رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 183692

آخرین پیگیری های حادثه منا

ساعت24-رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد عربستان هیچ پولی به خانواده هیچ زائری -چه ایرانی و چه خارجی- بابت حادثه منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام نداده است.

اوحدی
سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور درباره پیگیری شهادت 465 زائر ایرانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری توضیح داد.

در ادامه مشروح سخنان او را می خوانید.

چرا به وضعیت خانواده شهدای منا رسیدگی نشده؟
اطلاق واژه شهید بر عزیزانی که در منا از دست رفتند، کار بسیار ارزشمندی بود. با مدیرعامل شرکت بیمه ایران تفاهم شد که موضوع انحصار ورثه شهدای منا فعلا با تعهد سازمان حج و زیارت، انجام نشود و ما به تفاوت بیمه را بپردازند. بیش از 90 درصد خانواده ها، بیمه شهید خود را گرفتند که حق شان بوده. برخی از خدمات بنیاد شهید هم سال گذشته در اسفندماه تفاهم شد. بودجه بنیاد شهید در اسفندماه بسته شده بود. قرار شد شهدای منا به عنوان شهید تلقی شوند و خانواده معظم شهدا تحت پوشش بنیاد شهید قرار گیرند و خدمات فرهنگی، دانشگاه و تحصیل و بیمه درمان به آنها ارائه شده. در گنبد، هفته گذشته سفر کردم و متوجه شدم برخی از مراکز درمانی می گویند باید بیمه پایه داشته باشند و بعد از آن، از خدمات تکمیلی استفاده کنند. چنین چیزی مطلقا صحت ندارد. مدیران کل به صورت جدی پیگیری کنند. هزینه بیمه خانواده شهدا کاملا پرداخت شده و وظیفه مراکز درمانی این است که بدون کمترین هزینه خدمات درمانی ارائه کنند.


درباره کمیته حقیقت یاب چه اقدامی شد؟
کارهای خوبی انجام شده. جلسات مستمری را دادستان کل کشور، وزارت خارجه، وکلای مختلف و قوه قضاییه داشتند. یک طرفه کمیته حقیقت یاب، عربستان است. باید امکانات و فیلمهای آنها را ببینیم ولی اصلا امکان دسترسی ما به این امکانات فراهم نیست. سازمان حج و زیارت این امکان را فراهم کرده تا پشتیبانی از وظیفه وزارت خارجه انجام شود. مقام معظم رهبری فرمودند فاجعه منا نباید فراموش شود. نکته دوم فرموده ایشان پیگیری حقوقی فاجعه با مسئولیت وزارت خارجه است. امیدوارم با پیگیری ها رفتار کشور عربستان تغییر کند و پاسخگو باشد.


چند کشور زائر شهید در منا داشتند؟
حدود 24 کشور جان باخته در این حادثه داشتند. پیگیری حقوقی شهدای منا که مظلومانه در لباس احرام و روز عید قربان شهید شدند، انجام می شود. آیه صریح قرآن می گوید مهمانان خدا عزت دارد و دولت میزبان وظیفه تامین امنیت زائران را دارد. اخیرا از طرف کشور فرانسه پیگیری های خوبی انجام شده. هیاتی از سوی وزارت خارجه به فرانسه اعزام می شوند. وزارت خارجه ما برای پیگیری برخی مسایل به عنوان کشور واسط به فرانسه می روند تا زمینه را پیگیری حقوقی فراهم کنند.

عربستان این را قبول کرده؟
خیر، آنها حتی حقوق شرعی شهدای منا را به هیچ کشوری ندادند.


ولی عربستان می گوید دیه کشته شدگان حادثه سقوط جرثقیل را پرداخته اند؟
نه متاسفانه. آنها به جای پذیرفتن مسئولیت حوادث و پرداخت حقوق شرعی شهدا، دست به کارهای تبلیغاتی می زند. ادعا کردند این دیه را داده اند ولی به هیچ کشوری به هیچ خانواده ای در دو حادثه سقوط جرثقیل و حادثه منا تاکنون ریالی نداده اند و همه چیز در حد ادعا بوده. این موضوع چیزی از پیگیری های ما نمی کاهد. توصیه ما به عربستان این است که مسئولیت امنیت زائران را بپذیرد. کشورها دلشان از رفتار سعودی خون است.


شما قبلا گفتید تمام رایزنی های لازم با سعودی درباره حج امسال شده و آنها اجازه حج نمی دهند. اتفاق دیگری با مسئولان عربستان افتاده؟
ما در هفته حج هستیم. اعتقاد ما این است که حج واجب شرعی است. وظیفه ما تلاش برای تحقق احکام شرعی بود. این حق را خداوند برای مردم قرار داده است. مردم 15 سال در نوبت حج بوده اند. نباید از سلب این حق شرعی عبور کنیم. دولت عربستان وظیفه ایجاد تسهیلات برای زائران بیت الله الحرام است. در دور اول و دوم مذاکرات مشهود بود عربستان اراده ای برای پذیرش زائران ما ندارد. عدم انسجام بین وزارت کشور و حج و خارجه عربستان وجود دارد. ما درباره امنیت جانی زائران حرف می زدیم. همه می گفتند امنیت واژه سیاسی است و نمی توانیم هیچ جمله ای در تفاهم نامه قید کنیم. درباره عزت و کرامت زائر می گفتیم به چه حقی شما چمدان زائر زن ایران را مرد شما تفتیش می کند؟ حاضر نبودند هیچ بندی را در قرارداد بنویسند. اجازه کنسولگری نمی دادند. پیگیری حقوق زائرانی که مشکل پیدا می کردند چه می شد؟ وزیر حج عربستان می گفت من وزیر خارجه نیستم. الان هم گفته اند ایرانی ها را دعوت کردیم خودشان نیامدند. تا این لحظه قرارداد حافظ منافع سوئیس توسط عربستان امضا نشده. وزارت خارجه ما پیشنهاد مشخصی را درباره خدمات کنسولی دادند ولی عربستان حاضر به تمکین نشدند.


برخی زائران ممکن است از کشور ثالث به سفر حج بروند؟
برخی شماره موبایل و تلفن داده اند که اینها تبلیغات غیر واقع است. هیچ راهی برای شهروند ایرانی وجود ندارد. برنامه نرم افزار عربستان طوری تنظیم شده که کد هر کشور در آن قید شده و پاسپورت هر کشوری باید از همان کشور ویزا بگیرد. امکان ندارد شهروند ایرانی از کشور دیگری اجازه سفر حج بگیرد. دو سال پیش 700 زائر ما از طریق کنسولگری عربستان در مشهد فریب خوردند. 2 پرواز در فرودگاه جده نشست و امکان ورودشان به جده فراهم نشد و برگشتند. خود کنسولگری ویزا داده بودند ولی ویزاها معتبر نبود. صرفا عده ای از احساسات پاک مردم سواستفاده می کنند.


پیش بینی شما درباره حج سال آینده چیست؟
ما به دبیرکل سازمان همکاریهای اسلامی مکاتبه کردیم. این سازمان سهمیه حج را مشخص می کند. دبیرکل با بنده تماس گرفت و خواست مشکل را حل کند. تلاشهای ایشان به جایی نرسید. امیدواریم با پیگیری های سفیر ما در این سازمان، شاهد تغییر رفتار عربستان باشیم. قطعا این سازمان حق زائران امسال را برای سال آینده در نظر می گیرند.


ایرانیهایی که دارای دو پاسپورت هستند، برای تامین امنیت خود در سفر حج چه می کنند؟
وقتی در کشوری امنیت برای اتباع کشور دیگر تامین نشود، وزارت خارجه توصیه می کند سفر نکنید. ایرانیهایی که دارای پاسپورت یا اقامت دائم کشورهای دیگر هستند، از طریق شرکتهای خاصی که مجوز ثبت نام این افراد را دارند می توانند ثبت نام کنند ولی هیچ تضمینی برای امنیت و خدمات آنها فراهم نیست. توصیه می کنیم به صورت جدی این مسئله را مورد ملاحظه قرار دهند.


عربستان سهمیه ایران را در کشورهای دیگر توزیع می کند؟
عربستان نمی تواند ظرفیت ایران را به کشور دیگری بدهد. قطعا اگر این کار را کرد، مطالبات ما در سال بعد وجود دارد. قطعا در سال آینده باید سهمیه امسال را هم لحاظ کنند. زائران ما مستطیع بودند و باید عربستان پاسخگوی مسایل شرعی باشد. امیدواریم سال آینده شاهد تغییر رفتار عربستان باشیم.


ممکن است تعدادی ایرانی را عربستان به صورت صوری به حج ببردو پرستیژی را به نمایش بگذارند. شما پاسخی در این باره دارید؟
باید قراردادهای مسکن، ویزا، تشریفات و همه چیز در ویزاها مشخص باشد. عربستان هیچ شرایطی را ندارد که دست به این کار بزند.


برای پیاده روی اربعین تاکنون چند نفر ثبت نام کردند؟
از دو روز پیش ثبت نام در سامانه سماح شروع شده. استقبال خوبی شده و بیش از 21 هزار زائر ثبت نام کرده اند. سعی کردیم مشکلات سه ساله اخیر را در اربعین پیش بینی کنیم. تامین ارز زائر را در نظر داشتیم. همه قابلیتها امسال لحاظ شده. زائران می توانند به سامانه وارد شوند. اطلاعات اولیه را بدون پرداخت مبلغی وارد کنند. مرز و تاریخ خروج را مشخص کنند. سامانه متصل به سامانه تردد جمهوری اسلامی ایران است، سامانه هوشمند است و وضعیت ترافیکی مشخص می شود و تاریخ ها را تعیین می کند. بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور، تنها راه حضور در پیاده روی اربعین، ثبت نام در سامانه سماح است. امسال بیمه الزامی است. درگاهی با بانکهای ملت، ملی و سپه در نظر گرفته شده و وجوه بیمه و ویزا به صورت الکترونیک در همین سامانه اخذ می شود. همین هفته نرخ ها مشخص می شود. اول شهریور در 4 کنسولگری تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز فعال می شوند. از اول محرم در 20 شهر دیگر کنسولگری عراق فعال می شود.


ثبت نام سقف دارد؟
نه، سامانه تا 15 صفر باز است. محدودیت ندارد. طبق استقبال مردم 2.5 میلیون زائر را پیش بینی کرده ایم. کار بزرگی انجام شده و پایانه شلمچه امسال به بهره برداری می رسد. گروه ها در این سامانه 5تا 40 نفره است ولی افراد فردی هم می توانند وارد شوند. سامانه هر 5 نفر را هوشمندانه یک گروه می کند. ارتباط پیامکی برقرار می شود و اطلاع رسانی مستمر انجام خواهد شد.


درباره عمره کاری کردید؟
تکلیف عمره مشخص شده. بر اساس مصوبه هیات دولت، سفر عمره منوط به محاکمه دو پلیس فاسد و مجرم است. ما پیگیری کردیم و وزارت خارجه عربستان می گفت نه حکمی صادر شده و نه مجازاتی شده. اتفاقی که با دو زائر عزیز نوجوان که حافظ قرآن بودند افتاد، باید در هفته اول پیگیری می شد. باید دولت عربستان به خود بیاید. ودیعه گذاران به فیش خود دست نزنند، حقشان پایدار است. بانکهای ملت و ملی قرار است 1.5 میلیون تومان برای هر زائر برای سفر به عتبات تسهیلات بپردازند. فردا جزئیات را می گوییم. سامانه حج و زیارت به این دو بانک متصل می کردیم. برای سفر عتبات دانشجویی و دانش آموزی کارهای خوبی شده و همین تسهیلات ارزان قیمت به آنها هم داده می شود.


آلودگی آب زمزم و ارسنیک موجود در آن که 2006 از سوی وزارت بهداشت انگلیس اعلام شده بود چه شد؟
تحقیقات خوبی از طریق وزارت بهداشت و هلال احمر انجام شد. سالهای گذشته نیز سازمان حج و زیارت گفت از آب زمزمی استفاده کنید که در بطری های استاندارد تهیه شده. آنها استاندارد بود و فقط زائران باید از آن آب استفاده کنند.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها