رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 208888

چرا خانم ها بیشتر به ام اس مبتلا میشوند

دبیر علمی یازدهمین کنگره بین المللی «ام اس» با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در بروز بیماری «ام اس» تاثیر دارد، گفت: با انجام یک آزمایش خون می‌توان بیماری «ام اس» را تشخیص داد. همچنین، زنان ۳ برابر بیشتر از مردان «ام اس» می گیرند.

دبیر علمی یازدهمین کنگره بین المللی «ام اس» با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در بروز بیماری «ام اس» تاثیر دارد، گفت: با انجام یک آزمایش خون می‌توان بیماری «ام اس» را تشخیص داد. همچنین، زنان ۳ برابر بیشتر از مردان «ام اس» می گیرند.
تشخیص بیماری ام اس
شکوفه علایی درباره علت بیماری «ام اس» اظهار داشت: علت ۱۰۰ درصد قطعی که واقعاً مشخص کند بیماری «ام اس» چه علتی دارد هنوز نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز مشخص نشده است، اما متخصصان مغز و اعصاب از لحاظ تئوری عامل ژنتیک را عوامل محیطی که به صورت تئوری مطرح است مانند کمبود ویتامین D و ویروس‌ها، را سه عامل اصلی در بروز بیماری «ام اس» می‌دانند.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون طبق آمار ثبت شده چه تعداد بیماری مبتلا به «ام اس» در ایران و جهان وجود دارد، گفت: ۵،۲ میلیون نفر در جهان و در ایران تنها بیمارانی که در انجمن «ام اس» ایران ثبت نام کردند که ۲۱ هزار و ۵۶۴ نفر هستند، به بیماری ام اس مبتلا هستند.

علایی افزود: علائم بیماری «ام اس» بستگی به نوع و شدت بیماری دارد و اینکه کدام قسمت از سیستم عصبی دچار ضایعه شده است، به عنوان مثال اگر قسمت بینایی مغز باشد بیماری دچار مشکل بینایی می‌شود، اگر اعصاب کنترل کننده حرکات دست و پا دچار ضعف حرکتی شده است و در قسمت تعادل مغز دچار ضایعه شود بیمار دچار مشکلات تعادلی می‌شود.

تشخیص بیماری ام اس

علایی عنوان کرد: طبق آخرین مطالعات انجام شده زنان ۳ برابر بیشتر از مردان به «ام اس» مبتلا می‌شوند، و چون «ام اس» یک بیماری خود ایمن است، این قضیه در جنس مونث شایع تر از جنس مذکر است، بنابراین بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری را زنان تشکیل می‌دهند. دبیر علمی یازدهمین کنگره بین المللی «ام اس» ادامه داد: بیشترین سن شیوع بیماری ۲۵ تا ۳۰ سالگی و سنین بالاتر حتی ۶۰ سالگی هم در ایران مشاهده شده است.

این متخصص مغز و اعصاب به مردم توصیه‌هایی کرد و گفت: برای اینکه بدن سالمی داشته باشیم و به بیماری «ام اس» مبتلا نشویم عوامل ژنتیکی را نمی‌توانیم تغییر دهیم ولی عوامل محیطی را با توجه به اینکه امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و مطالعات دانشمندان نشان داده است که کمبود ویتامین D در بروز بیماری «ام اس» تاثیر دارد، را می‌توان با انجام یک آزمایش خون تشخیص داد که فرد به بیماری «ام اس» مبتلا هست یا خیر.

علایی در ادامه افزود: استرس‌های روحی و هیجانات در بروز «ام اس» تاثیر مستقیم دارد افرادی که مستعد این بیماری هستند در زمانی که دچار استرس و هیجان می‌شوند علائم بیماری‌شان ظهور می‌کند. بنابراین باید تمرین کنیم که با مشکلات و مسائل زندگی با آرامش و به طور منطقی برخورد کنیم و به دنبال حل آن مسئله باشیم تا اینکه مضطرب و افسرده شویم.

وی بیان کرد: Ms تنها از طریق دستگاه «ام آر آی» قابل تشخیص است، در جهان هم هنگامی که دستگاه «ام آر آی» ساخته و وارد بازار شد توانستند به طور قطعی تشخیص دهند که بیماری در بدن بیمار وجود دارد، در ایران هم تا قبل از آمدن دستگاه تشخیصی «ام آر آی» پزشکان نمی‌توانستند به طور قطعی بیماری «ام اس» را درست تشخیص دهند می‌توان گفت که با آمدن دستگاه «ام آر آی» به ایران در سال ۱۳۷۰، پزشکان توانستند وجود بیماری «ام اس» را در بیماران مشخص کنند.

علایی در پایان خاطرنشان کرد: تمام داروهایی که در جهان برای بیماری «ام اس» ساخته شده است، تقریباً در کشورمان وجود دارد و این نوید را به مبتلایان به «ام اس» می‌دهیم که یک نوع داروی خوراکی «ام اس» است که به صورت بومی در کشور ساخته شده است که به‌زودی وارد بازار می شود. تشخیص بیماری ام اس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها