رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 236756

گزارش قالیباف از حادثه پلاسکو در مجلس

۳۲ دقیقه قبل از ریزش پلاسکو، اعلام تخلیه ساختمان به همه نیروها داده شد/پله ها به یکباره فروریخت

ساعت 24- شهردار تهران گفت: یکی از موضوعات مهم این بود که ۳۲ دقیقه قبل از ریزش پلاسکو، اعلام تخلیه ساختمان به همه نیروها داده شده بود و نیروهای مردمی را بیرون کرده بودند. شهید امینی به همراه برخی دیگر از آتش نشان‌ها از مسیر پله‌ها در حال خروج بودند تا کسی از مردم و بچه‌ها در ساختمان نمانده باشند که در همین حین بخش از پله‌ها فرو می‌ریزد.

قالیباف
محمدباقر قالیباف امروز با حضور در مجلس در رابطه با حادثه پلاسکو توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت:‌از دو نگاه به این حادثه می‌پردازم و در موضوعات دیگر حتما کمیسیون‌های تخصصی مجلس به آن خواهند پرداخت. اولین نگاه از بعد مدیریت بحران است،‌حوادثی که اتفاق می‌افتد یا عامل انسانی در آن دخیل است یا اشکالات ساختاری دارد که منجر به این حوادث می‌شود.

وی با اشاره به بخش ساختاری حادثه گفت:‌ یک نگاه سیستمی و فرآیندمحور به موضوعات حوادث وجود ندارد و این یک چالش جدی و اساسی است. از مرحله قانون‌گذاری تا اجرا و نظارت کهنگی قوانین، وجود دارد و خیلی اوقات مسئولیت‌ها مشخص نیست و تداخل مسئولیت تنظیم نبودن مسئولیت و اختیارها به چشم می‌خورد.

قالیباف با اشاره به چند نمونه از حوادث این چنینی گفت: در سال ۷۶ یک هواپیما در اصفهان در نقطه‌ای از باند خارج شد که چند ساعت زمان برد البته مسافران صدمه‌ای ندیدند اما از ساعت ۸:۳۰ شب تا ساعت ۶ صبح روز بعد به مسافران دسترسی نداشتیم که اگر مجروح شده بودند و جان خود را از دست می‌دادند ما چه پاسخی برایش داشتیم.

وی ادامه داد:‌ در سال ۸۲، در بهمن ماه در حادثه قطار نیشابور بیش از ۳۲۰ کشته دادیم، بخشی مفقود شدند و ۴۰۸ مجروح دادیم در سال ۹۲ نیز در اتوبان قم طی دو تصادف ۴۳ کشته داشتیم که در آتش سوختند.

شهردار تهران گفت:‌ در فرآیندها یقین دارم دچار مشکل هستیم در زلزله منجیل که یک حادثه طبیعی و بزرگ بود و پس از آن در حادثه بم با اقدامات دولت و دستورات رهبری سازمان مدیریت بحران فعلی شکل گرفت که برای پیشگیری از این حوادث بود.

وی افزود: اگر روند تحلیلی به حوادث داشته باشیم از گذشته تا اکنون می‌بینیم در حوادث اشکالات ساختاری داریم برخی بحران‌ها یک حادثه است اما تبدیل به یک روند می‌شوند مثل محیط زیست که امروز آلودگی،‌هوا، خاک و آب بحرانی شده است که ادامه‌دار است.

قالیباف گفت: در سازمان مدیریت بحران نیز چون طبق قانون ۵ ساله بود بر اساس اصل ۸۵ قانون مشکل قانونی دارد و علاوه بر آن بخش‌های‌ ساختاری هم در آن وجود دارد.

وی در مورد حادثه پلاسکو گفت:‌ قبل از این حادثه وظیفه داشتیم مدیریت بحران را انجام داده و از آن پیشگیری کنیم چرا که شهرداری تهران تنها سازمانی است که در بین شهرهای کشور مدیریت بحران را هم به عهده دارد در سایر استان‌ها و شهرها این موضوع بر عهده استانداری و فرمانداری است.

وی گفت: مهمترین ساماندهی از بعد مکانی اینگونه بوده که تا جایی که مرکز فرماندهی از بعد ساختاری و مکانی در تهران وجود دارد و در بحث امنیت کارگاه‌های کوچک به درستی اقدامات انجام شده مقاوم‌سازی پل‌ها، ارزیابی بیمارستان‌ها انجام شده و به مراکز مربوطه داده شده، گروه‌های دوام تشکیل شده و آموزش‌های مناسب و مانور دارند برای زلزله نیز بیش از ۵ هزار گروه سازماندهی شده‌اند.

شهردار تهران افزود:‌در طی ۱۰ سال گذشته ۱۲۰ سوله بحران ساخته شده و تجهیزات برای حوادث غیرمترقبه در آن است حتی ارتباطات خارج از بیسیم در آن برقرار است. اردوگاه‌های اسکان و مانور، مراکز بهداشتی و درمانی آماده است و هر ساله مانور می‌دهیم.

وی گفت:‌در حوزه حریق از زمانی که شهرداری را گرفته‌ام ۷۴ ایستگاه بود که اکنون به ۱۲۵ ایستگاه آتش‌نشانی رسیده و با ترافیک سنگین تنها شهری هستیم که استانداردهای بین‌المللی را در رسیدن به حوادث آتش‌سوزی رعایت می‌کیم. در حادثه پلاسکو نیز کمتر از ۲.۵ دقیقه به محل رسیده‌ایم.

وی گفت:‌در ماشین‌های عملیاتی از ۲۸۰ خودرو در سال ۸۴ به ۹۰۰ خودرو رسیده‌ایم، نردبان‌های ۵۴ متری در کشور نداشتیم اکنون نردبان‌های ۵۴ متری و ۳۳ متری خریداری شده است در موضوع بافت فرسوده تنها شهری هستیم که ۳۰.۴ درصد را احیا کرده‌ایم در حالی که سایر شهرها ۷ درصد است.

قالیباف گفت: منطقه ۱۲ که ساختمان پلاسکو در آن قرار دارد قوانین و مقرراتش را به طور خاص پیگیر بودیم در تاریخ ۷ اردیبهشت ۹۳ در شورای شهر گفتم قانون اشکالاتی دارد به درستی انجام نمی‌شود مسئولیت‌ها در هم است و درست است که طبق ماده ۱۴ قانون شهرداری، شهرداری باید برای حریق و سیل اقداماتی انجام دهد اما ما طبق قانون پیش رفته‌ایم برای سیل امروز بیش از ۵۰۰ کیلومتر در تهران تونل و کانال، برای آب‌های سطحی زده‌ایم، ۱۸۰۰ نقطه آبگیر داشتیم که اکنون به ۱۰۰ نقطه رسیده است.

وی تأکید کرد: برای ساختمان پلاسکو علاءالدین شخصا موضوع را دنبال کرده‌ام رفع خطر در امکان عمومی را پیگیر هستیم اما باید توجه کرد بعضی از خطرها بالفعل و برخی بالقوه است در اماکن عمومی خطرهایی داریم که بالفعل است هر چند گاهی می‌خواهیم کار را جلو ببریم صاحب شخصی دارد و نیاز به حکم قضایی پیدا می‌کنیم.

وی افزود: در پلاسکو اخطاریه‌ها را داده‌ایم آموزش‌ها را هم داده‌ایم برای پیشگیری در مدیریت بحران آموزش برای همه کسانی که در آنجا زندگی می‌کنند بعد از دو بار که لغو شد فقط ۱۷ نفر شرکت کردند. بخشنامه چگونگی آتش را به همه داده‌ایم.

شهردار تهران بیان کرد: بر اساس مصوبه هیأت دولت در سال ۹۳ و مواد قانونی ۱۰۵ وزارت کار مسئولیت‌هایی دارد بگونه‌ای که در ماده‌های ۹۶، ۱۰۱ و ۱۰۵ آمده که حتی بازرس وزارت کار ضابطه دادگستری است در ماده ۳، ۴ و ۵ این قانون سازمان آتش‌نشانی و شهرداری‌ها همکار بازرس و مجموعه وزارت کار معرفی شده‌اند و وزارت کار می‌تواند به عنوان ضابط از دادسرا یا دادگاه حکم توقیف را بگیرد و دادسرا مکلف است حکم توقیف بدهد و رفع آن شدنی نیست مگر با گزارش بازرس.

قالیباف گفت: ساختمان علاءالدین و پلاسکو را پیگیری کرده‌ایم روزی که به علاءالدین رفتم مشکل حریق و سازه داشت برای بستن رفتیم اما اجازه ندادند دادگاه اول حق را به شهرداری داد البته ما بر اساس کمیسیون ماده ۱۰۰ رفتیم و به صرف آتش‌نشانی اجازه نداشتیم. صاحب این ملک اعتراض کرد دوباره رأی را به ما دادند دوباره نتوانستیم تخریب کنیم رأی به تجدید نظر رفت. بیش از ۲.۵ سال است تلاش می‌کنیم اما شورای تأمین به دلیل مسائل امنیتی آن را عقب انداخته است.

وی گفت:‌هنوز که هنوز است بعد از پیگیری شخص بنده و شورا هنوز قادر نشده‌ایم کارمان را به اتمام برسانیم این واقعه‌های تلخی است که در آن بروکراسی وجود دارد.

شهردار تهران یادآور شد: در حین عملیات حادثه پلاسکو زمان رسیدن به حادثه را داریم که کمتر از ۲.۵ دقیقه بود در بخش تجهیزات هیچ مشکل تجهیزاتی نداشته‌ایم به حد کفایت و امکانات بود اما این بحث قبول است که ما برای حوادث معدود تجهیزاتمان کامل است اما تعداد بیشتر شود این مشکل وجود خواهد داشت.

وی افزود: در ماجرای پلاسکو امکان استفاده از هلی‌کوپتر نداشتیم در اختیار امداد و نجات است و اصلا نیازی به آن نبوده است در عملکرد میدانی نیز نیروها به موقع رسیده یکبار آتش مهار شده و دوباره حریق اتفاق افتاده است .

وی در رابطه با بحث تخلیه ساختمان گفت:‌ ۳۲ دقیقه قبل از ریزش اعلام تخلیه را به همه نیروهای عمل‌کننده داده‌ایم چون مردم بیرون شده بودند چرا که جمعیت این ساختمان و افراد شب‌خواب آن معلوم است اما خوشبختانه در مجموع فقط ۶ نفر از مردم فوت شدند که حاکی از تخلیه مناسب است.

قالیباف گفت: شهید امینی نیز به همراه برخی دیگر از آتش‌نشان‌ها در زمان تخلیه ساختمان از مسیر پله‌ها در حال خروج بود تا کسی از مردم و همکاران آتش‌نشان در ساختمان نمانده باشند که در همین حین بخشی از پله‌ها فرو ریخت.

وی در مورد برداشت آوار نیز گفت:‌ با همه استانداردهایی که وجود داشته کار پیش رفته است در مقایسه با حادثه ۱۱ سپتامبر باید حادثه پلاسکو ۱۰ روز زمان می‌برد که کمتر از ۹ روز زمان برد در حالی که در ۱۱ سپتامبر کار عملیاتی در بخش اول ۹۰ روز زمان برده و کل آن ۸ ماه به طول انجامیده است. همچنین سازه‌ متصل در این ساختمان در همه مجموعه بوده و باید برش می‌خورده تا آواربرداری انجام شود که همه این اقدامات انجام شده است.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها