رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 213704

درخواست رییس کمیسیون صنایع اتاق تهران از مدیران بخش صنعت

آقای نعمت‌زاده به چه کسانی پول داده‌اید، لطفا اطلاع دهید

ساعت ۲۴- دستور پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع شهروندان که پولشان را در بانک‌ها گذاشته‌اند با نرخ‌های سود پایین‌تر از نرخ سود بازار، جرات می‌خواهد که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت این جرات را دارد.

پورقاضي
dir="RTL" style="text-align:justify">این وزیر باسابقه که فعالیت‌های اجرایی‌اش به هفته‌ها و ماه‌های پس از پیروزی انقلاب برمی‌گردد عقیده راسخی دارد که بانک‌ها نوکر تولیدکنندگان هستند و باید هر چه از شهروندان سپرده جمع می‌کنند را در ظرف طلا کرده تقدیم تولیدکنندگان کنند. مجادله او با اعضای دولت در دولت سازندگی هنوز در ذهن علاقمندان قرار دارد.

نعمت‌زاده از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ ساز پرداخت وام ترجیحی به هزاران تولیدکننده دارای مشکل را کوک کرد و آنقدر آن را تکرار کرد که گوش‌ها به آن عادت کردند. او که تجربه طولانی در این عرصه دارد توانست در فضای سیاسی ایران متحدانی نه لزوما از جنس دولت پیدا کند و در کابینه نیز گروهی را با خود همراه کند.

نعمت‌زاده حتی توانست رییس کل بانک مرکزی که در شروع این بحث از مخالفان جدی پرداخت وام به تولیدکنندگان دارای مشکل بود را نیز با خود همراه کند. در ماه‌های اخیر حدود ۵۰ هزار صاحب بنگاه در سراسر ایران در یک جدال سخت قرار دارند که از این ۱۶ هزار میلیارد تومان چیزی گیر آنها بیاید.

در هفته‌های سپری شده از طرف مسوول وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و حتی نعمت‌زاده آمارهایی درباره شماره و تعداد وام‌گیرندگان ارایه شد که به نظر می‌رسد اکنون محل مناقشه است. تازه‌ترین اعتراض از سوی مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران صورت پذیرفته است.

مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران دراین‌باره گفت: آمار یکسانی از سوی سازمان‌های درگیر در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی منتشر نشده است. آمار وزارت صنعت از بانک‌ها، بانک مرکزی و فعالان اقتصادی متفاوت است. برای مثال سازمان‌ها ادعا می‌کنند که در استان تهران ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد تسهیلات دریافت کردند اما در فضای صنعت این تسهیلات‌گیرندگان را نمی‌بینیم.

پورقاضی گفت: برای شفافیت بیشتر در این کار در جلسه اخیر هیئت نمایندگان اتاق تهران قرار بر این شد که از وزارت صنعت درخواست کنیم اسامی بنگاه‌هایی که تاکنون تسهیلات دریافت کردند را روی پورتال این وزارتخانه منتشر کنند. سوال مهم این است که تسهیلات پرداختی وزارتخانه توسط چه بنگاه‌هایی دریافت شده است و انتشار اسامی به شفافیت بیشتر می‌انجامد.

پورقاضی درباره نزول رتبه ایران در گزارش بانک جهانی از فضای کسب‌وکار کشورها گفت: روند بهبود فضای کسب‌وکار در ایران بسیار کند است. حرکت‌های مثبتی برای بهبود فضای کسب‌وکار در ایران انجام‌شده است اما کشورهای دیگر سریع‌تر از ما حرکت می‌کنند در نتیجه رتبه ایران در گزارش اخیر بانک جهانی بدتر شده است. ما باید اصلاح ساختار نظام اقتصادی را با سرعت بیشتری دنبال کنیم در غیر این صورت در سال‌های آینده هم به جایگاه بهتری نمی‌رسیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه با اشاره به اینکه تسهیلات‌دهی به بهبود فضای کسب‌وکار کمک نمی‌کند گفت: بهبود فضای کسب‌وکار با بهبود سیستم‌های پاسخگویی به بنگاه‌ها از مرحله ثبت تا تهیه زمین و یا تعامل با سازمان‌های مالیات و تأمین اجتماعی ممکن است. مسئله کسب‌وکار ایران در حال حاضر تنها پول و سرمایه نیست. کشورهای دیگری در دنیا از ما رتبه بهتر اما وضعیت اقتصادی بدتری دارند. مسئله اصلی این است که چقدر یک کسب‌وکار در ایران سریع و راحت راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کند.

به گزارش ساعت ۲۴، درخواست رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران که مورد خواست شماره قابل اعتنایی از فعالان صنعتی است صراحت دارد و در حقیقت به وزیر صنعت می‌گوید لطفا بگویید به چه کسانی پول داده‌اید، با چه نرخی داده‌اید و چه تضمین‌هایی گرفته‌اید که پول‌ها برگردد؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها