رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 209836

افزایش احتمال چاقی در فصل سرما

ساعت 24- یک متخصص تغذیه عنوان کرد: در فصل سرما، نیاز بدن برای تامین حرارت و سوخت‌وساز خود به دریافت کالری و انرژی بیشتر می‌شود، به همین دلیل مصرف غذاهایی با میزان کالری زیاد جهت تامین گرمای موردنیاز یک ضرورت است.

چاقی
دکتر حسن فرهاد غیبی با بیان این مطلب گفت: اما افرادی‌ که در محیط‌ های گرم همچون خانه و محیط کار سربسته هستند نیاز به افزایش میزان دریافت کالری ندارند؛ چرا که با افزایش دریافت کالری در این دسته از افراد، احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی وجود دارد، از این رو افزایش کالری به همه افراد توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به اهمیت مواد غذایی حاوی ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن و آنتی اکسیدان‌ ها در این فصل افزود: ویتامین‌های A، Cو D و ماده‌ی معدنی روی (زینک) برای پیشگیری از سرماخوردگی، عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرما ضروری می‌باشند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین منبع تامین ویتامین A، شیر، غذاهای گوشتی و پیش سازهای آن در سبزیجات به‌ ویژه سبزیجات تیره و میوه‌ های نارنجی نظیر هویج، مرکبات و خرمالو به دلیل وجود بتاکارتن‌ها می‌ باشد.

وی درخصوص ویتامین D با اشاره به کمبود آن در جهان و در کشور گفت: مهم‌ترین منبع تامین کننده‌ی آن نورخورشید می‌باشد که با توجه به کم‌بودن آن در فصل زمستان، توصیه می‌شود مردم در این فصل، از نورخورشید و منابع غذایی دریایی بیشتر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وجود روی (زینک) در دوران بلوغ، در بهبود زخم و برای تقویت سیستم ایمنی بدن با اهمیت است، اظهار کرد: همچنین کمبود آن می‌تواند منجر به بلوغ دیررس و مشکلات جنسی در آینده شود.

فرهاد غیبی خاطرنشان کرد: گوشت‌ها و حبوبات بهترین منابع تامین روی هستند.

وی توصیه کرد: در فصل سرما باید به‌ طور روزانه از پنج گروه اصلی غذایی شامل نان، غلات، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، مقداری از آب و املاح بدنشان با تب کردن از بین می‌رود؛ بنابر این به این افراد توصیه می‌شود، برای رفع کم آبی بدن و جایگزین کردن مواد از دست رفته، از مایعات فراوان به‌ویژه مایعات گرم همچون آش و سوپ‌های حاوی سبزیجات زیاد استفاده کنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به نقش کافئین در دفع بیشتر آب بدن توصیه کرد: تا حد امکان از قهوه، نسکافه، چای پررنگ و شکلات در این فصل کمتر استفاده شود و با مواد فاقد کافئین و یا حاوی کافئین کم نظیر چای کم‌رنگ جایگزین شود.

وی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی در پیشگیری از انتقال انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها در فصل سرما عنوان کرد: شست‌وشوی مرتب دست‌ها، عدم دست دادن و روبوسی با همدیگر از جمله مسائل بهداشتی است که باید رعایت شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها