رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 216869

مراقب آنفلوانزای پرندگان باشید!

ساعت 24- معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان گفت: با شروع فصل سرما و کاهش دما، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شایع می‌شود؛ از این‌رو مردم نباید به سلامت طیور غیر صنعتی اعتماد کنند.

محمدباقر حاج‌کاظمی اظهار کرد: آنفلوآنزا نوعی بیماری است که با شروع فصل سرما بین انسان و پرندگان شایع می‌شود. این در حالی است که امسال برخی مناطق از جمله هندوستان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین با نوع جدیدی از آنفلوآنزای پرندگان مواجه هستند و همین موضوع باعث می‌شود که سایر کشورها نیز در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی، در معرض ابتلا به این نوع از بیماری باشند.

این مسئول ادامه داد: مهم‌ترین راه انتقال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بین کشورها، پرندگان آبزی و کنارآبزی هستند چرا که این پرنده‌ها برای نوشیدن آب در کنار منابع آبی از جمله رودخانه‌ها فرود می‌آیند و همین موضوع زمینه انتقال ویروس به طیور بومی و روستایی را فراهم می‌کند. در مقابل، پرندگان و طیوری که به صورت صنعتی تولید می‌شوند، در فضایی محصور و تحت نظارت‌های بهداشتی رشد می‌کنند و مصرف‌کننده‌ها می‌توانند با فراغ بال از گوشت آن‌ها استفاده کنند.

وی با تاکید بر این‌که شهروندان باید جانب احتیاط را رعایت کنند، تصریح کرد: پرندگان وحشی و بومی برخی مناطق مثل روستاهای اطراف قزل‌اوزن به جد در معرض ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند. از این‌رو بهتر است که شهروندان علی‌الخصوص در فصل سرما از خرید طیور روستایی از دست‌فروشان اجتناب کنند؛ چراکه به هیچ‌عنوان نمی‌توانند منشاء ورود این طیور به بازار را تشخیص دهند

حاج‌کاظمی همچنین با بیان این‌که راه ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تماس طیور مبتلا با طیور سالم است، خاطرنشان کرد: مصرف طیوری که در حیاط خانه پرورش داده می‌شود هیچ مانعی ندارد، چراکه تغذیه این پرنده‌ها تحت نظارت صاحب خانه است و در فصول سرما به راحتی می‌توان حشر و نشر آن‌ها را تحت کنترل درآورد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: خوشبختانه بر اساس نمونه‌گیری و پایشی که روزهای اخیر در سطح استان اجرا شد، هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشد. با این وجود، شهروندان نمی‌توانند با اطمینان خاطر طیور روستایی و وحشی مصرف کنند؛ چرا که هر زمان امکان ابتلا و انتقال آن بین سایر پرندگان وجود دارد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها