رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 239939

شاید شما هم آسم داشته باشید/ خوراکیهای خطرناک برای بیماران تنفسی

ساعت 24-خسرو آگین فوق تخصص ریه و رئیس بخش ریه بیمارستان لقمان برای پاسخگویی به سوالات پزشکی مخاطبان در زمینه بیماری‌ها و مشکلات ریه مهمان برنامه مطب مجازی بود.

25
این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و فراگیری دانش در زمینه شناخت و پیشگیری از بیماری‌ها مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین متخصصان کشور که هر هفته مهمان برنامه مطلب مجازی خبرگزاری فارس هستند منتشر می‌کند.

دکتر خسرو آگین عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فوق تخصص ریه و رئیس بخش ریه بیمارستان لقمان برای پاسخ‌گویی به سوالات مخاطبان فارس مهمان برنامه مطب مجازی در خبرگزاری فارس بود که در ادامه مشروح گفت‌وگو را می‌خوانید:

ح.قربانی از کرج: در خصوص علائم بیماری آسم توضیح دهید؟

بیماری آسم می‌تواند به صورت سرفه‌های ممتد و تنگی نفس خود را نشان دهد که معمولا بیشتر بیماران با مشاهده این علائم به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند. گروهی از بیماران غالبا با رو به رو شدن با برخی عوامل بیماری‌شان تشدید می‌شود، به طور مثال خانم‌هایی که دارای ریه‌های تحریک پذیر هستند هنگام تنفس بو و ذرات گرد و غبار در فضای آشپزخانه یا استشمام بوی شوینده‌ها، دچار حملات و تنگی نفس می‌شوند.

از عواملی که در تشدید این بیماری تأثیرگذار هستند می‌توان به سیگار کشیدن و همچنین فعالیت در محیط‌هایی که دارای آلاینده‌های محیطی هستند اشاره کرد.باید گفت افرادی که در محیط کارشان آلودگی وجود دارد در خطر ابتلا به بیماری آسم هستند که در اصطلاح به بیماری آنها آسم شغلی می‌گوییم.

ن.حمیدی از یاسوج: آسم ورزشی به چه معناست؟

بخشی از بیماران هنگام مراجعه به پزشک، در شرح حال خود می‌گویند: در حال ورزش کردن دچار تنگی نفس می‌شویم که این موضوع در ورزش‌هایی مثل کوه نوردی، هاکی روی یخ، اسکیت، که در محیط سرد مرطوب انجام می‌شوند، بیشتر مشاهده می‌شود و در این ورزش‌ها احتمال حملات آسم وجود دارد. به این بیماری در اصطلاح آسم ورزشی می‌گوییم. این نوع از آسم بیشتر در سنین پایین و نوجوانی مشاهده می‌شود که بخشی از ورزشکاران و حتی قهرمانان رشته‌های ورزشی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

ع.کریمی از بندرعباس: در خصوص پروسه درمان آسم توضیح دهید؟

اولین نکته‌ای که در خصوص پروسه درمان آسم باید بدانیم،شناسایی آلاینده محیطی است و باید توجه کرد خانم هایی که توسط بوهای ناشی از رطوبت یا شوینده‌ها به بیماری اسم مبتلا می‌شوند میزان بیماری‌شان با افرادی که از طریق استشمام بوی رنگ به وجود آمده متفاوت است. آلودگی هوا، بوی عطر و خشبوکننده‌های هوا و همچنین شوینده‌ها از عوامل بروز بیماری آسم هستند که حذف این عوامل از زندگی فرد بیمار کمک شایانی به بهبود وی خواهد کرد و از تشدید و خطرآفرینی این بیماری جلوگیری می‌کند.

م.نوری از کرمان: آیا قرار گرفتن در هوای سرد باعث تشدید آسم می‌شود؟

در خصوص قرار گرفتن افراد در هوای سرد باید بگویم، قرار گرفتن در هوای سرد موجب بروز بیماری آسم خواهد شد اما اینگونه نیست که هر کسی که در هوای سرد قرار گرفته به آسم مبتلا شود.، قرار گرفتن در هوای سرد یکی از عوامل تشدید بیماری افرادی که دارای ریه های حساس و خطرپذیر هستند است.

ف. پورحسین از بیرجند: آیا بیماری آسم ارثی است؟

بیماری آسم یک بیماری اکتسابی است و فرد در طول دوره زندگی به این بیماری مبتلا می‌شود و افرادی که زمینه آلرژی دارند یعنی افرادی که به طور ذاتی به بیماری‌های آلرژیک واکنش نشان می‌دهند و به عوامل محیطی حساسند بیشتر در معرض بیماری آسم قرار دارند که در اصطلاح به این بیماری آسم آلرژیک می‌گوییم. شیوع این بیماری در افراد زیر 15 سال بیشتر است و خوشبختانه اگر این بیماری خوب کنترل شود بهبود میابد.

ن.نوری از مازندران: رژیم غذایی مناسب برای بیماران آسمی چیست؟

بهتر است بیمارانی که با آسم دست و پنجه نرم می‌کنند برای دریافت رژیم غذایی مناسب به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنند اما توصیه می‌کنم این افراد از غذاهایی مثل فلفل که باعث تحریک‌پذیری ریه‌ها می‌شود، خودداری کنند. همچنین استفاد از ادویه‌جات، لبنیات و فست‌فوت‌ها، سس، سرکه و برخی از میوه‌ها باعث تشدید آسم می‌شود.همچنین توصیه می شود این افراد از مصرف غذاهای سرخ شده اجتناب کنند.

ح. محمدی از رشت: آیا مصرف گیاهان دارویی برای درمان آسم توصیه می‌شود؟

متأسفانه مردم جامعه براین باورند که استفاده از گیاهان دارویی هیچ‌گونه عوارضی برای فرد ندارد. این موضوع در حالی است که اگر افراد بدون مشورت با متخصص طب سنتی اقدام به مصرف گیاهان دارویی کنند ممکن است بیماری‌شان شدیدتر شود. بنابراین بهتر است برای استفاده از گیاهان دارویی به متخصص طب سنتی مراجعه کرد.

ن. بروجردی از لرستان: آمبولی ریه به چه معنا است و علائم این بیماری را شرح دهید؟

آمبولی به علت بروز لخته خون و حضور آن در داخل ریه انسان ایجاد می‌شود. از جمله عوامل بروز این بیماری می‌توان به بیماری‌های زمینه‌ای، کم تحرکی، و ضربه‌ها و حوادث اشاره کرد. این لخته خون در غالب موارد در اندام تحتانی بدن مانند پاها ظاهر می‌شود و بخشی از این لخته‌ها ممکن است به مرور زمان کنده شده و وارد ریه فرد شود که به این عارضه آمبولی ریه گفته می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به بروز ناگهانی تنگی نفس، درد در قفسه سینه و... اشاره کرد. این بیماری ریه توسط داروهای ضد انعقاد خون درمان می‌شود و اگر فرد دوره کامل درمانی را طی کند کاملاً بهبود می‌یابد. بهبودی کامل فرد مشروط بر این است که عامل ایجاد این بیماری یک پدیده دائمی نباشد. معمولاً دوره درمان این بیماری 6 تا 9 ماه طول می‌کشد.

ف. اربابی از بابل: برونشیت مزمن ریوی چه زمانی رخ می‌دهد و در خصوص درمان این بیمار توضیح دهید؟

برونشیت عموماً به معنای التهاب راه‌های تنفسی است و این راه‌ها به هر شکلی که ملتهب شود باعث برونشیت ریه‌ها خواهد شد. بروز این بیماری عوامل متعددی دارد که اصلی‌ترین آن عفونت‌های ویروسی ریوی است و افرادی که مشاغل پرخطر دارند و در معرض عوامل محرک قرار می‌گیرند معمولاً بیشتر دچار برونشیت ریوی می‌شوند. از عمده علائم این بیماری می‌توان به سرفه، به وجود آمدن خلط در برخی از ماه‌ها مثل پاییز در گلو اشاره کرد.

ح.شمس از اصفهان: چه ماسکی برای افرادی که کارهای صنعتی انجام می‌دهند مناسب است؟

باید بدانیم که بو به تنهایی باعث بوجود آمدن بیماری‌های ریه نمی‌شود بلکه این ذرات معلق در هوا هستند که مشکلات ریوی را ایجاد می‌کند. توصیه می‌شود افرادی که در مشاغل صنعتی فعالیت می‌کنند با توجه به تعاریف بهداشت محیط کار از آن محیط، اقدام به تهیه ماسک‌های مناسب کنند و اگر این روش‌های پیشگیری مورد توجه قرار گیرند فرد به هیچ بیماری مبتلا نخواهد شد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها