رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 176351

اظهارنظر جالب رئیس فدراسیون سوارکاری درباره هزینه‌های قلیان!

ساعت24-رئیس فدراسیون سوارکاری گفت: متاسفانه یک جوان زیر ۱۸ سال ۵۰ هزار تومان پول قلیان می‌دهد اما مردم می‌گویند سوارکاری ۱۵ هزارتومانی برای قشر لوکس جامعه است.

مسعود خلیلی صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری این فدراسیون با اشاره به همکاری فدراسیون سوارکاری با شرکت اپسان اظهار داشت: هر فدراسیون اهدافی را برای خود متصور است. امروز شاهد آن هستیم که سوارکاری خیلی گسترده شده و پیشرفت کرده است. با توجه به این موضوع و حجم سرمایه‌گذاری مردم نیاز به همکاری با چنین شرکت‌هایی داشتیم.

وی ادامه داد: بیش از 400 باشگاه خصوصی و 15 هزار رأس اسب ورزشی هم اکنون در کشور وجود دارد. یک باشگاه ورزشی نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است و در واقع یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد چند هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. به همین دلیل با این شرکت به تفاهم مشخصی دست پیدا کردیم. یکی از اهداف ما از این همکاری این است که از حمایت‌های مالی و معنوی این شرکت استفاده کنیم.

رئیس فدراسیون سوارکاری گفت: امورات ما روی زمین مانده است که دلیلش این است که ما سازمان گسترده‌ای نیستیم اما سوارکاری کشور بسیار گسترده شده است و یکی دیگر از دلایل همکاری ما با آنها نزدیک شدن با دنیای سوارکاری بود.

خلیلی خاطرنشان کرد: از سال گذشته موضوعات پرش را آغاز کرده‌ایم و تا به حال دو رقابت بین المللی CSI برگزار کردیم و امیدواریم تا آخر شهریور ماه نیز سومین مسابقه را برگزار کنیم و تا سال آینده به مسابقات سه ستاره ارتقا پیدا کنیم، البته بنا داریم جوایز را افزایش بدهیم تا بهترین‌های دنیا به ایران بیایند.

وی افزود: در رشته درساژ کارهای خوبی رخ داده است، با یک برنامه ریزی اصولی اقدامات در حال پیشرفت هستند. در حال مذاکره با یک مربی به‌نام دنیا در رشته درساژ و یک مربی مطرح سوارکاری جهان در رشته پرش هستیم.همان‌طور که می‌دانید تا به حال تیم‌های ملی سوارکاری ایران سرمربی نداشته‌اند. برای انتخاب این دو مربی با فدراسیون جهانی مشورت‌های لازم را انجام داده‌ایم. هدف اصلی ما بازی‌های آسیایی 2016 اندونزی است و ما در حال رایزنی با این دو مربی هستیم و امیدواریم آنها را بتوانیم به ایران بیاوریم.

رئیس فدراسیون سوارکاری تأکید کرد: مسابقات اسب‌دوانی همچنان طبق سنوات گذشته ادامه خواهد داشت بنا داریم این مسابقات را در تهران به صورتی جدی پیگیری و برگزار کنیم و می‌خواهیم با همکاری شهرداری تهران مجموعه سوارکاری نوروزآباد پایتخت را برای برگزاری مسابقات آماده کنیم.

خلیلی با بیان اینکه بر روی 4 نژاد اسب ایرانی حساسیت زیادی دارم، تأکید کرد: اعتقاد دارم که باید 4 نژاد کاسپین، ترکمن، کرد و دره‌شوری ثبت جهانی شوند چرا که این 4 اسب شناسنامه سوارکاری ایران هستند. از حدود یک سال و نیم قبل یک کارگروه کشوری شروع به ثبت این 4 نژاد کرد. نمونه گیری از آنها آغاز شد و به آزمایشگاهی در ایالات متحده ارسال شد. پس از آن در خصوص اسب کاسپین پاسخ آزمایش‌ها به ایران آمد و از کتاب اسب خزر یا همان کاسپین رونمایی و این نژاد ثبت جهانی شد. در مورد اسب ترکمن نیز امیدواریم تا شهریورماه چنین اتفاقی رخ بدهد.

وی یادآور شد: هدف ما از این کار معرفی اسب‌های‌مان است. در خصوص اسب کرد هم مقدمات نگارش کتاب تبارنامه آن آماده است و نتایج آزمایش ژنتیک نیز به ایران رسیده و به زودی کارهای ثبت این اسب انجام می‌شود. در خصوص نژاد دره‌شوری نیز هنوز نتایج آزمایش ژنتیک به ایران نیامده است. پس از این اقدام اخبار موثقی داریم که این اسب‌ها قیمت‌های‌شان چندین برابر شده است. در نظر بگیرید یک روستایی با روشی سنتی حیوانی بسیار ارزشمند را تولید می‌کند و چند صد میلیون تومان به فروش می‌رود. این اتفاق بسیار خوبی برای سوارکاری کشورمان است. البته مخالفانی در این راستا وجود دارند و آنها افرادی هستند که اسب‌های‌شان در تبارنامه به ثبت نرسیده است. قطعاً ارزش اسب با این شرایط افزایش پیدا نمی‌کند و به خاطر همین آنها مخالف هستند. اما ما نگاهی ملی به موضوع اسب داریم.

رئیس فدراسیون سوارکاری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه این سرمربیان خارجی در چه رده‌هایی فعالیت می‌کنند، گفت: آنها در رده‌های جوانان الف و ب و بزرگسالان الف و ب فعالیت خواهند داشت. مدت زیادی است به فکر جذب مربیان هستیم و امیدواریم طی ماه‌های آینده این امر محقق شود.

خلیلی همچنین در خصوص تیم ملی بانوان نیز گفت: سوارکاری در رشته‌های پرش و درساژ به گونه‌ای است که آقایان و بانوان می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند. بانوان ما نیز تمایلی به این کار ندارند که تیم ملی جداگانه‌ای تشکیل شود این سوارکاری تنها ورزشی است که زن و مرد می‌توانند با هم رقابت کنند. قطعاً بانوان ما کار دشواری خواهند داشت اما تمایلی به این جداسازی ندارند. اگر ورزشکاران ما بتوانند در آسیا مقام بیاورند و در دنیا نیز صاحب مقام خواهند شد چرا که کشورهای حاشیه خلیج فارس سرمایه گذاری هنگفتی در زمینه اسب کرده‌اند.

وی در خصوص موضوع واردات اسب به کشور نیز تصریح کرد: با همکاری وزارت کشاورزی کارگروهی 7 نفره را راه اندازی کردیم سه نماینده از وزارتخانه، سه نماینده از فدراسیون و یک فرد به عنوان نماینده مالکین اسب‌ها در این کارگروه حضور دارند. آیین نامه واردات اسب را تا به حال دو بار اصلاح کردیم حاصل آن این بوده است که واردات اسب امروز در شرایط بسیار دشواری قرار دارد و در حالت خاصی اسب می‌تواند وارد کشور شود. همین موضوع هدف اصلی ما است و نمی‌خواهیم اسب‌هایی با نژادهای مختلف که حاصلی برای سوارکاری کشور ندارند وارد ایران شوند.

رئیس فدراسیون سوارکاری در ادامه صحبت‌های خود از برگزاری یک رقابت جالب در کشور خبر داد و تأکید کرد: در پایان رقابت های قهرمانی کشور که مهرماه خواهد بود، مسابقات پرش تک مانع را برگزار خواهیم کرد و امیدوارم ورزشکاری از کشورمان بتواند از مانع دو متری پرش کند. این رقابت بسیار هیجان انگیز است و در این رشته رکورد دنیا دو متر و 40 سانتی‌متر است این رقابت برای ورزشکاران داخلی است که هیجان زیادی هم خواهد داشت.

خلیلی در خصوص شرایط پیست سوارکاری نوروزآباد خاطرنشان کرد: امروز با وزیر ورزش و جوانان جلسه‌ای در راستای امضای یک قرارداد به صورت بی یو تی داریم اسب حیوا نبسیار گرانی است و قطعا مالکان اسب آنها را به زمین‌های غیراستاندارد نمی‌آورند البته مجموعه نوروز آباد باید اصلاحاتی اساسی در آن انجام بگیرد و شاید برای دوستان ما در شرکت توسعه که دیدی حرفه‌ای و فنی به موضوع سوارکاری ندارند این موضوع اهمیت نداشته باشد. مانش‌ها باید اصلاح شوند و این موضوع بسیار هزینه بردار است. اما امیدواریم بتوانیم این مجموعه را در اختیار بگیریم و اصلاحاتی در آن انجام بدهیم در حال حاضر نیز دو نفر به صورت شخصی در حال این کار هستند.

وی در مورد پیست سوارکاری گنبد عنوان کرد: در گنبد ما مستأجر هستیم و به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی اجاره می‌دهیم. سال قبل رقمی در حدود 700 میلیون تومان برای آنجا هزینه پرداخت شده است. کمترین حق و کمترین توقع ما باید این باشد که این هزینه‌های پرداختی و این اجاره بها در همان مجموعه هزینه شود. این کمترین خواسته ما از شرکت توسعه است. اما اگر به آنجا بروید چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنید. تا به امروز مبالغی که پرداخت شده است صرف هزینه های عمرانی در این مجموعه نشده و این موضوع ما را عذاب می‌دهد باید به مجموعه گنبد رسیدگی شود. امیدوارم با شرکت توسعه به توافقی برسیم و این کار را انجام بدهیم.

رئیس فدراسیون سوارکاری یادآور شد: متن قانون می‌گوید نرم افزار در اختیار فدراسیون است و سخت افزار در اختیار شرکت توسعه قطعا هدف قانون این نبوده است که شرکت از فدراسیون ها اجاره بگیرد و در روح قانون چنین چیزی نیست که از ما فقط اجاره بگیرند و بروند. مدیرعامل شرکت توسعه گفته است سالانه 8 میلیارد خرج ورزشگاه آزادی است. قطعا مجموع‌های سوارکاری نیز به هزینه سالانه نیاز دارند و باید آنها را ترمیم کرد. ما نمی‌گوییم 8 میلیارد چون این مجموعه‌ها هزینه دارند.

خلیلی در خصوص همگانی کردن سوارکاری گفت: هیچ موقع نمی‌گوییم سوارکاری را همگانی نمی‌کنیم. این را هم نمی‌گوییم که سوارکاری یک رشته لوکس است این را هم نمی‌گوییم فقط یک قشر خاص می‌توانند سوارکاری کنند. چندی پیش رئیس فدراسیون جهانی سوارکاری در دیدار با گودرزی وزیر ورزش و جوانان گفته بود اینکه می‌گویند سوارکاری برای یک قشر خاص و لوکس جامعه است برای ما مشکل آفرین شده و باعث ایجاد صدماتی به این ورزش شده است این حرف بدان معناست که در تمام دنیا چنین موضوعی وجود دارد. ما می‌گوییم مردم سطح متوسط اجتماع هم می‌توانند سوارکاری کنند.

وی یادآور شد: امروز بچه‌های مردم به فرحزاد می‌روند و بدون اینکه از آنها سوال کنند چند سال‌شان است به یک بچه زیر 18 سال قلیان با قیمت 50 هزار تومان می‌دهند اما در ایران شما می‌توانید با 15 هزار تومان سوارکاری کنید. خیلی جالب است بعد می‌گویند سوارکاری رشته گرانی است 15 هزار تومان سوارکاری گران است اما 50 هزار تومان قلیان ارزان! ورزش حرفه‌ای گران است و ما منکر این موضوع نیستیم. در تهران باشگاه‌های ما "له له" می‌زنند که مردم برای‌آموزش پیش‌شان بروند. بالاترین قیمت برای یک جلسه سوارکاری در تهران 40 هزار تومان است اما قیمت قلیان 50 هزار تومان است. ما وظیفه ترویج ورزش سوارکاری را داریم.

رئیس فدراسیون سوارکاری در خصوص موضوع قرنطینه اسب گفت: طی چند مورد اسب‌های ما به خارج از کشور رفته‌ان دو این موضوع از بن بست خارج شده است. اسب‌های ما به قطر می‌روند و پس از 17،18 روز می‌توانند به کشورهای مختلف دنیا سفر کنند. اما اینکه خارجی‌ها می‌توانند اسب‌های‌شان را به ایران بیاورند یا خیر باید انگیزه خاصی وجود داشته باشد یک فرد سوارکار اسب چند صد میلیون دلاری خودش را برای مسابقاتی که جوایزش کم باشد نمی‌آورد. این جوایزی که ما می‌دهیم هزینه حمل و نقل آنها نیز نیست و اصلا برای‌شان مقرون به صرفه نیست که چنین اسب‌هایی را به ایران بیاورند. باید جوایز ما افزایش پیدا کنند تا آنها نیز به ایران بیایند. یک مثال بزنم. ما برای هر اسبی که به قطر بردیم رقمی در حدود 50 میلیون تومان هزینه کردیم که این گواه از هزینه بالای حمل و نقل اسب را دارد.

در ادامه این نشست خبری، جامه‌بزرگ مدیرعامل شرکت اپسان در خصوص همکاری این شرکت با فدراسیون سوارکاری گفت: ما یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ فناب هستیم و از سال 91 تمرکز ویژه‌ای در خدمات ارزش افزوده ورزشی داشتیم. کار ما با فوتبال شروع شد و این همکاری ادامه خواهد داشت. همچنین همکاری‌هایی با فدراسیون های تکواندو و کشتی نیز در زمینه خدمات ورزشی داریم.

وی ادامه داد: ما در این همکاری به دنبال مشارکت طولانی مدت با یک ساختار بلند مدت هستیم. هدفمان این است به جای اینکه تزریق‌های مالی کوتاه مدتی داشته باشیم یک ساختار بلندمدت را پایه ریزی کنیم. فعالیت‌های ما در سه محور خواهد بود که این سه محور شامل تولید محتوا برای عام مردم، ترویج ظرفیت‌های بالای سوارکاری و توانمندی اقتصادی فدراسیون و باشگاه‌های سوارکاری است. قرارداد ما سه ساله است و امیدواریم این همکاری ادامه داشته باشد.

جامه بزرگ در بخش پایانی صحبت‌های خود اشاره به موضوع سوارکاری محیط بانان و اظهارات معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در این باره گفت: کمپین سوارکاری محیط‌بانان به زودی راه اندازی می‌شود در این کمپین هزینه‌های تأمین اسب و آموزش محیط بانان برای سوارکاری تأمین خواهد شد.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها