رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 226571

راهکار برطرف کردن اختلال خواب در کودکان

ساعت 24- مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفاء با اشاره به راهکار برطرف کردن اختلال خواب در کودکان گفت: باید والدین و دست‌اندرکاران آموزش کودکان با اختلالات خواب و درمان آن آشنایی داشته باشند.

علی گرجی در ارتباط با اختلال خواب در کودکان و استرس اظهارداشت: عوامل تأثیرگذار در به وجود آمدن اضطراب‌های کودکان را به عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی دسته‌بندی کرده‌ایم و خانواده که اولین محیط اجتماعی کودک است، در ایجاد اضطراب‌های کودک سهم بسیار زیادی دارد.

وی افزود: نزاع و کشمکش والدین، بیماری سخت و طولانی والدین، جدایی‌های موقت و طولانی‌مدت از والدین، طلاق، مرگ یکی از نزدیکان، تضادهای انضباطی والدین، تولد نوزاد جدید، اعمال فشار برای بهترین و کامل بودن در زمینه‌های مختلف و سبک تربیتی مستبدانه والدین که جایی برای اظهارنظر فرزندان باقی نمی‌گذارد، از عوامل مهم ایجاد استرس کودکان در خانواده است.

مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفاء اضافه کرد: همه این عوامل ممکن است خواب کودک را آشفته سازد. خواب برای سلامت کودک نقشی بسیار اساسی دارد و همانند تغذیه برای او لازم و ضروری است همچنین به طور طبیعی نوزادان زیر یک سال به 14 تا 16 ساعت و کودکان نوپا به 10 تا 12 ساعت خواب در شبانه‌روز نیازمند هستند.

گرجی گفت: اختلالات خواب در کودکان شایع است، اما به دلیل تظاهرات متفاوت این اختلالات و بروز آن به صورت مشکلات رفتاری، یادگیری و عصبی ـ رفتاری کمتر تشخیص داده می‌شوند.

وی افزود: با توجه به اهمیت و شیوع اختلالات خواب در کودکان، لازم است والدین و دست‌اندرکاران آموزش کودکان با اختلالات خواب و درمان آن آشنایی داشته باشند.

مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفاءگفت: مشکلات خواب کودکان از جمله مسائلی است که می‌توانند روی روابط اعضای خانواده تأثیر منفی زیادی بگذارد. اختلالات خواب، تأثیر زیادی بر روی خلق کودکان دارد.

گرجی بیان کرد:خواب دریچه‌ای به عملکرد اجتماعی، خانوادگی و هیجانی هر فرد است. مشکلات روحی ـ عصبی و اضطراب‌های مستمر می‌توانند باعث قطع خواب شوند و منجر به علائمی هم در روز و هم در شب شود.

وی با اشاره به اینکه انواع اختلالات خواب در کودکان شامل بی‌خوابی، خواب‌آلودگی، اختلالات تنفسی وابسته به خواب، کابوس شبانه، اختلالات بیداری، تکان‌های مداوم اندام‌ها در هنگام خواب و شب‌ادراری است، گفت:اختلالات خواب علاوه بر اضطراب در اثر بیماری‌های دیگر و ضایعات سیستمیک در کودک و یا اختلالات روانی و استفاده از داروهای روانپزشکی به وجود می‌آیند.

مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفاءدر پاسخ به سوال چه کنم تا کودکم خوب بخوابد؟ گفت:برای جلوگیری و درمان اختلال‌های مربوط به خواب مهم است زمان خواب مشخص باشد و در مورد اجرای آن برخوردی قاطع داشته باشیم. البته قوانین اجرای خواب نباید مثل یک عمل تنبیهی به نظر برسد، می‌توانید به کودک بگویید که لازم نیست بخوابی بلکه باید در تخت خودت استراحت کنی، وقتی جنبه اجبار برای خواب از بین برود احساس آرامش و خواب خود به خود به وجود می‌آید.

گرجی خاطر نشان کرد: هنگام خواب، به کودک لباس راحت بپوشانید و یک اتاق خواب مطبوع برای او فراهم نمایید. فعالیت‌های بدنی کودک مانند بازی کردن در پارک و برنامه‌های ورزشی را در طول روز افزایش دهید. انجام بازی‌های هیجان‌انگیز مثل بازی‌های کامپیوتری و دیدن فیلم‌های هیجان‌انگیز در کودک را قبل از خواب محدود کنید. به یاد داشته باشید که مصرف شبانه برخی از مواد غذایی مانند چای و یا نوشابه، خواب کودک را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر کودک در اتاق خواب خودش می‌ترسد، خیلی مهم است که ترس او را جدی بگیرید، کودک را آرام کنید و سعی کنید با هم پی به علت ترس ببرید. به کودک این فرصت را بدهید که در مورد مشکل احتمالی و هیجانات یا چیزهای جالبی که در روز برایش اتفاق افتاده با شما صحبت کند، حتی کودک می‌تواند وقتی در تخت خود دراز کشیده است، از زبان خودش داستانی برای شما بگوید؛ در مور این داستان با او وارد بحث شوید و مطمئن شوید که تخیلات در ذهن او نمانده است. این مسئله کمک می‌کند که کودک با آرامش بیشتری به خواب فرو رود.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها