رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 232150

دارویی که جایگزین پر کردن دندان‌ها میشود

ساعت 24- به تازگی محققان دارویی را کشف کرده اند که با استفاده از آن دیگر نیازی به پر کردن مصنوعی دندان ها نیست. بلکه طبق این داروی جدید می توان دندان ها را از درون خود دندان بازسازی کرد.

رنگ دندان
style="text-align:justify">محققان توانسته اند دارویی که قبلا در آزمایشات برای درمان آلزایمر به کار گرفته می شد را در علم دندانپزشکی به کار گیرند. این دارو با فعال کردن سلول های بنیادی درون دندان، باعث رشد بافت سخت دندان شده و منجر به ساخت مجدد قسمت خراب دندان از نو می شود.

استفاده از این دارو آسان است به همین دلیل می توان از آن در آینده نزدیک در کلینیک های دندان پزشکی برای درمان پوسیدگی دندان استفاده کرد.

در حالت عادی پس از اینکه دندانی می پوسد و یا به هر علتی خراب می شود، ممکن است ریشه دندان در جریان هوا قرار گیرد که برای افراد بسیاری با درد بسیاری همراه است و خطر عفونت های دهان را افزایش می دهد و برای جلوگیری از این موضوع، بدن انسان ماده ای بسیار نازک مثل دستمال کاغذی ایجاد می کند که مانع از ورود هر نوع ماده ای به درون دندان شود.

در مقابل، بدن نیز برای حفاظت از دندان و جلوگیری از عفونت، لایه جدیدی تولید می کند و از ریشه و تاج دندان محافظت می کند. ولی این تحرک بدن، برای مقابله با پوسیدگی های بزرگ کافی نیست. به همین دلیل دندان پزشکان مجبورند تا آن را سوراخ کرده و مجددا با ماده ای آن را پر کنند. این روشی بود که در گذشته انجام می شد و چندان ایده آل به نظر نمی رسید.

دانشمندان با استفاده از سیمان هایی از جنس کلسیم یا سیلیکون در تلاش هستند تا این پوسیدگی های بزرگ را درمان کنند.

این کشف جدید که توسط محققان کالج پادشاهی لندن صورت گرفته با استفاده از داروی تیدگلوسیب که قبلا برای درمان آلزایمر به کار می رفت، اکنون موجب فعال سازی سلول های بنیادی دندان ساز می شود و آن ها را به ساهت بافت جدید دندان تحریک می کند.

دانشمندان امیدوارند این روش برای آینده دندان پزشکی مفید باشد و بتوان با استفاده از آن، پوسیدگی های وسیع دندان را درمان کرد.

ناگفته نماند این روش در آزمایش بر روی موش ها با موفقیت تست شده است. اما برخی معتقدند برای آزمایش موفقیت آمیز آن بر روی انسان هنوز زمان زیادی باقی مانده است.

البته این تنها تحقیقی نیست که برای رشد مجدد بافت دندان انجام شده، بلکه در سال ۲۰۱۵ نیز گروهی از دانشمندان انگلیسی قصد داشتن با ساخت ماده ای خمیری شکل به تحریک سلول های دندان برای شروع به ساخت مجدد دندان دست یابند.

گروهی از محققان استرالیایی در سال ۲۰۱۵ پیشنهاد دادند تا با استفاده از فلوراید غلیظ برای پر کردن دندان، روند پوسیدگی دندان را معکوس کنند که آن تحقیق هم هنوز به نتایج ملموسی نرسیده است.
برای اینکه ببینیم معجزات استفاده از این دارو برای دندان ها چیست؟ باید منتظر ورود این دارو به دندانپزشکی ها باشیم.

العالم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها