌انداز آینده نظم نوین جهانی كه در آن به باور من ایران جزو شركای ایالات متحده امریكا در حلقه پیرامونی و دایره اطلسی جهان به رهبری امریكا خواهد بود قرار دارد، مناسبات تازه برقرار كنند.

مطهرنیا ادامه داد: ایران همراه با كشورهای كانادا، ژاپن، كره جنوبی ایران و استرالیا در كنار ایالات متحده باید در آینده زمان نقش ایفا كند و لذا امریكا نه میانحیگری بلكه در قالب توصیه‌های راهبردی با ریاض سخن می‌گوید و تلاش دارد این مطلب را به ریاض تفهیم كند كه اساسا این ایران است كه در آینده باید عربستان خود را با قدرت موجود در تهران منطبق كند و در مسیر یك سیاست معنادار تعریف شده در آینده نظم نوین جهانی حركت كند.

به گزارش ساعت ۲۴، این استاد علوم سیاسی گفت: با وجود اینكه در تهران نغمه‌های بسیار شدید تندرویان بر علیه برخی طیف‌های تندرو اهداف ایالات متحده شنیده می‌شود و همچنین با در نظر داشتن اینكه در تهران رهبری انقلاب با توجه به سوابق فتنه‌انگیزی دولت‌های حاكم بر امریكا همواره با نگاهی بدبینانه به سیاست‌های امریكا می‌نگرد و باید گفت این نكته دور از انتظاری بر اساس سوابق امریكا نیست اما امریكایی‌ها با این وجود در ترسیم دكترین سیاسی- امنیتی خود برای رهبری جهان تهران را در جایگاه ویژه‌ای قرار داده‌اند و تمام تلاش‌های خود را خواهند كرد تا بتوانند براساس تصویر آینده‌نگارانه كه نسبت به ایران دارند وارد عمل شوند.

وی اضافه كرد: هرچند انتخابات ۲۰۱۶ و چالش حضور ترامپ با هیلاری كلینتون وجود دارد اما باید بپذیریم یك الزام برخواسته از ژنوم ژئوپولتیك ایران هر دولتی را در ایالات متحده مجبور می‌كند دیر یا زود همین نگاه را به ایران داشته باشد تهران اگر در گذشته زمان میان متفقین و متحدین پل پیروزی از جنوب به شمال بود امروز پل پیروزی از غرب به شرق است و امریكا این را به خوبی دریافته است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها