رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 196019

هامون بطور کامل خشک شد

ساعت 24- پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون با انتشار نتایج بررسی خود از آخرین وضعیت تالاب هامون، اعلام کرد: این تالاب به‌طور کامل خشک شده است.

این پژوهشکده در بررسی که انجام داده، آورده است: می‌توان گفت بستر تالاب هامون در تمامی نقاط آن به خشکیدگی کامل رسیده است جز در مواردی بسیار کم که در اواخر مردادماه بارها سازی آب از چاه نیمه به‌طور جزئی آبگیری شده است.

این مطالعه که به استناد تصاویر ماهواره لندست 8 از بستر خشک تالاب هامون منتشر شده است، با نمایش تصاویر ماهواره‌ای، تأثیر آب رهاسازی شده (20 میلیون مترمکعب) از منابع داخلی با میزان ماندگاری آب در تالاب هامون را نیز بررسی کرده است.

نتایج تصاویر نشان می‌دهد که 20 میلیون مترمکعب آبی که محیطی زیست اواخر مرداد امسال به منطقه کوچک گردشگری «کوه خواجه» در تالاب هامون رهاسازی کرده است، حتی یک ماه نیز دوام نیاورده است.

با خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون در هفته‌های اخیر، بیش از دو میلیون ماهی و بچه ماهی در آن تلف شده و یک فاجعه زیست‌محیطی در جنوب شرق کشور رقم خورد.

محبعلی سیستانی، مدیرکل شیلات سیستان در این رابطه به ایسنا گفته است: بیش از 350 تن ماهی خشک از تالاب هامون جمع آوری شده است.

مرگ تالاب و میلیون‌ها ماهی در حالی اتفاق افتاد و تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف منتشر شد که سعید محمودی، مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان تلفات ماهی‌ها در تالاب هامون را جوسازی اعلام کرد و گفت: هیچ فاجعه زیست‌محیطی در هامون رخ نداده و حال تالاب هامون بسیار خوب است.

این مسئول اردیبهشت امسال نیز ادعا کرده بود که تالاب هامون به یاری مسئولین به مرحله تکمیلی احیا رسیده است.

او در این رابطه گفته است: «به برکت لطف خداوند و یاری مسئولین بخش اعظمی از برنامه‌های مورد پیش‌بینی برای حفظ و احیای تالاب هامون به سرانجام رسیده و در مسیر انجام اقدامات حفظ و احیاء تالاب از مرحله پایه عبور کرده و شرایط برای ورود به مرحله انجام اقدامات تکمیلی فراهم شده است.»

محمودی مرداد پارسال نیز در خبری جنجالی اعلام کرد که سیلاب بی‌سابقه وارد تالاب هامون شده است اما بلافاصله این خبر از سوی مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان و فرمانداران شهرستان‌های اطراف هامون تکذیب شد.

اظهارنظرهای این مسئول آن‌قدر جنجال‌ساز شده که حدود یک سال است موردانتقاد ائمه جمعه شهرهای مختلف شمال استان نیز شده است.

در تازه‌ترین انتقادها حجت‌الاسلام‌والمسلمین اشرفیان امام‌جمعه شهر علی‌اکبر [واقع در نزدیکی ساحل تالاب هامون]در خطبه‌های نماز جمعه دو هفته قبل با اشاره‌ی مستقیم به سخنان مدیرکل محیط‌زیست، گفت: آقای مدیرکل دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس(ع)؟ چرا واقعیت به این واضحی را انکار می‌کنید؟ بیایید از نزدیک ببینید چه بر سر تالاب هامون و مردم حاشیه آن آمده، تالابی که امروز تبدیل به یک بیابان و گورستان ماهی خشک شده و شما به جای پذیرفتن این واقعیت و حل آن فرافکنی می‌کنید و از نجابت مردم سوء استفاده می‌کنید؟ مگر قرار نبود بعد از ثبت جهانی تالاب حقابه آن گرفته شود؟

پیش از این حجت‌الاسلام‌والمسلمین کیخا امام جمعه زابل نیز در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد مستقیم از اخبار غیرواقعی محیط‌زیست در باره تالاب هامون، از مسئولان خواست که اطلاعات درست و واقعی به مردم بدهند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها