رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 164969

قابل توجه علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی شركت‌های بزرگ

شاخص‌های ناخوش فولادمبارکه و سریال آگهیهای جذاب

ساعت ۲۴- مدیران ارشد صف و ستاد فولاد مبارکه به مثابه یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های صنعتی ایران هر طور که صلاح بدانند عمل خواهند کرد و تحلیل‌های دیگران را شاید نپسندند، اما باید منافع سهامداران را حفظ کنند.

فولاد
dir="RTL">از طرف دیگر این مدیران نباید گونه‌ای رفتار كنند كه نوعی اغوا برای افراد ایجاد شود و تحلیل غیرواقعی پدیدار شود. مدیران فولاد مباركه در حالی كه همه آمارهای موجود را می‌بینند و می‌دانند كه شاخص‌ها برایشان روزهای خوبی را نوید نمی‌دهد اما با دادن آگهی‌های تبلیغاتی دامنه‌دار و بلندمدت به برخی رسانه‌های خاص همچنان منافع سهامداران را نادیده می‌گیرند.

دادن آگهی دنباله‌دار به برخی رسانه‌ها شاید این تصور نادقیق را در ذهن بینندگان ایجاد كند كه كارخانه یادشده اگر در شرایط مناسبی نبود آگهی نمی‌داد و به این ترتیب اغوا شدند. سریال دادن آگهی‌های عجیب در یك مجموعه خاص از یك رسانه از سوی مدیران میانی فولاد مباركه بدون اطلاع مدیران ارشد نیز یك گمانه‌زنی است كه انجام می‌شود. آیا این رفتار اخلاقی است؟ آیا این كار را می‌توان اقتصادی دانست؟ پاسخ‌ها چندان مثبت نیست.

شركت مشاوره سرمایه‌گذاری ایده مفید گزارشی درباره وضع فولادمباركه در سال ۹۴ انتشار داده است كه می‌خوانید:

گزارش عملكرد بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی كشور یعنی فولاد مباركه اصفهان، نشان می‌دهد فروش و در نیتجه سود این شركت افت قابل ملاحظه‌ای نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. تداوم ركود داخلی خصوصا در بخش ساختمان، تقاضا برای محصولات فولادی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده بطوریكه مقادیر فروش و همزمان نرخ‌های فروش افت محسوسی داشته‌اند. با وجود كاهش بهای سنگ آهن و قراضه، افت قیمت و مقدار فروش به اندازه‌ای بوده كه این كاهش نتوانسته جلوی افت حاشیه سود ناخالص شركت را بگیرد. انتظار می‌رود با ادامه این روند سودآوری شركت تحت فشار قرار گیرد.

افزایش صادرات

با وجود پایین‌تر بودن قیمت فروش در بازار‌های صادراتی، ركود و ضعف تقاضا در بازار‌های داخلی موجب شده فولاد مباركه به افزایش صادرات روی آورد. اعمال تعرفه بازرگانی برای واردات از سوی دولت كه بدلیل حمایت از صنعت فولاد صورت می‌گیرد، موجب شده قیمت‌ها در بازار داخلی بالاتر از بازارهای خارجی باشد.

مباركه سال گذشته هر كیلو از محصولات گرم را در بازار خارجی ۱۲۹۷ تومان بفروش رسانده درحالی كه نرخ فروش داخلی به طور متوسط ۱۷۱۸ تومان بوده است. در دو سال اخیر بطور متوسط نرخ‌های فروش صادراتی حدود ۲۴ درصد پایین‌تر از نرخ‌های فروش داخلی بوده‌اند. با این حال افت قیمت‌های جهانی چه برای محصولات و چه برای بهای مواد اولیه، موجب افت حاشیه سود فروش محصولات در هر یك از بازارهای داخلی و خارجی شده است.

مطابق برآورد كارشناسی در سال ۹۴ سهم صادرات از مقادیر فروش حدود ۲۷ درصد خواهد بود كه بالاترین میزان تاكنون است. اما این موضوع لزوما به معنای بهبود شرایط فولاد مباركه نیست چرا كه فروش داخلی مقرون به صرفه‌تر بوده و حاشیه سود فروش صادراتی تقریبا نزدیك صفر است. با این حال جایگزین نمودن بازار خارجی در صورت ركود تقاضای داخلی با توجه به ركود جهانی بخش فولاد، حاكی از مزیت منطقه‌ای مباركه در نزدیكی به بازار‌های مصرف است.

كاهش نقدینگی

كاهش شدید نقدینگی طی این دوره نیز از نكات قابل توجه این شركت است. در حال حاضر كاهش نقدینگی یكی از مشكلات اساسی فولادسازان خصوصا واحدهای نوردی است. خالص وجه نقد ورودی فولاد مباركه (ناشی از فعالیت‌های عملیاتی) نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش زیادی داشته بطوریكه جریان وجه نقد عملیاتی شركت از ۱۸۴۲ میلیارد تومان در شش ماهه اول سال ۹۳ به ۹۷۶ میلیارد تومان در شش ماه نخست سال جاری رسیده است. علت اصلی كاهش وجه نقد عملیاتی ناشی از كاهش ۷۸۸ میلیارد تومانی سود عملیاتی و تغییر در سرمایه در گردش شركت است (سود عملیاتی طی این دوره با افت ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۶۶ میلیارد تومان كاهش یافته است) . همچنین شرایط نامناسب بازار فروش باعث شده تا پیش دریافت‌های مباركه در نیمه اول امسال نسبت به پایان سال قبل در حدود ۳۲۳ میلیارد تومان (۵۵ درصد) افت داشته باشد.

پیش‌بینی شركت

فولاد مباركه در تازه‌ترین اطلاعیه (حسابرسی نشده) خود سود هر سهم سال ۹۴ را مبلغ ۱۳۷ ریال اعلام كرده كه نسبت به سود واقعی سال قبل (با احتساب تاثیر افزایش سرمایه) افت ۵۷ درصدی را نشان داده و در شش ماهه ۷۴ درصد از سود برآوردی خود را پوشش داده است.

با این حال باید توجه داشت پوشش نسبتا بالای سود در شش ماهه، با احتساب درآمد سرمایه‌گذاری‌ها كل امسال در صورت‌های مالی شش ماهه به وقوع پیوسته است البته این موضوع تازه‌ای به شمار نمی‌رود. براساس رویه سال‌های اخیر، درآمدهای سرمایه‌گذاری (سود تقسیمی سال مالی قبل) و متفرقه فولاد مباركه در گزارش شش ماهه درصد قابل توجهی از پیش بینی شركت برای كل سال را پوشش می‌دهد.

فولاد مباركه مقدار فروش سال جاری را در آخرین برآورد ۵.۶ میلیون تن پیش بینی نموده كه تقریبا ۴.۵ درصد كمتر از مقدار واقعی سال قبل است و در شش ماهه ۴۶ درصد آن را پوشش داده است. آخرین برآورد شركت برای فروش ریالی نیز ۸.۶ هزار میلیارد تومان بوده كه نسبت به فروش محقق شده سال قبل افت ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی سالانه مباركه از متوسط نرخ‌های داخلی برای محصولات گرم، سرد و پوشش‌دار به ترتیب ۱۵۵۲، ۱۹۶۷ و ۲۵۶۸ تومان بوده كه از متوسط قیمت‌های بورس كالا بالاتر است. همانطور كه در بخش‌های قبلی اشاره شد، متوسط هر كیلو از این محصولات در بورس كالا طی این دوره به ترتیب ۱۵۳۸، ۱۸۶۶ و ۲۴۳۵ تومان بوده است.

سود كارشناسی

انتظار می‌رود در ادامه سال جاری ضعف تقاضا و ركود معاملات محصولات فولادی كماكان ادامه یابد. با این سناریو در انتهای سال مقدار فروش مباركه در حدود ۵.۵ میلیون تن خواهد بود كه كمترین سطح چهار سال اخیر است. در شش ماهه نخست سال فروش مباركه در بورس كالا ۳۴ درصد از مدت مشابه سال قبل كمتر است كه در برآورد كارشناسی مد نظر قرار گرفته است.

روند كاهشی قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی نیز از ابتدای سال جاری شدت گرفته است. در پیش بینی سود كارشناسی متوسط قیمت هر كیلو از محصولات گرم به عنوان محصول اصلی در بازار داخلی تقریبا ۱۴۹۴ تومان برآورد شده كه از سال قبل ۱۲ درصد كمتر است. همچنین نرخ فروش محصولات سرد در بورس كالا حدود ۱۸۵۴ تومان و محصولات پوشش‌دار ۲۳۸۹ تومان در نظر گرفته شده كه نسبت به سال قبل ۸ و ۱۱ درصد افت را نشان می‌دهند.

مجموع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و درآمدهای متفرقه نیز تقریبا برابر با آنچه شركت در گزارش شش ماهه اعلام نموده در نظر گرفته شده است.

با درنظر گرفتن اثرات مربوط به كاهش نرخ‌های فروش، كاهش قیمت مواد اولیه و سود حاصل از فروش ۵ درصد از فولاد هرمزگان جنوب، سود كارشناسی هر سهم سال مالی ۹۴ با سرمایه ۷۵ هزار میلیارد ریالی مبلغ ۱۲۶ ریال برآورد می‌شود. خاطر نشن می‌شود كه سود حاصل از فروش ۵ درصد معادل ۷۵۰ میلیون سهم فولاد هرمزگان جنوب برای فولاد مباركه، در حدود ۱۳۷ میلیارد ریال است. این مبلغ در درآمد‌های حاصل از فعالیت‌های غیرعملیاتی ثبت گردیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها