رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 229225

دعوای گازی دو شرکت ایرانی و ترکمن/ وزارت خارجه ترکمنستان پاسخ شرکت ملی گاز ایران را داد

ساعت 24- وزارت خارجه ترکمنستان روز پنجشنبه برای بار دوم در بیانیه ای به اطلاعیه شرکت ملی گاز ایران در واکنش به قطع گاز صادراتی ترکمنستان به ایران پاسخ داد و نوشت: اطلاعیه شرکت ایرانی «به دور از انصاف» است.

بیانیه دوم وزارت خارجه ترکمنستان آشکارا نشان می دهد که شرکت «ترکمن گاز» مسئولیت این دعوای حقوقی را به وزارت خارجه ترکمنستان سپرده است و مسئولین این شرکت سیاست سکوت را در پیش گرفته اند.

دعوای حقوقی دو شرکت «ترکمن گاز» و «ملی گاز ایران» پس از آن شدت یافت که «ترکمن گاز» از دوازدهم دی ماه صادرات گاز به ایران را با ادعای طلب یک میلیارد و 800 میلیون دلاری قطع کرد.


صادرات گاز ترکمنستان به ایران پس از آن قطع شد که دو شرکت توافق کرده بودند روند صادرات گاز به ایران از طرف شرکت ترکمنی همچنان ادامه داشته باشد.


شرکت ترکمن گاز می گوید باید مبلغ مورد مناقشه را به سرعت دریافت کند و از این رو گاز ارسالی به ایران را قطع کرده است.


شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است قصد دارد به دلیل اقدام ترکمن گاز در قطع گاز به دیوان داوری بین المللی شکایت کند. ضمن آنکه این شرکت اعلام کرد که ورود وزارت خارجه ترکمنستان به دعوای حقوقی دو شرکت خلاف مفاد قرارداد فی مابین است.


وزارت خارجه ترکمنستان در بیانیه جدیدی خود نوشت: ادعای دخالت وزارت خارجه ترکمنستان به اختلافات حقوقی دو شرکت، دور از واقعیت است، زیرا برای همگان معلوم است که یکی از وظایف اصلی دستگاه سیاست خارجی هر کشوری، صیانت و حفاظت از منافع کشور از جمله منافع اقتصادی حقوق شهروندان خود و اشخاص حقوقی است.


در این بیانیه آمده است: اطلاعیه شرکت ملی گاز ایران در باره قطع گاز صادراتی ترکمنستان به ایران «به دور از انصاف» است و در این اطلاعیه همه ایرادات متوجه ترکمنستان شده است، در صورتی که این موضوع صحت ندارد.


وزارت خارجه ترکمنستان در این بیانیه نوشت: در اطلاعیه شرکت ملی گاز ایران، نقض قرارداد از طرف شرکت ملی گاز ترکمنستان در ارتباط با کیفیت و حجم گاز ارسالی مورد انتقاد قرار گرفته است که این موضوع حقیقت ندارد.


این بیانیه می افزاید: یکی از اصول اصلی قرارداد، تعهد به پرداخت بدهی در موعد مقرر بوده در صورتی که شرکت ملی گاز ایران در چند سال متمادی این بند از قانون را نقض کرده ضمن آنکه در این خصوص، شرکت به طرف ترکمنی هیچگونه خسارت مالی پرداخت نکرده است.


وزارت خارجه ترکمنستان در بیانیه خود نوشت: به ابتکار طرف ترکمنی به صورت منظم ملاقات و مذاکراتی با نمایندگان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برگزار شده و همواره سعی در رفع موانع موجود بوده است. طرف ترکمنی بارها پیشنهاداتی جهت حل و فصل مسائل در ارتباط با انتقال گاز بر اساس قرارداد بلند مدت و گسترش تعاملات ترکمنستان و ایران در عرصه گاز مطرح و ارائه داده است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها