رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 156451

بحران اقتصادی، نظام بهداشتی ونزوئلا را به قرن نوزدهم برگردانده است

ساعت ۲۴ - بیمارستان‌های دولتی ونزوئلا امروز با کمبودهای مزمنی از جمله کمبود آنتی بیوتیک و محلول‌های تزریقی و حتی غذا روبرو هستند. با قطع برق، دستگاه‌های تنفس مصنوعی در بخش کودکان قطع می شود و پزشکان ناچار می‌شوند به طور دستی ساعت‌ها به نوزادان تنفس بدهند. اما هر روز چند نوزاد در بخش کودکان هر بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد. تورم افسار گسیخته اقتصاد کشور را زیر فشار قرار داده و باعث ناکارامد شدن دولت شده است.

بحران اقتصادي، نظام بهداشتي ونزوئلا را به قرن نوزدهم برگردانده است
dir="RTL">به نوشته نيو يورك تايمز، بحران اقتصادي در كشور باعت وخامت اوضاع بهداشتي شده است كه جان هزاران نفر را تا به حال گرفته است. نيكولاس مادورو وضعيت اضطراري اعلام كرده است و برخي از فروپاشي دولت بيم دارند.

بيشترين اثار بحران اقتصادي در بيمارستان‌ها ديده مي شود. در برخي بيمارستان‌ها صابون و دستكش وجود ندارد. داروهاي سرطان اغلب فقط در بازار سياه يافت مي‌شود. توليد برق به قدري كاهش يافته است كه ادارات دولتي فقط دو روز در هفته كار مي‌كنند تا در مصرف برق صرفه‌جويي شود. در بيمارستان دانشگاه اندس در شهر مريدا آب كافي براي شستن خون از تخت جراحي نبود. پزشكاني كه آماده جراحي مي‌شدند، دست خود را با بطري‌هاي آب معدني شدند. يكي از پزشكان گفت وضعيت مانند قرن نوزدهم است.

آمار تكان‌دهنده است. ميزان مرگ در ميان نوزادان زير يك ماه در بيمارستان‌هاي دولتي با صد برابر افزايش از ۲ صدم درصد در سال ۲۰۱۲ به بيش از ۲ درصد در سال ۲۰۱۵ رسيد. در همين مدت، ميزان مرگ مادران حدود ۵ برابر افزايش يافت. در يك مورد، دو نوزاد نارس كه با امبولانس به بيمارستان اصلي شهر منتقل مي‌شدند، بر اثر نبود كپسول اكسيژن در امبولانس جان خود را از دست دادند. بيمارستان دستگاه عكسبرداري يا دياليز ندارد. به دليل نبود تخت خالي، برخي بيماران كف زمين در خون خود غوطه مي‌خورند.

ونزوئلا بزرگ‌ترين ذخيره نفت جهان را دارد اما دولت در زماني كه قيمت نفت بالا بود، چيزي براي روز مبادا صرفه‌جويي نكرد. حالا كه قيمت نفت پايين آمده است، كشور دچار پيامدهاي مخرب اين وضع شده است. صف خريد خواربار كه در همه جا ديده مي‌شود، اكنون به غارت تغيير شكل داده است. بوليوار واحد پول كشور تقريبا بي‌ارزش شده است. جدال سياسي بين چپ‌گرايان كه رياست جمهوري را در دست دارند و رقبايشان در مجلس، به اين بحران دامن زده است. مخالفان رئيس جمهور در دي ماه گذشته وضعيت بحران انساني اعلام كردند و ماه جاري قانوني را به تصويب رساندند كه به دولت اجازه مي‌دهد كمك‌هاي بين‌المللي براي تقويت نظام بهداشتي دريافت كند. اما مادورو در تلويزيون اين طرح را رد كرد و هدف آن را تضعيف وي و خصوصي كردن بيمارستان‌ها اعلام كرد. در بيمارستان كودكان كاراكاس، فقط دو اتاق عمل از ۹ اتاق عمل آن فعال است.

ماه پيش مقامات رئيس بيمارستان لوئيس رازتي در بارسلون را به اتهام دزدي بازداشت كردند. مطبوعات محلي نوشتند وي لوازم پزشكي از جمله دستگاه تنفس براي بيماران ريوي، محلول‌هاي تزريقي و ۱۲۷ جعبه دارو دزديده است. يافتن دارو يكي از دشوارترين كارهاست. دولت ديگر نمي‌تواند به اندازه كافي دارو وارد كند. پزشكان فهرستي از داروهاي مورد نياز بيمار را به بستگان وي‌ مي‌دهند كه بايد براي تهيه آن به دلالان بازار سياه مراجعه كنند.

قطعي برق از ديگر عواملي است كه باعث وخامت وضع در بيمارستان‌ها شده است. در بسياري از بيمارستان‌ها ‍‍‍‍‍‍‍‍ژنراتور به دليل خرابي كار نمي‌كند و با قطع برق، بسياري از دستگاه‌ها از كار مي‌افتند، از جمله دستگاه‌هاي تنفس‌دهنده به نوازان نارس. پرستاران و پزشكان در يك مورد نوزادان را به طور دستي تنفس دادند اما بعدا خسته شدند. در نتيجه شماري از آنها مردند. يك پزشك گفت دستگاه‌هاي نگهدارنده نوزادان نارس همه سرد و خراب است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها