رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 183576

قالیباف: دولت مسئول درآمدهای پایدار شهرداری هاست

ساعت 24- شهردار تهران با بیان اینکه گاهی حرف‌ها به گونه‌ای گفته می‌شود که جای متهم و شاکی عوض می‌شود، گفت: قانون وظیفه تامین درآمد پایدار شهرداری‌ها را بر عهده دولت گذاشته است.

محمدباقر قالیباف
محمدباقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در آیین بهره برداری از ایستگاه مترو سهرودی واقع در خط سه ضمن تقدیر از تلاش‌های مهندسان، مدیران، زحمکشان و کارگران در زمینه توسعه خطوط و ایستگاه های مترو عنوان داشت: در ایستگاه مترو سهروردی 14هزار متر بنا در عمق 30 متری زمین با این شرایط سخت احداث شده است. این در حالی است که در جریان ساخت ایستگاه ها سختی‌ها و مشقت‌های زیادی صورت می‌گیرد و بدون شک این زحمات در پیشگاه خدا محفوظ است.

وی افزود: قطعا مردم ما که در این ریل سوار مترو شده و در عمق زمین از تاریکی‌های تونل‌ها عبور می‌کنند، می‌دانند که این نتیجه زحمات و سرپنجه‌های تلاش و تدبیر در حوزه طراحی، برنامه ریزی، اقدامات فنی و قدرت بدنی کارگران و زحمتکشان است.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به توسعه خطوط شش و هفت مترو تهران تاکید کرد: قطعا احداث این خطوط مسیرهایی را می‌بندند و ضمن مسدود کردن بعضی خیابان‌ها، مشکلات شبانه روزی را برای ساکنان محل‌ها ایجاد می‌کند که از این بابت از همه مردم عذرخواهی می‌کنم اما صبر مردم در چنین سختی‌هایی، به رفاه بیشتر شهروندان کمک می‌کند. ما هم تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های عمرانی و خصوصا پروژه‌های مترو را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم تا مزاحمت کمتری برای مردم ایجاد شود.

قالیباف تصریح کرد: ما در مدیریت شهری تمام مسئولیت این کار را پذیرفتیم و در کنار آن همه سختی ها و مشکلات موجود نیز متعلق به ما است؛ اگر مواردی در زمینه مشکلات موجود گفته می شود، برای این است که موضوع روشن باشد اما چه به ما پول بدهند و چه پول ندهند، وظیفه داریم کار خود را انجام دهیم و در این زمینه لطف خداوند نیز همیشه شامل حال ما بوده است.

وی به روند توسعه مترو در شهر تهران اشاره کرد و گفت: با همه این سختی‌ها و مشکلات و با وجود رکود اقتصادی، تنها در زمینه ساخت خطوط مترو بیش از 20 هزار نفر به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند و در زمینه تامین مصالح، تجهیزات، طراحی، کنترل و نظارت فنی و اجرا کار می‌کنند. بگذریم که بعضا گفته می‌شود پروژه به این بزرگی همچون تونل نیایش و پل صدر انجام می‌شود اما چهار برگ مطالعه هم ندارد! به قول یکی از عزیزان این از کرامات ما است که بدون چهار برگ مطالعه توانستیم در زمین آبرفتی، تونل نیایش را با حفاری به صورت دستی با دهانه 34 متر انجام دهیم اما گاهی باید یک چیزی گفته شود.

شهردار تهران افزود: همه مردم و مهندسان می‌دانند که کار کردن این20 هزار نفر در مترو نیازمند چه تلاش‌ها و برنامه ریزی هایی در حوزه های فنی، اجرایی، مدیریتی، اجتماعی و در زمینه احداث است و مشکلات خاص خودش را دارد اما ما توفیق داریم که این کار را انجام می دهیم و لطف خدا هم شامل حال ما شده است.

قالیباف متروی تهران را جزو پروژه های کم نظیر کشور توصیف کرد و عنوان داشت: بارها عنوان کردم ای‌کاش اینقدر که در حوزه مسایل شهری و شهرسازی بحث می‌شود، به جای خودش مهم است به این مسایل می‌پرداختیم که اگر مترو و این کارهای زیر ساختی شهر نبود و پرداخت وام‌ها برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده صورت نمی گرفت، آیا امکان حرکت در این شهر وجود داشت؟ این در حالی است که روزانه بیش از 1100 دستگاه خودروی جدید به این شهر اضافه می‌شود و از شهرهای اطراف هم به تهران مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: همه عدد و رقم ها نشان می‌دهد رشد جمعیت شهر تهران رو به کاهش بوده است اما بر اساس آمار جمعیتی ارایه شده از سوی مرکز آمار، شهرهای اقماری اطراف تهران به صورت بی رویه با رشد بسیار بالایی در مهاجرت و رشد جمعیت روبرو هستند. در این شرایط شاهد هستیم که روزانه بیش از سه میلیون نفر بین تهران و حاشیه تهران رفت و آمد می‌کنند به نحوی که اطراف تهران خوابگاه‌های آنهاست و شهر تهران به محل کسب درآمد و مسایل اجتماعی و فرهنگی آن‌ها تبدیل شده است.

شهردار تهران خاطرنشان ساخت: گاهی حرف‌ها به گونه‌ای گفته می‌شود که جای متهم و شاکی عوض می‌شود اما باید این مساله را مقداری شفاف و روشن بیان کنیم. ما در شهرداری تهران و مجموعه مدیریت شهری خداوند را شاکریم که اگر بخشی از درآمدهای ما درآمدهای ناپایدار و بخشی نیز درآمدهای پایدار هستند، اما بیش از 70 درصد این درآمدها صرف هزینه زیر ساخت‌های شهر می‌شود.

قالیباف افزود: ما این را قبول داریم که امروز حدود 55 درصد درآمدهای ما ناپایدار هستند و حدود 45 درصد را نیز درآمد پایدار تشکیل می‌دهد اما مساله مهم‌تر این است که به این سوال پاسخ دهیم که مسئول درآمدهای پایدار شهرداری‌ها چه کسی است؟ مگر مرتب نمی‌گوییم بخش عمده ای از درآمدهای شهرداری‌ها ناپایدار است و همه شهرداری‌های کشور شامل بیش از 1300 شهر درآمد ناپایدار دارند؟ در این شرایط چه کسی مسئول تامین درآمدهای پایدار است؟

وی با تاکید بر اینکه قانون وظیفه تامین درآمد پایدار شهرداری ها را بر عهده دولت گذاشته است، عنوان داشت: قانون از سال 62 در تبصره 52 دولت را مکلف کرده است که ظرف شش ماه لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها را به مجلس شورای اسلامی ارایه دهد اما هر دولتی که آمده ، این کار را انجام نداده است؛ هم اکنون نیز در سال آخر این دولت هستیم و مهم ترین موضوع هم آن است که درآمد شهرداری ها ناپایدار است اما چه کسی باید این لایحه درآمد های پایدار شهرداری را ارایه کند؟ اگر در سال اول دولت بود می‌گفتند این را تهیه می‌کنیم، اما دولت تمام شد؛ دولت‌های قبل هم همین را می‌گفتند. بنابراین اول این موضوع باید روشن شده و جای متهم و شاکی مشخص شود.

شهردار تهران عنوان داشت: ما به عنوان شهرداری‌ها شاکی این موضوع هستیم که چرا دولت‌ها لایحه درآمد پایدار را ارایه نمی‌کنند و حتی چرا آن بخش از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را در تجمیع ارزش افزوده از شهرداری‌ها گرفتند، متمرکز کردند و به خزانه عمومی بردند؟

قالیباف در ادامه به موضوع سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: در ابتدا گفتند 50 درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده را به شهرداری ها می دهیم و 50 درصد به دولت تعلق می گیرد. در ابتدا نیز مالیات بر ارزش افزوده با سه درصد شروع شد که از این رقم یک و نیم درصد سهم شهرداری ها بود. اکنون درآمد از محل مالیات بر ارزش افزوده به 9 درصد رسیده است و قرار بود سهم شهرداری ها 50 درصد این رقم برابر با 4.5 درصد باشد اما امروز سهم شهرداری ها چقدر است؟ حتی در برنامه ششم تصمیم گرفتند که همین رقم را هم به شهرداری ها ندهند بلکه آن را متمرکز کرده و شهرداری ها را دولتی کنند و به بودجه دولتی ببرند.

وی تاکید کرد: ما باید نگاهی به تجربه دنیا داشته باشیم و ببینیم بقیه دنیا مدیریت شهری را چگونه اداره کرده و درآمد آن را از کجا تامین می‌کنند؟ همچنین دولت‌ها برای شهرداری‌ها به عنوان دولت‌های محلی، چه قوانین و مقرراتی را وضع می‌کنند؟ این زیبنده کشور ما نیست که بعد از این همه سال تجربه و بعد از بیش از یک قرن از شکل گیری شهرداری ها به شکل نوین، هنوز اندر خم ابتدایی ترین موضوعات در چگونگی مسایل شهری باشیم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به حادثه شهران، با تاکید بر اینکه این حادثه ممکن است در هر کجای دیگر اتفاق بیفتد، عنوان داشت: ایجاد کانال تاسیسات شهری قانون دارد اما چرا این قانون اجرا نمی‌شود و شاهد این نابسامانی‌ها در حوزه مسایل زیر ساختی هستیم؟ به جای اینکه بگویند چرا شهر به این بزرگی کانال تاسیسات ندارد، حرف‌های دیگر زده می‌شود که به نوعی منحرف کردن افکار عمومی در برخی اقدامات است. این حرف ها به جای پاسخگویی نسبت به بعضی کارهایی است که انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ما مدیران حق نداریم در موضع اپوزوسیون حرف بزنیم، عنوان داشت: ما مسئول هستیم در حوز کاری خود به مردم پاسخگو باشیم. همانطور که ما در شهرداری تهران به مردم قول دادیم که هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح کنیم و این کار را انجام دادیم. در این میان مردم از ما نمی‌پذیرند که دولت پول داده است یا نه! ما متعهد شدیم که این کار را انجام دهیم و انجام دادیم؛ اینگونه باید مدیریت و کار کرد.

قالیباف در ادامه سخنان خود ابراز داشت: مردم ما امروز همه مدیران در هر سازمان و ساختاری را مجموعه مدیریت یکپارچه می دادند و خیلی به دنبال تفکیک بین شهرداری و دولت نیستند.ما همه در سایه یک نظام اسلامی هستیم و باید دست به دست هم دهیم که کار مردم را پیش برده و مسایل آن ها را حل و فضل کنیم. این کار هم باید با همدلی صورت گیرد.

شهردار تهران افزود: اگر اینجا بر خودمان فرض می دانیم که در حوزه درآمدهای پایدار این توضیح را ارایه کنیم، به دلیل آن است که ما هم از اینکه درآمد شهرداری ها پایدار نیست، نالان هستیم اما چه کسی باید این لایحه را قانون کند؟ ما که حق قانونگذاری و دادن لایحه را نداریم اما در این میان دولت مکلف است که این لایحه را ارایه کند و این خواسته همه ما است.

به گزارش شهرنوشت وی در ادامه تصریح کرد: این چه رسمی است که هر روز به جای توضیح کار خود، به زبان های مختلف این مسایل را را مطرح کنیم و ذهن مردم را نسبت به موضوعات مشوش کرده و آنها را نگران کنیم؟ در این میان به مردم در شهر تهران عرض می کنم که با همه سختی‌ها، مصمم هستیم کارها را خصوصا در حوزه زیرساختی و با توجه به مسایل اجتماعی و فرهنگی پیش ببریم.

قالیباف در بخش پایانی سخنان خود مهم ترین چالش شهر تهران را آلودگی هوا دانست و گفت: همه ما می دانیم که منبع تولید آلاینده ها در تهران خودروها هستند. این موضوع به معنی لزوم توسعه حمل و نقل عمومی و محدودیت ایجاد کردن برای استفاده از خودروی شخصی بعد از توسعه حمل و نقل عمومی است نه اینکه یک شبه تصمیم بگیریم طرح زوج و فرد را اجرایی کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: من خودم جزو مخالفان این طرح هستم که به محض آلوده شدن هوا در زمان وارونگی، یک دفعه بگوییم طرح زوج و فرد اجرایی شود! راه حل این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است با تاکید بر توسعه خطوط اتوبوس و مترو و ساماندهی خطوط تاکسی‌ها. پس از این اقدام طبیعتا باید برای استفاده از خودروها محدودیت ایجاد کرد، آن هم در زمانی که حمل و نقل عمومی تضمین شدهای برای مردم فراهم کرده باشیم.

وی در ادامه با اشاره به هزار متر حفاری در هفته در خطوط شش و هفت مترو تهران عنوان داشت: کارگران و مهندسانی که در این زمینه زحمت می کشند، به جز اینکه رفاه مردم را تامین می‌کنند، جان مردم را هم نجات داده و از کاهش عمر مردم جلوگیری می‌کنند. این کار آن‌ها به صورت مستقیم در سلامت مردم نقش دارد و اجر و ثواب آن نصیبشان خواهد شد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها