رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 214587

بشقابی پر از انرژی برای خانم های باردار

ساعت 24- پیروی از یک رژیم غذایی سالم در طول بارداری بسیار مهم است. در طول این دوره، بدن شما به مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی اضافی نیاز دارد. درواقع، در طول سه ماهه دوم و سوم روزانه به 300-350 کالری اضافی نیاز دارید. رژیم هایی که فاقد مواد غذایی کلیدی هستند، می تواند بر رشد کودک تاثیر منفی بر جای گذارد. عادات بد غذایی و افزایش وزن بیش از حد همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری و عوارض ناخوشایند تولد را افزایش دهد.

1
به عبارت ساده، انتخاب غذاهای سالم و مغذی کمک می کند تا از سلامت خود و فرزندتان مطمئن شوید. همچنین کاهش وزن پس از وضع حمل را بسیار ساده تر خواهدنمود. یکی از حیاتی ترین سنگ بناها در ساختمان بدن شما که در ساختن پوست، ماهیچه، مو و استخوان نقش اساس دارد، پروتیین است. به همین دلیل نقش آن به هنگام بارداری هم برای کودک و شما (برای اطمینان از رشد طبیعی و جلوگیری از وزن پایین به هنگام تولد) و هم برای خود شما (برای حفظ سلامت بافت های بدن) بسیار بااهمیت است.
در حقیقت هنگام بارداری یا شیردهی، نیازهای روزانه شما افزایش می یابد و به صورت میانگین به 46 تا 71 گرم در روز (و حتی بیشتر از آن به هنگام داشتن چندقلو) می رسد. در اینصورت شما در حدود 25 گرم بیشتر از حالت عادی به صورت روزانه پروتیین مصرف می کنید. خیلی درگیر شمردن واحدهایی که مصرف می کنید نباشید، بیشتر خانم ها چه باردار باشند و چه نباشند، بیشتر از میزانی که به آن نیاز دارند، پروتیین مصرف می کند. بعضی از منابع پروتیین نسبت به بعضی دیگر، برای بدن شما و کودکتان بهتر می باشند.
مرغ
سعی کنید در پخت غذا روش جدیدی را جایگزین روش های قبلی کنید. یک سالاد با سبزیجات تازه به همراه تکه هایی از مرغ بومی برای شما بشقابی سرشار از مواد مغذی را فراهم می آورد، یا این که می توانید تکه های مرغ به صورت سرد یا گرم را با اسفناج تازه یا کلم پیچ ترکیب کنید و با مقداری سرکه آن را صرف کنید.
گوشت مرغ و میوه ترکیب بسیار عالی را می سازند، پس مقداری میوه خشک شده یا میوه های تازه مورد علاقه تان را ریز کنید (سیب، هلو، آناناس، پرتقال یا گریپ فروت را برش دهید یا دانه های انگور را نضف کنید) و آن را به صورت سرد یا در دمایی به اندازه دمای اتاق، به همراه سینه یا ران مرغ صرف کنید. می توانید با افزودن ادویه یا چاشنی خوشمزه ای آن را طعم دار کنید.
تخم مرغ
به هزاران دلیل باید تخم مرغ را به عنوان بخشی از برنامه پروتیینی خود قرار دهید. به عنوان یک دلیل، یک تخم مرغ بزرگ حداقل 6 گرم پروتیین را تامین می کند، 2.7 آن در زرده و 3.6 آن در سفیده آن است.
مهم نیست که چطور آن را می پزید، به هرحال تخم مرغ یک صبحانه، نهار یا شام عالی و رضایت بخش را برای شما فراهم می سازد. وقتی شما باردار هستید و خیلی حوصله آشپزی ندارید، املت یک غذای سریع و مغذی است. کمی خلاقیت داشته باشید. می توانید تخم مرغ های آب پز را به سالاد یا پاستا اضافه کنید یا به شکل نیمرو آن را با سیب زمینی پخته، همبرگر، گوجه فرنگی کبابی یا نودل ترکیب کنید.
گوشت
اگر از گوشت به عنوان یک جاشنی و یا به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده در ترکیب غذایی شما استفاده شود بسیار سالم تر از حالتی است که به عنوان غذای اصلی در بشقاب شام شما دیده شود. از آن جایی که گوشت های نازک تر و فاقد چربی از پروتیین با کیفیت بالا، غنی می باشند، مصرف مقدار کمی از آن هم می تواند مصرف روزانه پروتیین در شما را افزایش دهد. پس تکه کوچکی از گوشت گاو یا بره را به خورش، سالاد، برنج یا نودل خود اضافه کنید. با این کار می توانید از بسیاری از مزایای غلات، حبوبات و سبزیجات نیز اضافه کنید.
ماهی
غذاهای دریایی سرشار از پروتیین هستند. همه ماهی ها هنگامی که به همراه لیمو، خردل، سرکه، خامه ترش، ماست، گوجه فرنگی یا ترشی سبزیجات پخته و مصرف شوند، طعم فوق العاده ای خواهندداشت. حتی می توانید با ترکیب ماهی و پوره سیب زمینی کیک ماهی درست کنید!
شیر
شیر برای خانم های باردار فوق العاده است. نوشیدن یک لیوان شیر در بعدازظهر می تواند برای خانم های باردار بسیار مفید باشد. با شیر می توانید سوپ سفید و انواع سس پاستا درست کنید. می توانید با افزودن یکی دو قاشق پودر شیر خشک در اسموتی، پودینگ، هات چاکلت، پنکیک یا وافل های کره ای و خمیر برای کیک یا شیرینی، یا با استفاده از پنیر پارمیزان در سوپ، سبزیجات، تخم مرغ، غلات یا با برنج، یا حتی با استفاده از ماست در سوپ یا ترکیب آن با دیگر موادغذایی، انواع خوردنی های متنوع را داشته باشید. (می توانید با مخلوط کردن ماست و سس مایونز و ترکیب آن با سیب زمینی، مرغ با سالاد تن ماهی یک خوراکی خوشمزه بخورید)
حبوبات
راه های زیادی برای افزودن حبوبات سرشار از پروتیین به رژیم غذایی شما وجود دارد. می توان آن را به سالاد، سوپ سبزیجات یا به خورش گوشت، پاستا یا برنج اضافه کرد.
آجیل ها و دانه ها
بادام زمینی، گردو، پسته و بادام همگی منابع خوبی از پروتیین گیاهی هستند، ولی میزان کالری آنها بالاست در نتیجه باید در حد اعتدال از آنها استفاده کرد.
شما می توانید با ترکیب آجیل مورد علاقه خود و میوه های خشک یک آجیل سفارشی برای خود درست کنید. می توانید از آجیل های ریز و خردشده در سوپ و سالاد، در بستنی و یا به همراه تکه هایی از میوه استفاده کنید. سعی کنید بادام، سویا یا کنجد را در کنار کیک به هنگام صبحانه مصرف کنید و از طعم و بافت بی نظیر آنها لذت ببرید.
غلات
غلات به طور طبیعی حاوی سطح بالایی از پروتیین می باشند. غلات می توانند مقادیر قابل توجهی از پروتیین را به صبحانه، سالاد و غذاهای پخته شما افزوده و یا به عنوان یک خوراکی جانبی در کنار غذا استفاده شوند. از برنج قهوه ای به جای برنج سفید استفاده کنید و پاستا یا ماکارونی های غنی شده را جایگزین کنید. به هنگام پختن نان، مافین، کیک، بیسکوییت یا انواع کوکی ها، از دانه های (جوانه) گندم استفاده کنید
روغن چگر ماهی
روغن جگر ماهی از جگر ماهی های چرب و اغلب ماهی کاد گرفته می شود. روغنی بسیار غنی، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، EPA و DHA، که برای رشد مغز و چشم جنین ضروری است.
روغن جگر ماهی نیز ویتامین D زیادی دارد، که متاسفانه بسیاری از مردم به اندازه کافی دریافت نمی کنند. این روغن برای افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی یا مکمل های با امگا 3 یا ویتامین D نمی خورند، بسیار مفید است. کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالاو پروتیین در ادرار در ارتباط است. این عارضه بالقوه خطرناک و با ورم دست و پا همراه است.
مصرف روغن جگر ماهی در اوایل دوران بارداری منجر به تولد نوزادی با وزن متناسب و کاهش خطر ابتلا به یبماری در طول زندگی کودک مرتبط است. مصرف یک وعده یا یک قاشق غذاخوری روغن جگر ماهی مصرف روزانه توصیه شده امگا 3، ویتامین D و ویتامین A را فراهم می کند
توت ها
انواع توت ها شامل آب،کربوهیدرات سالم، ویتامین C، فیبر و ترکیبات گیاهی هستند. آنهابه طور کلی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C می باشند ویتامین C برای سلامت پوست و عملکرد سیستم ایمنی بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
انواع توت ها موجب کاهش شاخص قند خون می شوند، بنابراین حاوی قند بالایی نیستند. انواع توت ها می توانند یک میان وعده عالی باشند.
بروکلی و سبزی های برگ دار و تیره
کلم بروکلی، سبزیجات سبز و تیره ماننده کلم پیچ و اسفناج شامل بسیاری از مواد مغذی می باشند که زنان باردار به آن نیاز دارند. آن ها شامل فیبر، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A، کلسیم، آهن، فولات و پتاسیم هستند.
علاوه بر این، کلم بروکلی و سبزیجات سبز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنها همچنین حاوی ترکیبات گیاهی می باشند که برای سیستم ایمنی بدن و گوارش مفید است.
با توجه به فیبر بالا، این سبزیجات همچنین می توانند به پیشگیری از یبوست کمک کنند. یبوست شایع تر مشکل بسیاری از زنان باردار است. مصرف سبزیجات برگدار و سبز نیز با کاهش خطر تولد نوزادان کم وزن مرتبط است.

برترین ها

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها