رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 230354

بازتاب درگذشت آیت‌الله هاشمی در رسانه های خارجی

ساعت 24- آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر یکشنبه (۱۹ دی‌ماه) در بهت و ناباوری مردم ایران دار فانی را وداع گفت. کمتر رسانه ای در جهان بود که به این خبر واکنش نشان نداده یا آن را منتشر نکرده باشد. اغلب این رسانه‌ها آیت‌الله رفسنجانی را به عنوان سیاستمداری بزرگ و تاثیرگذار در انقلاب اسلامی و سال‌های پس از آن یاد کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور پیشین ایران که در دوران فعالیت طولانی مدتش در طبقه ممتاز حاکم، راهنمایی‌های زیرکانه وی در انقلاب، جنگ و سیاست‌های این کشور همیشه مورد استقبال بود، روز یکشنبه در اثر ایست قلبی درگذشت. وی که در طول این سالها به حیات سیاسی خود ادامه داد در جریان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ یکی از یاران نزدیک آیت‌الله روح الله خمینی بنیانگذار انقلاب بود. او همچنین به ایجاد برنامه هسته‌ای ایران کمک و از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پشتیبانی کرد.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود آورده است:‌ سوگواران از تمامی اقشار و طبقات جامعه ایران روز دوشنبه (امروز) به آیت‌الله رفسنجانی ادای احترام کردند. مقامات این کشور نیز در پی درگذشت وی پیام تسلیت منتشر کردند. تمامی روزنامه‌های ایران صفحه اول خود را به خبر فوت هاشمی رفسنجانی اختصاص دادند و تلویزیون نیز به محض انتشار خبر در گذشت وی تصاویر و فیلم‌های ویدئویی متعددی از اظهارات و سخنرانی هایش پخش کرد. ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با ابراز تاسف از درگذشت رئیس جمهور اسبق کشورش گفت که راهنمایی‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره در عرصه سیاست خارجی راهگشا بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی مبسوط به شرح سوابق و فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در طول ۳۷ سال گذشته پرداخت و نوشت: آیت‌الله علی اکبرهاشمی رفسنجانی که همواره نقش سرسختانه در میان احزاب و چهره‌های نخبه ایران داشت و در دوران حیات آیت‌الله خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی از حمایت وی برخوردار بود، در سن ۸۲ سالگی در بیمارستانی واقع در شمال تهران درگذشت. آقای رفسنجانی یک سیاستمدار مصلحت‌گرا و میانه رو بود که به لیبرالیسم اقتصادی نیز متمایل بود و در دوران ریاست جمهوری اش اصلاحات زیادی در زمینه اقتصادی انجام داد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود یک بیوگرافی با جزئیات کامل از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ارائه داد و نوشت که وی یکی از چهره های تاثیرگذار در جریان انقلاب اسلامی بوده است.

همچنین شبکه بلومبرگ ضمن انتشار خبر درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش داد: ایران به محض اعلام خبر فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از شبکه های تلویزیونی و رسانه های این کشور و پخش تصاویر سخنرانی ها و خطبه های وی وارد سوگواری و اندوه شد. رفسنجانی در سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ برای دو دوره متوالی رئیس‌جمهور ایران بود و در این مدت وضعیت کشور بهبود قابل توجهی یافت. حامیان وی اغلب هاشمی رفسنجانی را به دلیل این تلاش هایش سردار سازندگی می‌نامیدند. وی سیاستمداری مصلحت‌کرا، زیرک و دانا بود که توانست در دوران ریاست جمهوری‌اش روابط خوبی با کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) برقرار کند.

خبرگزاری رویترز که از اولین رسانه های خارجی بود که خبر درگذشت رئیس‌جمهور اسبق ایران را منتشر کرد، گزارش داد: علی اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از بزرگترین شخصیت های سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی درسن ۸۲ سالگی درگذشت. سیاستمداران معدودی در ایران از زمان وقوع انقلاب در سال ۱۹۷۹ که به سقوط رژیم پهلوی و برکناری شاه منجر شد چنین نفوذی را در این کشور داشته‌اند. می توان گفت که رفسنجانی یک گرداننده با استعداد در پشت صحنه سیاست ایران بود.

رویترز در ادامه رفسنجانی را سیاستمداری زیرک نامید و به سوابق وی در دوران جنگ هشت ساله عراق علیه ایران پرداخت و گزارش داد که وی در جریان پذیرش قطعنامه پایان جنگ با عراق نقش بسزایی در کنار آیت‌الله روح الله خمینی رهبر انقلاب ایران ایفا کرد.

شبکه خبری سی ان ان نیز در گزارشی با انتشار جزئیاتی از زندگی، سوابق و فعالیت های مهم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی نوشت: رفسنجانی طی دوره های فعالیت های سیاسی‌اش به عنوان معبری برای روابط بهتر با غرب شناخته می شد.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در این زمینه گزارش داد: در گذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مردم ایران را متاثر کرد و مردم ایران برای ابراز همدردی با خانواده و مقامات در مسجدی واقع در شمال تهران حضور یافتند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها