رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 206208

واکنش شورای نگهبان به ابلاغ سیاست های کلی انتخابات

ساعت24-سخنگوی شورای نگهبان سیاست های کلی انتخابات را چشم انداز روشن برای آینده کشور دانست و گفت: بندهای 18گانه این سیاست ها در حوزه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، تسهیل وظایف دستگاه های مجری و ناظر، فرهنگ سازی و فعالیت احزاب و حرکت به سمت اجرای عدالت انتخاباتی را فراهم می کند.

عباسعلی+کدخدایی.jpg
عباسعلی کدخدایی روز دوشنبه درمورد تدوین سیاست های کلی انتخابات افزود: کاستی های بسیاری در قوانین و مقررات انتخابات وجود داشت که سبب مشکلاتی برای دستگاه های اجرایی و نظارتی مردم و داوطلبان می شد.

وی تصریح کرد: احکام رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تدوین سیاست های کلی و دستوری که سال ها قبل به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی پیش نویس سیاست های انتخابات دادند، حاکی از اهمیت این مسئله و توجه معظم له به مشکلات انتخابات بود.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: بر این اساس مجمع تشخیص مصلحت نظام این کار را در سال های گذشته انجام داد و در نهایت نظر مشورتی خود را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کرد.
کدخدایی یادآور شد: معظم له نیز با توجه به جمیع شرایط و وضعی که با آن مواجه بودیم، سیاست های کلی انتخابات را بسیار خردمندانه ابلاغ فرمودند که این سیاست ها می تواند بسیاری از مشکلات ما را در حوزه انتخابات به ویژه در زمینه تقنین رفع کند.
وی اظهارامیدواری کرد: با تدوین قوانین مناسب در مجلس شورای اسلامی این اهداف تحقق یابد و در انتخابات آینده شاهد کاستی های گذشته نباشیم.
وی همچنین درمورد تاثیر سیاست های کلی انتخابات در رفع ابهامات مرتبط با قوانین انتخابات گفت: طبعا آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ کردند، بسیار راهگشا است و معظم له راه را برای اجرای بهتر انتخابات در آینده کشور باز کردند.
کدخدایی افزود: از این پس به عهده دستگاه های مختلف اعم از دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است که بتوانند با استفاده از این سیاست ها قوانین و مقرراتی را وضع کنند که رافع کاستی های گذشته باشد .
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: این سیاست ها همچنین می تواند فرهنگ انتخاباتی کشور را ارتقا دهد و ما را در جایگاه منطقی بالا قرار دهد و متناسب با جایگاه بالای کشور در حوزه های مختلف ، در عرصه انتخابات نیز بیش از پیش می توانیم ارتقا یابیم.
کدخدایی همچنین گفت: البته انتخابات همواره یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران بوده و هست اما این سبب نمی شود که چشمان خود را بر کاستی ها و نواقص ببندیم .
وی تاکید کرد: همانطور که در سیاست های کلی انتخابات درج شده است شورای نگهبان به ویژه در حوزه انتخابات ریاست جمهوری و ویژگی های واجدین شرایط داوطلبان انتخابات، تکالیفی بر عهده دارد که باید در این زمینه هر چه سریع تر اقدام کنیم.
وی همچنین گفت: این شرایط را بایدطبق اصل 115 قانون اساسی به طور شفاف، روشن و اجرایی تدوین و اطلاع رسانی کنیم که طبعاً این وظایف را انجام خواهیم داد و نتایج آن را به زودی به مردم اعلام خواهیم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در بخش هایی نیز مجلس شورای اسلامی باید وارد شود و قوانین مناسب و منطبق با این سیاست ها را تدوین کند که طبعا این انتظار وجود دارد که مجلس هر چه سریع تر در این باره اقدام کند .
کدخدایی اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه دستگاه ها اعم از دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و دیگر دستگاه های ذی ربط بتوانیم با الهام از این سیاست ها هم قوانین انتخاباتی پیشرفته ای را تنظیم و هم در اجرای انتخابات نقش بهتری ایفا کنیم.
وی درباره برنامه شورای نگهبان برای تدوین شاخص های لازم به منظور تشخیص رجل سیاسی و رفع ابهام در این باره گفت: اکنون نمی توانم نظری را از سوی شورای نگهبان در این مورد اعلام کنم اما آنچه قابل اعلام است این است که هر چه زودتر این شورا در این زمینه اقدام می کند..
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد شد: البته پیش از این بررسی هایی انجام شده است اما برای تبیین شرایط اصل 115 قانون اساسی اقداماتی کرده ایم و مذاکراتی در شورای نگهبان در این باره ثبت و ضبط است اما اکنون که مکلف به تبیین روشن تر این شرایط شده ایم طبعا باید موضوع را در جلسات شورا بررسی و با نظر مساعد اعضا آیین نامه ای در این باره تنظیم کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان تعیین شاخص های لازم درباره رجل سیاسی ـ مذهبی یا شرایط مدیر و مدبر بودن داوطلبان انتخابات را بخشی از مفاد اصل 115 قانون اساسی برشمرد که باید ملاک ها و شاخص ها کمّی داشته باشد.
وی افزود: تعیین این شاخص ها هم برای ما و هم برای داوطلبانی که در انتخابات نام نویسی می کنند معیارها را روشن می کند تا با مشکل مواجه نشویم .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین لازم در چارچوب سیاست های کلی انتخابات برای انتخابات سال 96 آماده می شود، اظهارداشت: با توجه به مطالعاتی که پیشتر در شورای نگهبان داشته ایم، می توانیم تکلیف خود را در خصوص این بند از ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در این فرصت انجام دهیم.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها