رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 200065

سناریوی انتخاباتی اصولگرایان با محوریت روحانی

ساعت24- در شرایط کنونی وضعیت سیاسی احمدی نژاد باید از جنبه های مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد؛ اول آنکه احمدی نژاد به این نکته آگاهی دارد که در شرایط طبیعی در رقابت با آقای روحانی و حتی کاندیداهای دیگر شکست خواهد خورد و نمی تواند به اهدافی که از قبل برای خود طراحی کرده دست پیدا کند.

روحانی
شایعه عدم حضور حسن روحانی در انتخابات به چه میزان جدی است؟ چرا احمدی نژاد عدم حضور خود در انتخابات را به دیدگاه بزرگان گره زده است؟چرا برخی از اصلاح طلبان از حمایت مشروط از حسن روحانی سخن می گویند؟ آیا اصولگرایان به دنبال نزدیک کردن مواضع خود به حسن روحانی هستند؟برای پاسخ به این سوالات با دکتر مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزرات کشور دولت اصلاحات گفت وگو کردیم. عضو شورای مشورتی جریان اصلاحات به «آرمان امروز» می گوید: « کاندیدای اول و آخر اصلاح طلبان در انتخابات ۹۶ آقای روحانی است و در این زمینه هیچ گونه شک و تردیدی وجود ندارد. از نظر اتاق فکر جریان اصلاحات هیچ حرکتی نباید در حمایت اصلاح طلبان از آقای روحانی اخلال به وجود بیاورد و هرگونه کارشکنی و دودستگی مردود و غیر قابل پذیرش است. این در حالی است که اتاق فکر افراطیون در مرحله اول به دنبال زمین گیر کردن آقای روحانی و در مرحله دوم به دنبال عدم حضور ایشان در انتخابات آینده است.» در ادامه ماحصل گفت وگوی«آرمان امروز» با مرتضی مبلغ را از نظر می گذرانید:


یاران احمدی نژاد با استناد به یک فایل صوتی عنوان کرده اند وی در انتخابات شرکت نخواهد کرد.دلیل این موضوع چیست؟ چرا احمدی نژاد تلاش می کند عدم حضور خود در انتخابات را به درخواست حاکمیت گره بزند؟
در شرایط کنونی وضعیت سیاسی احمدی نژاد باید از جنبه های مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد؛ اول آنکه احمدی نژاد به این نکته آگاهی دارد که در شرایط طبیعی در رقابت با آقای روحانی و حتی کاندیداهای دیگر شکست خواهد خورد و نمی تواند به اهدافی که از قبل برای خود طراحی کرده دست پیدا کند. مردم ایران یک اشتباه را ۲ بار تکرار نمی کنند. عملکرد او در هشت سال ریاست جمهوری و خسارت های بی شماری که سیاست های غلط و ناکارآمدشان به کشور وارد کرد به خوبی بیانگر وضعیت سیاسی وی است. البته سخن بنده به این معنا نیست که احمدی نژاد دارای هیچ پایگاه رایی نیست بلکه معتقدم وی دارای پایگاه حداقلی رای است اما به میزانی نیست که بتواند در فضای سیاسی ایران تاثیرگذار باشد. کما اینکه همه نامزدهای انتخاباتی از میزانی رای برخوردارند. نکته دیگر اینکه اگر احمدی نژاد مدعی یک ولایت مدار واقعی است هیچ دلیلی ندارد عدم حضور خود را به نظر رهبری گره بزند. نکته مهم تر آنکه باید قبل از همه این بحث ها تکلیف آقای احمدی نژاد و دولت ایشان در رابطه با خسارت های عظیمی که برنامه ها و سیاست های غلط و ناکارآمدشان به کشور وارد کرده اند با دستگاه قضائی و ملت ایران روشن شود و بعد نوبت به این تحرکات و اقدام ها برسد.

جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۲ تمام تخم مرغ های خود را در سبد آقای روحانی قرار داد و به صورت تمام قد از ایشان حمایت کرد.آیا این وضعیت در سال۹۶ نیز باوجود کاستی ها و مشکلات تکرار خواهد شد و یا اینکه وضعیت به شکل دیگری خواهد بود؟ آیا آن طور که برخی می گویند با آقای روحانی شرط می گذارند یا حمایت از او بی قید و شرط است؟
هر دولتی دارای نقاط ضعف و قوت است و دولت آقای روحانی نیز از این قضیه مستثنی نیست. در شرایط کنونی اصلاح طلبان به دنبال«نقد» وآسیب شناسی دولت اول آقای روحانی هستند تا نقاط ضعف در دولت دوم ایشان تکرار نشود و برای آن راه حل مناسب انتخاب شود.دیدگاه اصلاح طلبان همواره نقد همراه با پشتیبانی از دولت آقای روحانی بوده است. این وضعیت حتی برای دولت اصلاحات نیز وجود داشت و نخبگان جریان اصلاحات به شکل های مختلف عملکرد دولت اصلاحات را نقد و بررسی و نکات لازم را به کابینه گوشزد می کردند.در شرایط کنونی حمایت و یا عدم حمایت اصلاح طلبان از آقای روحانی از دو جنبه قابل تحلیل است؛ نخست اینکه ممکن است در یک مقطع زمانی شرایط کشور به شکلی باشد که جریان اصلاحات بتواند به چند گزینه انتخاباتی فکر کند. به همین دلیل نیز با دوراندیشی تلاش می کند با بررسی شرایط همه گزینه های موجود، بهترین گزینه را معرفی کند و در نهایت نیز به صورت تمام قد از وی حمایت کند. وضعیت دوم اما به گونه ای است که تنها یک گزینه مناسب پیش روی اصلاح طلبان قرار دارد و اصلاح طلبان نیز از گزینه موجود در مجموع رضایت دارند.در نتیجه در چنین شرایطی، شرط و شروط گذاشتن برای گزینه موجود فاقد موضوعیت است و هیچ جایگاهی ندارد. در شرایط کنونی وضعیت اصلاح طلبان و آقای روحانی به شکلی نیست که نیاز به مذاکره و شرط و شروط برای حمایت از ایشان وجود داشته باشد. با این وجود ممکن است برخی این سوال را مطرح کنند که آیا اصلاح طلبان چشم خود را به روی برخی از ضعف ها وکاستی های دولت اول آقای روحانی خواهند بست؟ در پاسخ به این عده باید عنوان کرد که «خیر»؛ قرار نیست جریان اصلاحات چشم خود را به روی نقاط ضعف دولت آقای روحانی ببندند بلکه تلاش می کند از راه های موثر و سازنده بر عملکرد دولت تاثیر بگذارد.حمایت بدون شرط اصلاح طلبان از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری۹۶ به این معنا نیست که عملکرد ایشان کاملا مطلوب بوده است. اصلاح طلبان به برخی از عملکردها و در عین حال به عمل نکردن به برخی از وعده ها نقد دارند. با این وجود عقل سلیم و منطق سیاسی حکم می کند که به خاطر این ضعف ها بازی را به هم نزنند و با تدبیر و دور اندیشی به آینده سیاسی کشور نگاه کنند. نکته مهم این است که فعالیت سیاسی اصلاح طلبان از انتخابات ریاست جمهوری سال۹۲ به بعد وارد ساحت جدیدی شده و آنان به دلیل وضعیت حادی که کشور در هشت سال دولت احمدی نژاد داشت تلاش کردند همواره در مسیر اطلاح و اعتدال و عقلانیت حرکت کنند تا تندروهای سیاسی از شرایط سوءاستفاده نکنند.در شرایط کنونی اصلاح طلبان تنها به منافع ملی و منافع مردم فکر می کنند و از منافع جناحی خود به سود منافع ملی عدول کرده اند.این اتفاق برای نخستین بار است که به این شکل در سپهر سیاسی ایران اتفاق افتاده است. البته همواره جریان های سیاسی در حرف عنوان کرده اند که از منافع جریانی به سود منافع ملی عدول می کنند اما درعمل چنین اتفاقی نیفتاده است. لذا اصلاح طلبان با نگاه راهبردی و با تمرکز بر مصالح عمومی و منافع ملی عمل می کنند و دفاع از روحانی نیز در همین راستا است.

آیا این استراتژی اصلاح طلبان برای کوتاه مدت و تنها برای دوران آقای روحانی تدوین شده و یا اینکه در بلندمدت و پس از آقای روحانی نیز ادامه پیدا خواهد کرد؟
این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت.اصلاح طلبان حتی تلاش خواهند کرد با اصولگرایان نیز وارد مذاکره شوند تا آنها را نیز به سمت یک گفتمان متعدل سازنده برای اداره بهتر کشور دعوت کنند.در شرایط کنونی مصلحت کشور ایجاب می کند که اصلاح طلبان از آقای روحانی به عنوان مناسب ترین گزینه برای مدیریت کشور حمایت کنند.

برخی از اصلاح طلبان از معرفی آلترناتیو برای آقای روحانی در انتخابات آینده سخن می گویند و در مقابل برخی عنوان می کنند اصلاح طلبان در «طول» آقای روحانی گزینه معرفی خواهند کرد و نه در «عرض» ایشان. تحلیل و ارزیابی شما از این مساله چیست؟
کاندیدای اول و آخر اصلاح طلبان در انتخابات ۹۶ آقای روحانی است و در این زمینه تردیدی وجود ندارد.از نظر جریان اصلاحات هیچ حرکتی نباید در حمایت اصلاح طلبان از آقای روحانی اخلال و شبهه به وجود بیاورد و هر گونه کارشکنی و دودستگی غیر قابل پذیرش و وارد شدن در میدان بازی تندوها است.این در حالی است که اتاق فکر افراطیون در مرحله اول به دنبال زمین گیر کردن آقای روحانی و در مرحله دوم به دنبال عدم حضور ایشان در انتخابات آینده است.به همین دلیل هرگونه حرکتی که در راستای سناریوی از پیش برنامه ریزی شده افراطیون صورت بگیرد و بوی دودستگی و انشقاق بدهد باطل است و مورد پذیرش جریان اصلاحات قرار نخواهد گرفت. تحرکات اخیر نشان می دهد که جریان های تندرو به دنبال منفعل کردن آقای روحانی در فضای سیاسی و در نهایت عدم حضور ایشان در انتخابات ریاست جمهوری هستند. آنان با طراحی یک سناریو برای آقای روحانی تلاش می کنند موقعیت و جایگاه وی را روز به روز در فضای سیاسی کشور منفعل تر و شکننده تر کنند.

اگر آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکند اصولگرایان و اصلاح طلبان با چه گزینه هایی وارد انتخابات خواهند شد؟در چنین شرایطی فضای سیاسی کشور به چه سمتی گرایش پیدا می کند؟
دلیلی وجود ندارد که آقای روحانی در انتخابات شرکت نکند. اما در عالم فرض اگر چنین شرایطی رخ بدهد و آقای روحانی در انتخابات شرکت نکند در آن صورت سیاست و عرصه سیاسی همواره ساری و جاری بوده و هیچ گاه به بن بست نمی رسد. جریان های سیاسی و به خصوص اصلاح طلبان با بررسی شرایط انتخابات و با عنایت به مصالح و منافع ملی، تصمیم مناسب را در خصوص نامزد انتخاباتی خواهند گرفت.

چه اتفاقی در جریان اصولگرایی رخ داده که از عدم حمایت صددرصدی در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۲ به جایی رسیده که روز به روز خود را به آقای روحانی نزدیک تر نشان می دهند و به دنبال ارتباط بیشتر با وی هستند؟ حتی برخی از رفتار های آنان به گونه ای است که می خواهند بین روحانی و اصلاح طلبان فاصله بیندازند.
اصولگرایان درحال حاضر دارای طیف های مختلف فکری هستند و کمتر پیش می آید که صدای واحدی از این جریان به گوش برسد. به همین دلیل در شرایط کنونی می توان وضعیت اصولگرایان را به سه دسته تقسیم کرد و هر کدام را با توجه به اهداف در نظر گرفته مورد بررسی قرار داد؛بخشی از اصولگرایان به تدریج به این نتیجه رسیدند که حمایت همه جانبه از احمدی نژاد اشتباه بوده و علاوه بر اینکه کشور تا آستانه خطر جلو رفته، خود نیز قربانی سیاست های آن دوره شده اند.این افراد با مشاهده سیاست های اعتدالی آقای روحانی تلاش کردند خود را به ایشان نزدیک کنند تا وضعیت آشفته کشور در عرصه های اقتصادی و سیاسی به دست آقای روحانی به ساماندهی مناسبی برسد.از سوی دیگر اصولگرایان تندرو وجود دارند که همواره به دنبال بازتولید گفتمان افراطی گری هستند و به همین دلیل از ابتدای دولت آقای روحانی تاکنون به شکل های مختلف در مسیر حرکت دولت سنگ اندازی و کارشکنی کردند.گروه دیگر، اصولگرایان سنتی هستند که در حالت برزخی قرار داشته و در شرایط کنونی نیز در همین وضعیت قرار دارند. این گروه هنوز جرات پیدا نکرده تکلیف خود را مشخص کند و بین همراهی با تندروها و پیوستن به حامیان گفتمان اعتدال یکی را انتخاب کند.این گروه در یک حالت پرنوسان قرار دارند و در برخی مقاطع به سمت تندروهای سیاسی گرایش پیدا می کنند و در مقابل در برخی مقاطع به سمت معتدلین متمایل می شوند.با این وجود تحلیل من این است که اصولگرایان سنتی در نهایت در انتخابات ریاست جمهوری با یک کاندیدای خاص وارد عرصه می شوند. گرچه این احتمال هم می رود که مجددا با اصولگرایان تندرو در یک جبهه قرار گیرند و در مقابل آقای روحانی یک گزینه مشترک معرفی می کنند.این وضعیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز رخ داد و اصولگرایان سنتی در نهایت با افراطیون این جریان در یک جبهه قرار گرفتند.با این وجود همین گروه از اصولگرایان هستند که در شرایط کنونی به دنبال نزدیک شدن به آقای روحانی و در عین حال فاصله انداختن بین ایشان و اصلاح طلبان هستند. این گروه گمان می کنند اگر در انتخابات آینده به آقای روحانی نزدیک شوند، می توانند منافع بیشتری کسب کنند و در نتیجه تلاش می کنند بین آقای روحانی و اصلاح طلبان فاصله بیاندازند. اما این عده به دو دلیل در حال ارتکاب یک اشتباه بزرگ هستند.نخست به دلیل اینکه آنان از ابتدای دولت آقای روحانی از وی فاصله گرفته اند و به شکل های مختلف سیاست های آن را تخطئه کرده اند نمی توانند یک شبه به آقای روحانی نزدیک شوند و در یک جبهه قرار بگیرند.اصولگرایان سنتی اگر می خواستند به آقای روحانی نزدیک شوند باید به مرور زمان رویکرد خود را متناسب با سیاست های دولت آقای روحانی می کردند تا زمینه برای مذاکره و بده و بستان سیاسی و بیان اهداف خود مطرح شود.در نتیجه هدف آنان با تغییر شعار تاکتیکی تحقق پیدا نخواهد کرد.دوم اینکه اگر به فرض آنان موفق شوند که آقای روحانی از اصلاح طلبان فاصله بگیرد و به اردوگاه آنان ملحق شود با کاهش شدید آرا از سوی هواداران جریان اصلاحات که پایگاه اصلی رای آقای روحانی است، مواجه خواهد شد. لذا هدف نهایی آنان محقق نخواهد شد که بخواهند از مواهب آن استفاده کنند.در نتیجه تلاش برای فاصله انداختن بین اصلاح طلبان و آقای روحانی یک سیاست ناشیانه است که بیشتر به بازی دو سر باخت شباهت دارد.

دولت آقای روحانی در سال های ابتدایی تشکیل خود درگیر ساماندهی به میراث نابسامان دولت احمدی نژاد بود. این در حالی است که در دولت احتمالی آینده خود با چنین وضعیتی مواجه نخواهد بود. به نظر شما آقای روحانی در دولت دوم خود چه مسائلی را باید به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد؟
مهم ترین مساله ای که در دولت دوم آقای روحانی باید مورد ترمیم قرار بگیرد شکافی است که بین رئیس جمهور و مدیران دولت در سه سال گذشته وجود داشت. شکاف بین آقای روحانی و برخی از مدیران دولت در سه سال گذشته مشهود بود و مجموعه دولت را آزار می داد. بدون شک مدیران دولت باید در تراز آقای روحانی باشند که این وضعیت در دولت یازدهم وجود نداشت و بین رئیس جمهور و برخی مدیران فاصله قابل توجهی وجود داشت.نکته دیگر اینکه تیم سیاسی و همچنین تیم رسانه ای دولت از کارآمدی لازم برخوردار نبود و نتوانستند انتظارات را به خوبی برآورده کنند.از سوی دیگر انتخاب مدیران استانی دولت یازدهم به صورت مطلوب صورت نگرفت و اغلب مدیران استانی نتوانستند در تراز دولت عمل کنند و رضایت مندی لازم را در مناطق خود به دست آورند. در نتیجه آقای روحانی باید تلاش کند وضعیت مدیران خود را در دولت آینده بهبود ببخشد و از مدیران کارآمدتر، بانشاط تر و البته شجاع تر استفاده کند. به نظر من حلقه مفقوده مدیریت دولت آقای روحانی «شجاعت» بود.آقای روحانی با رویکرد فراجناحی که در انتخاب مدیران خود اتخاذ کرد تلاش کرد از مدیرانی که مجلس نهم یا سایر عوامل روی آنها حساسیت داشتند استفاده نکند و در مقابل از مدیرانی استفاده کند که باعث واکنش آنان نشود. در نتیجه آقای روحانی از حضور برخی مدیران کارآمد و شجاع محروم شد.
آرمان
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها