رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 176833

ریزگردها باعث ناباروری میشوند

ساعت 24- اولین دانش‌آموخته‌ دکتری تخصصی پژوهشی مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی روانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: پدیده گرد و غبار و ریزگردها تاثیر مشخصی بر ناباروری‌ها در ایلام داشته است.

اشرف دیرکوندمقدم با ارائه گزارشی از نحوه‌ به انجام رساندن رساله دکترای خود با عنوان«کیفیت زندگی دوران یائسگی در زنان نابارور، طراحی و روان‌سنجی یک ابزار» اظهار کرد: حدود 10 تا 15 درصد از زوجین جهان ناباروری دارند که بر اساس برخی از تعاریف، ناباروری برای زوجینی لحاظ می‌شود که یک سال از زندگی متاهلی آنها گذشته است و فرزند ندارند.

وی با بیان اینکه در یک تحقیق متاآنالیز مشخص شد که 13 درصد جمعیت ایران نابارور هستند، افزود: بر اساس پژوهش انجام شده در رساله دکتری مشخص شد که 11 درصد از جمعیت استان ایلام نابارور هستند.

رییس سابق دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: از آنجا که در استان ایلام مرکز درمان ناباروری وجود ندارد و گویای نازایی در جامعه ما نیست لذا بدون شک آمار ناباروری بیش از این خواهد بود.

دیرکوندمقدم با اشاره به اینکه آلودگی هوا بصورت گردو غبار می‌تواند روی ناباروری مردان تاثیر داشته باشد، تصریح کرد: گرد و غبار و پدیده ریزگردها در ایلام تاثیر خود را در ناباروری به ویژه در بین مردان گذاشته است و در کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان آلودگی‌ها و آلاینده‌های صنعتی باعث ناباروری با عامل مردانه شده است.

این پژوهشگر برتر سال‌های 91 تا 94 دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: در مجموع 50 درصد عامل ناباروری مربوط به مردان است که شرایط فرهنگی درمان این مساله را سخت کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه در رساله دکتری اینجانب که اخیرا دفاع شد به مسایل فرهنگی، مذهبی و اجتماعی جامعه در جریان ناباروری اشاره شده است، گفت: یک سوم از دوران زندگی یک زن در دوران یائسگی است که می‌تواند تاثیرات مهمی بر این قشر از جامعه داشته باشد.

دیرکوند مقدم در پایان با تاکید بر اینکه مردان نیمی از عامل ناباروری هستند، اضافه کرد: پایان‌نامه من با موضوع‌ «کیفیت زندگی دوران یائسگی در زنان نابارور، طراحی و روان‌سنجی یک ابزار» با حضور اساتید برجسته علمی استان و کشور مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، این پایان‌نامه توسط دکتر «علی دل‌پیشه» رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام راهنمایی شده و مشاوره علمی آن علی منتظری - رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی است.

مشاور آماری پایان‌نامه «کیفیت زندگی دوران یائسگی در زنان، طراحی و روانسنجی یک ابزار» دکتر «کوروش سایه‌میری» از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایلام بود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها